یک روانشناس معتقد است: در صورتی که با انجام روشهای درمانی، ترس کودک از مدرسه رفتن از بین نرود، ممکن است در آینده مشکلاتی را برای فرد بوجود آورد.
محمد رضا عامری در گفتوگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، گفت: ترس از مدرسه به عنوان یکی از مشکلات پیش روی کلاس اولیها مطرح است که شناسایی آن در شرایط کنونی که دانشآموزان دورههای پیش دبستانی را میگذرانند راحتتر صورت میگیرد.
این روانشناس، وابستگی دانش آموز به مادر را اصلیترین علت ترس نوآموزان از مدرسه میداند و معتقد است: در مورد نوآموزانی که وابستگی آنها به مادر در حدی است که سبب ایجاد اختلال در نوآموز میشود، بیتوجهی به این ترس میتواند مشکلات زیادی را برای او بوجود آورد.
عامری افزود: این مسئله تا حدی است که در صورت بیتوجهی به آن از سوی خانواده، احتمال بازگشت علائم آن در سنین بزرگسالی وجود دارد.
به گفته عامری، ترس از مدرسه اختلالی است که بیشتر در کودکان حساس دیده میشود و حتی موارد خفیف آن نیاز به درمان توسط روانشناسان دارد.
عامری افزود: در حالت عادی دانش آموز نباید ترسی از رفتن به مدرسه داشته باشد، البته دلبستگی ایمن دانش آموز به مادرش عادی است و مشکلی را بوجود نمیآورد.
این روانشناس، حضور پدر و مادر و خصوصا مادر را در روز اول در کنار دانشآموز ضروری دانست و به والدین توصیه کرد: در روز اول مدرسه با فرزندانشان به مدرسه بروند.
عامری گفت: از نظر روانشناسی، دلبستگی نوآموز به مادرش به انواع دلبستگی ایمن، دلبستگی ناایمن، دلبستگی دوری جو(اجتنابی) و آشفته تقسیم میشود.
به گفته عامری، نوآموزانی که دلبستگی ایمن دارند، هیچ گونه ترسی از مدرسه رفتن و جدایی از مادر ندارند و چنین افرادی معمولا انسانهای موفق تری هستند.
این روانشناس افزود: در بقیه انواع دلبستگی این احتمال وجود دارد که نوآموز دچار بحران شود و بهتر است خانوادهها از طریق مشاوره و روان درمانی نسبت به حل مسئله وابستگی اقدام کنند.
انتهای پیام
نظرات