• سه‌شنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۸:۵۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92061206809
  • خبرنگار : 71365

«خانه‌ی سیمین و جلال» در یک فیلم مستند

«خانه‌ی سیمین و جلال» در یک فیلم مستند

مستند «خانه‌ی سیمین و جلال» ساخته شد؛ در این فیلم مستند به ماجرهای خانه‌ی این دو نویسنده‌ی فقید پرداخته می‌شود.

مستند «خانه‌ی سیمین و جلال» ساخته شد؛ در این فیلم مستند به ماجرهای خانه‌ی این دو نویسنده‌ی فقید پرداخته می‌شود.

پریسا عشقی - کارگردان این مستند - در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات برگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عنوان کرد: در مستند «خانه‌ی سیمین و جلال» به مسائلی پرداخته شده که از آغاز ساخت خانه‌ی جلال و سیمین در سال 1331 تا زمان مرگ سیمین دانشور بر این خانه گذشته است. در این مستند که 84 دقیقه است، به جای جلال آل‌ احمد، ایوب آقاخانی و به جای سیمین دانشور، افسانه ماهیان نریشن می‌گویند.

او در ادامه افزود: در مستند سعی کرده‌ام به سرنوشت این خانه و آینده‌ی آن به عنوان یک گنجینه‌ی ادبی، اجتماعی و سیاسی ایران بپردازم، چون این خانه در طول 60 سال محل رفت و آمد افراد برجسته‌ای در عرصه‌های سیاسی، ادبی و اجتماعی بوده است.

عشقی همچنین گفت: در این مستند افرادی همچون عبدالله انوار، انور خامه‌ای، جواد مجابی، علی دهباشی، محمدحسین دانایی و... جزییاتی درباره‌ی سیمین و جلال و خانه‌ی آن‌ها بیان می‌کنند. همچنین در آن از هرچیزی که مربوط به خانه‌ی سیمین و جلال است، استفاده شده، شامل عکس‌ها، فیلم‌های آرشیوی، سخنرانی‌های جلال، صدای سیمین دانشور و... .

او با اشاره به اهمیت این خانه و روشن نبودن تکلیف آن، ادامه داد: در مستند «خانه‌ی سیمین و جلال» ما وارد دعوای وراث نشده‌ایم و بحت‌مان این است که با توجه به اهمیت خانه وظیفه‌ی شهرداری و یا نهادهای مشابه است که خانه را بخرند و آن را حفظ کنند. ما در این مستند به ارائه‌ی راه حل‌هایی در این زمینه پرداخته‌ایم. همچنین با توجه به این‌که خانه‌ی سیمین و جلال در همسایگی خانه‌ی نیما قرار دارد، به موضوع خانه‌ی نیما نیز پرداخته شده است.

به گفته‌ی عشقی، مستند «خانه‌ی سیمین و جلال» به سفارش شبکه‌ی مستند سیما ساخته شده و قرار است به زودی از این شبکه پخش شود.

پریسا عشقی که پیش‌تر هم مستند «جلال آل‌ احمد» را ساخته، علاوه بر کارگردانی مستند «خانه‌ی سیمین و جلال»، تهیه‌کننده‌گی و نویسندگی آن را هم بر عهده داشته است.

به گزارش ایسنا، پس از درگذشت سیمین دانشور، بحث مالکیت این خانه بین بازماندگان دانشور مسائلی را به وجود آورده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha