سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال کمبودهایی را در بخش نیروی انسانی داریم، گفت: به دلیل افزایش ساعت کار فرهنگیان، این کمبود را با پرداخت حقالزحمه جبران میکنیم، اما باید با برنامهریزی اساسی، بخش نیروی انسانی آموزش و پرورش را ساماندهی کنیم.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیاصغر فانی در حاشیه یازدهمین کنگره اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان که در وزارت کشور برگزار شد، در پاسخ به این سوال که برای خصوصیسازی هنرستانها چه فعالیتهایی انجام دادهاید؟ گفت: خصوصیسازی هنرستانها مشکلی ندارد، چرا که خرید آموزشی از قبل وجود داشته و در شاخه کار و دانش این کار همچنان وجود دارد.
وی درباره کمبود معلم تربیتبدنی، پرورشی و بهداشت در مدارس، اظهار کرد: امسال کلیه نیروهایی که موجود داریم را سازماندهی کردهایم. البته کمبودهایی وجود دارد که به دلیل افزایش ساعت کار فرهنگیان با پرداخت حقالزحمه کمبودها را جبران میکنیم، اما باید برنامهریزی اساسی برای نیروی انسانی آموزش و پرورش صورت بگیرد.
وی در عین حال گفت: آمار کمبود معلمان را نمیتوان مشخص کرد، چرا که نرم دانشآموزان در کلاسها را میتوان کم و زیاد کرد و کمبودها را تغییر داد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: مسئله مهمی که وجود دارد این است که برای اول مهر امسال هیچ گونه مشکلی برای بازگشایی مدارس نداریم و کمیتهای را در دوره ابتدایی و یک کمیته دیگر را در دوره متوسطه فعال کردیم که در بخش برنامهریزی نیروی انسانی کار میکنند.
فانی در مورد وضعیت خدمه و یا رانندگانی که به عنوان معلم در آموزش و پرورش استخدام شدهاند نیز گفت: تعداد این نیروها زیاد نیست و سیاستی که به صورت جدی دنبال میشود، بهسازی نیروی انسانی به ویژه در مقطع ابتدایی است.
وی افزود: اکثر این نیروها از آموزش و پرورش خارج شدهاند، هر چند که تعدادشان زیاد نیست، اما در حال حاضر از تعداد آنها آماری ندارم.
فانی درباره حضور رییسجمهور برای نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی نیز گفت: رییسجمهور در روز بازگشایی مدارس حضور میِیابد و با توجه به اهمیتی که برای آموزش و پرورش و دانشآموزان قائل است، پس از نواختن زنگ مدرسه، عازم فرودگاه و نیویورک خواهد شد.
به گزارش ایسنا، فانی همچنین در این مراسم درباره اتحادیه انجمن اسلامی دانشآموزان، گفت: امروز آموزش و پرورش سندی به نام تحول نظام آموزش و پرورش را در اختیار دارد که جمع سندهای بالادستی است.
وی افزود: در سند تحول، هدف نهایی از تعلیم و تربیت، حیات طیبه است و اتحادیه در رابطه با فعالیت و تسهیلات خود به نظر میرسد که بتواند در حیات طیبه به آموزش و پرورش کمک کند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: رهبری سه ویژگی آرمانطلبی، پرسشگری و خودانگیختگی را در بین دانشآموزان اتحادیه هدفگذاری کرده است که این سه ویژگی بخشی از حیات طیبه به شمار میرود و اتحادیه باید در فعالیتهای تشکیلاتی خود به این سه نکته توجه ویژه داشته باشد.
فانی تصریح کرد: از اوایل انقلاب به دنبال تربیت نیروی انسانی برای آینده انقلاب بودیم و مدرسه نمونه دولتی از سال 65 با این هدف تاسیس شد و مطالعات و تحقیقاتی که صورت گرفته نشان میدهد کمتر دانشآموز فارغالتحصیل مدارس نمونه دولتی از کشور خارج شدهاند، لذا اهداف تاسیس این مدرسه محقق شده است.
وی گفت: در بحث درسی که جزو سیاستهای جدی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان است، پیشنهاد میکنم آموزش مدیریت، سیستمهای تشکیلاتی و سازماندهی و رفتارهای سازمانی که مورد نیاز دانشآموزان است، جزو فعالیتهای تشکیلات قرار بگیرد.
فانی همچنین به دانشآموزان و اعضای اتحادیه انجمنهای اسلامی توصیه کرد: ضمن ارتقای سطح علمی و اخلاقی، جلب اعتماد را که گام اول در تربیت است، سرلوحه خود قرار دهند و به اخلاق معنوی و علمی مسلط باشند.
وی با بیان اینکه باید اتحادیه انجمنهای اسلامی را به عنوان یک تشکیل ولایی بدانیم، گفت: باید در رفتار خود متواضع باشیم تا بتوانیم با رفتارمان دیگران را جلب کنیم و در این میان احترام به بزرگترها از جمله پدر، مادر، معلم و مربی باید جزو مهمترین کارهای ما باشد.
انتهای پیام
نظرات