• چهارشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 92060603851

ضرورت تاسیس بانک و سازمان رفاه فرهنگیان در گفت‌وگوی ایسنا با فانی

ضرورت تاسیس بانک و سازمان رفاه فرهنگیان در گفت‌وگوی ایسنا با فانی

علی‌اصغر فانی، گزینه‌ای که در حال حاضر سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را بر عهده گرفته، متولد دی ماه سال 1333 در تهران است و به گفته خودش از کودکی بسیار وظیفه‌شناس، منضبط و منظم بوده و امروز نیز خود را چنین فردی می‌داند. وی کار تدریس را از سال 49 زمانی که دانش‌آموز کلاس چهارم ریاضی دبیرستان دکتر نصیری بوده در یکی از آموزشگاه‌های شبانه آغاز و تا سال 59 به صورت حق‌التدریسی فعالیت کرده است.

علی‌اصغر فانی، گزینه‌ای که در حال حاضر سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را بر عهده گرفته، متولد دی ماه سال 1333 در تهران است و به گفته خودش از کودکی بسیار وظیفه‌شناس، منضبط و منظم بوده و امروز نیز خود را چنین فردی می‌داند. وی کار تدریس را از سال 49 زمانی که دانش‌آموز کلاس چهارم ریاضی دبیرستان دکتر نصیری بوده در یکی از آموزشگاه‌های شبانه آغاز و تا سال 59 به صورت حق‌التدریسی فعالیت کرده است.

فانی در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سال 64 را آغاز فعالیتش در حوزه آموزش و پرورش عنوان می‌کند و می‌گوید که نخستین برنامه‌ای که در سمت معاونت آموزشی وزیر اجرا کرده، ایجاد واحدی به نام طرح و برنامه بوده که چنین واحدی تا آن زمان وجود نداشته است. واحدی که هر فکر جدیدی را که توسط کارشناسان یا مدیران استان‌ها، یا مدیران ستادی به این واحد عرضه می‌شده را با دقت بررسی کرده و پس از ارزیابی همه جوانب آن در جلسات متعدد با حضور نمایندگان دفاتر مختلف وزارتخانه پیشنهاد می‌شده و به عنوان طرح منسجم و پخته ارائه می‌شده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش «بخشنامه‌ یک‌آموز» را از شاخص‌ترین طرح‌هایی خواند که با هدف ساماندهی نیروی انسانی اجرایی شد، چرا که یکی از بزرگترین مشکلات آموزش و پرورش در بخش مدیریت نیروی آموزشی، ساماندهی نیروی انسانی بود که قبل از پیروزی انقلاب ضوابط قابل قبولی برای آن وجود نداشته و روابط و پارتی‌بازی نیز معمول و عادی شده بوده، اما پس از پیروزی انقلاب با در اختیار داشتن تعداد زیادی از نیروهای انسانی این مشکل تا حدی رفع شده است.

اجرای طرح کلاس‌های جبرانی در نیمه دوم دهه 60

فانی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: دومین برنامه‌ای که در دوران تصدی‌ام در معاونت آموزشی وزارت آموزش و پرورش اجرایی شد، طراحی و اجرای طرح «کلاس‌های جبرانی» بود که برای اولین بار برای سامان‌بخشی به افت تحصیلی دانش‌آموزان در همان دوره (نیمه دوم دهه 60) انجام شد.

به گفته وی، آمارهای مردودی سال 64 تا 65 در بین دانش‌آموزان اول راهنمایی 39 و میانگین دوره راهنمایی 33 درصد بود؛ یعنی یک سوم دانش‌آموزان راهنمایی مردود می‌شدند. به عبارت دیگر یک سوم بودجه دولت در بخش آموزش راهنمایی هدر می‌رفت. هر چند که این افت تحصیلی در ابتدای متوسطه نیز وجود داشت، اما این افت تحصیلی در دوره راهنمایی به ویژه در پایه اول بیشتر بود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بر اساس طرحی که به شورای عالی آموزش و پرورش رفت، مقرر شد دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی کلاس‌های جبرانی را بگذرانند و اگر دانش‌آموزی در این کلاس‌ها حاضر نشد، حق شرکت در امتحانات شهریور ماه را نداشته باشد.

بنابر اظهارات فانی هر چند این مصوبه دانش‌آموزان را وادار می‌کرد تا درگیر درس باشند، اما این طرح با همه نقاط قوتی که داشت، بیش از یک سال اجرا نشد و بند مربوط به "اجباری بودن حضور دانش‌آموزان تجدیدی برای شرکت در کلاس‌های جبرانی تابستان" حذف شد و این طرح با اهدافی که برای آن تدوین شده بود، فاصله زیادی یافت.

طرح «برگزاری مسابقات علمی گروهی»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش، کاهش انگیزه دانش‌آموزان برای درس خواندن به ویژه در دوره متوسطه را پدیده دست به گریبانی خطاب کرد که در زمان معاونت وی نیز وجود داشته که به منظور رفع آن "برگزاری گروهی مسابقات علمی" مطرح می‌شود.

فانی در خصوص این طرح افزود: یکی از نقاط قوت این طرح این بود که هر کلاسی به چند گروه تقسیم می‌شد و گروه‌ها با یکدیگر رقابت می‌کردند، لذا رقابت گروهی جایگزین رقابت فردی شده بود و در مراحل بعدی این مسابقات در سطح منطقه با کلاس‌های دیگر مقایسه می‌شد.

برگزاری امتحانات هماهنگ

به گزارش ایسنا، داستان برگزاری امتحانات هماهنگ از دیگر موضوعاتی است که در دوران معاونت فرهنگی فانی در آموزش و پرورش (دهه 60) اجرایی می‌شود.

وی در این باره نیز گفت: طرح «برگزاری امتحانات هماهنگ» موضوعی بود که قبل از حضورم در کردستان و قبل از انقلاب چه در زمان دانش‌آموز بودنم و چه در زمانی که در یکی از مدارس جنوب شهر تهران تدریس داشتم، به این نتیجه رسیده بودم که بسیاری از کتاب‌ها در طول سال به طور کامل تدریس نمی‌شود و چون امتحانات توسط همان معلمان طراحی می‌شد، دانش‌آموزان به پایه بالاتر می‌رفتند و این نقص به ویژه در درس زبان انگلیسی بیشتر به چشم می‌خورد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: آغاز کار بسیار سخت بود و زمانی که قرار شد این طرح در سطح کشور اجرا شود، عنوان کردم طراحی سئوالات به صورت متمرکز، اما تاثیر آن باید غیرمتمرکز باشد، اما اوراق امتحانی توسط معلمان تصحیح می‌شد و این طرح برای پایه چهارم به بالا اجرا شد.

فانی گفت: با اجرای این طرح، به دو هدف خود در برگزاری امتحانات نهایی رسیدیم که یکی از این اهداف، تدریس همه قسمت‌های کتاب توسط معلم بود و هدف دوم تحول در روش تدریس و طراحی سئوال بود که در مدارس ایجاد شد.

تاسیس مدارس نمونه دولتی، مدارس شاهد و شبانه‌روزی

وی انگیزه اصلی از تاسیس مدرسه نمونه دولتی را وجود دانش‌آموزان مستعد، اما محروم خواند که خانواده‌هایشان در شرایط مالی اسف‌بار به سر می‌بردند که نه می‌توانستند معلم خصوصی برای فرزندان خود بگیرند و نه در مدارس خاص ثبت‌نامشان کنند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه به طور مکرر شاهد هرز رفتن استعدادهای درخشان کودکان بودیم، گفت: معتقد بودم برای پرورش چنین نیروهایی باید از میان مستضعفان و طبقات محروم و سختی کشیده جامعه، مستعدترین و خلاق‌ترین، شناسایی و مورد آموزش قرار بگیرند تا بتوانند نظام جمهوری اسلامی ایران را بیمه کنند.

فانی اشاره‌ای به یکی از خاطرات خود می‌کند و می‌گوید: تاسیس مدرسه نمونه دولتی به قدری ماندگار است که به دوستانم گفته‌ام پس از مرگ من یک نسخه از اساسنامه مدارس نمونه دولتی را در قبرم بگذارید تا در روز قیامت در پیشگام خداوند بگویم خدایا! من با نیت پرورش محرومان مستعد، در دنیا به این کار اقدام کردم، بقیه کارهایم هیچ، خدایا! اگر قبولش داری آن را سند روسپیدیم گردان.

فانی ادامه داد: مدارس نمونه دولتی توانست استعدادها را از ده‌کوره‌ها بیرون بکشد و سر کلاس درس بیاورد. دانشمندان آینده کشور و استعدادهای درخشان همین‌ها هستند که تقریبا هیچ کدام از آنها به خارج از کشور نرفته‌اند.

وی تاسیس مدارس شاهد و شبانه‌روزی را نیز اقدام دیگر خود در طول معاونت آموزشی آن زمان عنوان کرد و افزود: این دو اقدام نیز به نوبه خود کارهای بزرگی بود که اجرایی شد و همچنان جزو مدارسی هستند که به فعالیت خود ادامه داده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به استراتژی‌ها و برنامه‌های آموزش و پرورش گفت: مطالعات مبنایی یا زیربنایی، اقدامات هماهنگ برون‌ سازمانی که باید با خارج از آموزش و پرورش هماهنگ باشد و اقدامات داخلی بخشی از این استراتژی‌ها و برنامه‌های آموزش و پرورش است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش لزوم آسیب‌شناسی آموزش و پرورش، بازمهندسی مدیریت، اقتصاد آموزش و پرورش، طراحی نظام جامع کیفیت، نظام انتصابات، بازنگری علمی در ساختار تشکیلاتی وزارت آموزش و پرورش از مدرسه تا ستاد، بازنگری در نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، بازنگری و پژوهش، تغییر جایگاه آموزش و پرورش از بخشی به فرابخشی و تغییر نگرش مسئولان نسبت به آموزش و پرورش و اولویت آن را مهم‌ترین موضوعات مبنایی نظام تعلیم و تربیت عنوان کرد.

ضرورت تاسیس بانک و سازمان رفاه فرهنگیان

فانی در ادامه به برخی از اقداماتی که باید در فعالیت‌های درون سازمانی این وزارتخانه شکل بگیرد به تاسیس واحد تحقیق و توسعه، راه‌اندازی اتاق فکر، تاسیس بانک فرهنگیان و سازمان رفاه فرهنگیان (با محوریت مسکن، مصرف و درمان) اشاره کرد و گفت: با تاسیس شرکت یا سازمان بیمه دانش‌آموزی و بیمه کارمندی توسط صندوق ذخیره فرهنگیان می‌توان درآمدهای بیمه‌ای را به سیستم آموزش و پرورش برگرداند که این امر یک اقدام ضروری به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه تاسیس بانک فرهنگیان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، چرا که این بانک می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در ارتباط با آموزش و پرورش انجام دهد، گفت: پول‌های هنگفتی توسط وزارت آموزش و پرورش برای بیمه‌های دانش‌آموزی، کارمندی و موارد دیگر پرداخت می‌شود که این بانک یا صندوق ذخیره می‌تواند پول آموزش و پرورش و فرهنگیان را در اختیار گرفته و چرخش آن می‌تواند برای فرهنگیان درآمد زیادی داشته باشد.

وی گفت: همچنین اجرای آموزش‌های پودمانی، تاسیس مرکز ارزیابی معلمان، تجدیدنظر و بازمهندسی مدارس خارج از کشور، اجرای طرح مدیریت آموزشگاهی، طراحی آموزش زبان انگلیسی از دوره‌ ابتدایی و آموزش رایانه، تشکیل جلسات تعاملی با روسای سازمان استان‌ها برای تقریب نگرش‌ها و نوسازی مدیریت در آموزش و پرورش بخش دیگری از برنامه‌هایی است که به نظر می‌رسد اجرای آنها در آموزش و پرورش یک ضرورت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۶-۰۶ ۱۱:۵۰

تاسيس بانک و سازمان رفاه فرهنگيان باعث پيشرفت فرهنگيان ميشه که در کشور ميشه گفت تمامي خانواده‌ها يه جوري با آموزش و پرورش رابطه دارن>>>>> 100درصد فرهنگيان از اين طرح حمايت ميکنن البته اگر عده‌اي بذارن

avatar
۱۳۹۲-۰۶-۰۶ ۱۲:۳۶

هر دم از اين باغ بري مي رسد. تا آخرشو بخونيد