• دوشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92061106591
  • خبرنگار : 71434

لاوروف: اسناد آمریکا قانع‌کننده نیست/امیدواریم اوباما به مسکو سفر کند

لاوروف: اسناد آمریکا قانع‌کننده نیست/امیدواریم اوباما به مسکو سفر کند

وزیر امور خارجه روسیه با اعلام اینکه اطلاعات ‌آمریکا درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه قانع‌کننده نیست، تاکید کرد: غرب سیاست یک بام و دو هوا را در خاورمیانه دنبال می‌کند.

وزیر امور خارجه روسیه با اعلام اینکه اطلاعات ‌آمریکا درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه قانع‌کننده نیست، تاکید کرد: غرب سیاست یک بام و دو هوا را در خاورمیانه دنبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) در میان جمعی از دانشجویان مرکز روابط بین‌الملل روسیه تاکید کرد: مسکو معتقد است ملت‌های جهان باید خود برای سرنوشت‌شان تصمیم‌گیری کرده و باید در برابر هرگونه تلاش برای استفاده از زور جهت تغییر نظام حاکم در کشورها ایستادگی کنند.

لاوروف ادامه داد: غرب در خاورمیانه از سیاست یک بام و دو هوا استفاده کرده و تلاش می‌کند نظام‌هایی را که دوست غرب نبوده و با منافع آن همراه نیستند، از میان بردارد در حالی که برای تغییر نظام‌های استبدادی که هم‌پیمان غرب هستند، اقدامی نمی‌کند.

وی تاکید کرد: ابرقدرت‌ها در غرب تلاش می‌کنند تا قدرت‌های گذشته خود را حفظ کنند و با تشکیل جهانی چند قطبی و عادلانه‌تر مخالفند.

لاوروف در ادامه به ادعاهای آمریکا مبنی بر در اختیار داشتن اسنادی که دست داشتن نظام سوریه در استفاده از سلاح‌های شیمیایی در غوطه دمشق را ثابت می‌کند، اشاره کرد و گفت: اطلاعاتی که آمریکا به روسیه ارائه داده چیزی جز اطلاعات محدود و نقشه‌های جغرافیایی با اسامی مشخص نیست و در تمامی این اطلاعات نوعی تناقض وجود دارد.

وی گفت: این اطلاعات شک برانگیز است و برای ما قانع‌کننده نیست.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: غرب مدعی ‌آن است که اسنادی در اختیار دارد که نشان می‌دهد سلاح‌های شیمیایی در سوریه استفاده شده‌ اما این اسناد محرمانه بوده و قابل افشا نیست اما من تاکید می‌کنم که نمی‌توان زمانی که حرف از جنگ و صلح است از بهانه محرمانه بودن استفاده کرد.

این مسئول روسی همچنین اعلام کرد که کشورش برای تعیین موعد برگزاری کنفرانس بین‌المللی ویژه برای ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه تلاش می‌کند و سوریه یکی از کشورهایی است که خواهان برگزاری این کنفرانس بوده و طرح آن را ارائه داده است.

لاوروف همچنین از موضع آمریکا در این خصوص انتقاد کرد و گفت: مواضع آمریکا تعیین زمان برگزاری این کنفرانس را به چالش کشانده است و باید بگویم تاخیر برگزاری این کنفرانس به بهانه‌هایی چون سخت بودن سازماندهی آن درست نیست و این یعنی عقب کشیدن از تصمیماتی که در این زمینه اتخاذ شده بود.

وزیر امور خارجه روسیه با اعلام اینکه مسکو و پکن مخالف تلاش‌های برخی کشورها برای پیاده کردن دیکته‌های‌شان و به چالش کشاندن مذاکرات هستند، گفت: روسیه و چین همچنان بر لزوم حل و فصل سیاسی بحران سوریه و پرونده هسته‌ای ایران به همراه پرونده هسته‌ای کره شمالی هستند.

وی همچنین تاکید کرد: حمله نظامی به سوریه، اگر برگزاری کنفرانس ژنو را تا ابد به تعطیلی نکشاند، تا مدت‌های طولانی به تاخیر خواهد انداخت و این امر حل و فصل سیاسی بحران سوریه و سازش در این کشور را با چالش روبه‌رو می‌کند.

لاوروف در ادامه با اعلام پایبندی موسکو به توافقنامه‌های گروه هشت درباره سوریه تاکید کرد: کشورهای حاضر در نشست گروه 20 درباره مساله سوریه بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

وزیر خارجه روسیه در ادامه با اعلام اینکه کشورش با آن دسته قطعنامه‌های شورای امنیت که باعث ایجاد آشوب در منطقه شود، مخالف است، ایجاد تغییرات در ساختار شورای امنیت و نیز تشکیل شورای امنیتی جدید با حضور کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین را خواستار شد.

لاوروف اظهار کرد: همچنان امیدواریم که اوباما به رغم اینکه اعلام کرده سفرش را به روسیه لغو می‌کند به زودی به مسکو سفر کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha