• سه‌شنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 92060503449
  • منبع : نمایندگی مازندران

توقف فیلتراسیون نیروگاه شازند در سایه تحریم‌ها

توقف فیلتراسیون نیروگاه شازند در سایه تحریم‌ها

ایسنا/مرکزی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اراک معتقد است: اقداماتی که در راستای کاهش آلودگی هوای اراک انجام شده گواه بر وجود آلودگی در این شهر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اراک معتقد است: اقداماتی که در راستای کاهش آلودگی هوای اراک انجام شده گواه بر وجود آلودگی در این شهر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، سهراب عسگری در ابتدای دومین جلسه از جلسات معترضان به آلودگی هوای اراک که با حضور فرماندار این شهرستان در محل فرمانداری برگزار شد، با انتقاد از سازمان حفاظت محیط زیست استان، عنوان کرد: این سازمان در فضای دلپذیر طبیعی قرار گرفته در حالی که باید در کانون آلودگی قرار گیرد تا طعم آلودگی را حس کند.

حمید بادرستانی، مدیرعامل نیروگاه شازند نیز در این جلسه با بیان این‌که برای اولین بار است که به چنین جلسه‌ای دعوت می‌شود، گفت: نیروگاه به عنوان یک واحد صنعتی که به مردم خدمت می‌کند همیشه در معرض اتهامات سنگین بوده است، متاسفانه واقعیت‌ها تاکنون پنهان مانده است و مردم از حقایق بی‌اطلاعند.

وی بیان کرد: من هم اراکی هستم و از هوای این شهر تنفس می‌کنم و مثل بقیه از آسیب‌دیدگان هوای آلوده هستم و همچون دیگران هزینه‌های سنگینی را بابت آلودگی پرداخت کرده‌ام.

بادرستانی توضیح داد: توقف کار این نیروگاه صنعتی که پنج درصد برق کشور را تولید می‌کند امکانپذیر نیست، در چنین شرایطی برای رفع آلودگی حاصل از عملکرد نیروگاه از سوخت گاز استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل نیروگاه شازند تاکید کرد: تجهیزات نیروگاه شازند چینی است و تکنولوژی آن مربوط به 30 سال پیش چین است که خیلی ضعیف است.

وی یادآور شد: جانمایی فیلتراسیون در کشوری مثل ژاپن از ابتدا برنامه‌ریزی می‌شود، اما در کشور ما نیروگاهی وجود ندارد که این سیستم را داشته باشد. البته شرایط اقلیمی کشور ژاپن را نباید فراموش کرد زیرا ژاپن یک جزیره است، اما کشور ما خشک و کوهستانی است و این مسائل نباید نادیده گرفته شود.

مدیرعامل نیروگاه شازند تصریح کرد: برخی جراید نوشته‌اند که نیروگاه به دلیل صرفه اقتصادی از سوخت مازوت استفاده می‌کند و این در حالی است که قیمت مازوت پنج برابر قیمت گاز است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نیروگاه از گاز استفاده نمی‌کند، عنوان کرد: کلید ایستگاه گاز دست شرکت گاز است و سهمیه تمامی نیروگاه‌های کشور به صورت روزانه تامین می‌شود.

بادرستانی گفت: نیروگاه هیچ اختیاری در کنترل مصرف گاز ندارد و برای پاسخ به این سوال باید از شرکت گاز دعوت شود تا در این جایگاه قرار بگیرد.

مدیرعامل نیروگاه شازند با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش آلودگی نیروگاه شازند، اظهار کرد: فاز مطالعاتی فیلتراسیون انجام شده و اجرای این امر حداقل سه سال طول می‌کشد که با شرایط تحریم غیرممکن است؛ پس فیلتراسیون متوقف شده است.

وی یادآور شد: در جلسه‌ای که در اسفندماه 91 در کمیسیون کشاورزی مجلس انجام شد با رایزنی نیروگاه و حمایت مسوولین استانی طرحی مصوب شد که براساس آن از 15 اسفندماه سال گذشته تاکنون نیروگاه شازند به طور صد درصد از سوخت گاز استفاده می‌کند و امیدواریم شرکت گاز همراهی کند تا این روند ادامه پیدا کند.

بادرستانی تخصیص گاز، حذف گوگرد از مبداء، فیلتراسیون و کاهش تولید برق را از جمله موارد موثر در کاهش آلودگی این آلاینده در حد استاندارد عنوان کرد.

وی در پاسخ به سوال معترضین در خصوص برنامه توسعه نیروگاه شازند، خاطرنشان کرد: توسعه نیروگاه از اختیارات این مجموعه نیست، بلکه طرح توسعه از سیاست‌های دولت است و مخالفت ما نیز نقشی ندارد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل محیط زیست استان مرکزی نیز اظهار کرد: نیروگاه شازند یکی از عوامل تولید آلودگی در شهر اراک است، چون طبق مطالعات انجام شده غالب بادهایی که از سمت غرب به شرق می‌وزد آلودگی نیروگاه شازند را به سمت اراک روانه می‌کند و آلودگی نیروگاه، پالایشگاه و پتروشیمی را به اراک می‌رساند.

امیر انصاری گفت: پرونده تمامی صنایع آلاینده‌ای که به نوعی تولید آلودگی می‌کنند به مراجع قضایی ارجاع داده شده و سبب بازداشت مدیر واحد و پلمپ واحد آلودگی ساز شده است، تمامی این اقدامات برای دفاع از حقوق زیست محیطی مردم اراک انجام شده که در این راستا توفیقاتی نیز حاصل شده است.

وی یادآور شد: نمونه نیروگاه شازند در کشورهای دیگر وجود دارد. این نیروگاه پروژه‌های مطالعاتی بسیاری در راستای کاهش آلودگی این آلاینده انجام داده است، اما تاکنون موفق به اجرای آنها نشده است.

انصاری خطاب به مدیرعامل نیروگاه شازند عنوان کرد: این نیروگاه در تابستان سال گذشته نیز با وجود شرایط مناسب برای استفاده از سوخت گاز از مازوت استفاده کرده است.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی گفت: نیروگاه از اسفندماه سال گذشته طبق مصوبه‌ای موظف شد از سوخت گاز به جای مازوت استفاده کند، اما گاهی اوقات شاهد روند رو به کاهش استفاده از سوخت گاز بوده‌ایم.

وی در خصوص آلایندگی ایرالکو نیز اظهار کرد: بر اساس پایان نامه دکتر صدوق، آلودگی ایرالکو تا شعاع 50 کیلومتری کشیده شده و بر روی گیاهان و درختان آن منطقه اثرات نامطلوبی را به همراه داشته است و بر این اساس 50 درصد از خطوط قدیم این کارخانه، تعطیل و آلودگی خط یک و دو ادامه دارد.

انصاری گفت: سایت جدید از دو دودکش برخوردار است که به صورت میانگین در حد استاندارد عمل می‌کنند، اما، گاهی اوقات از حد استاندارد خارج می‌شوند، بر این اساس اداره محیط زیست گشت شبانه‌ای ترتیب داده که به محض خروج فیلترها از مدار، مورد مربوطه رصد و ثبت می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: امیدواریم ایرالکو با همت بیشتری دیگ‌های جدید را وارد و نصب کند و به سیستم فیلتراسیون مجهز شود، هرچند 95 درصد خطوط جدید به این سیستم مجهز شده‌اند، اما لازمه به استاندارد رساندن تمامی خطوط، تعویض دیگ‌ها و نصب کامل فیلتر است.

در ادامه دکتر عسگری به عنوان نماینده مردم در این جلسه، از مدیرعامل نیروگاه شازند سوال کرد که با توجه به اظهارات شما، چرا با وجود اینکه قیمت مازوت پنج برابر قیمت گاز است، اما روند مصرف گاز در سایت شازند کاهش پیدا کرده است؟

وی ادامه داد: منابع آبی اطراف شازند آلوده است و فقط برای مصارف کشاورزی کاربرد دارد و به درد آب شرب مردم نمی‌خورد.

فرماندار اراک نیز در این جلسه تاکید کرد: من به عنوان فرمانبر مردم با طرح توسعه نیروگاه به شدت مخالفم، ما مخالف ایجاد کار و اشتغال نیستم. توسعه نیروگاه باید در قسمتی ایجاد شود که آلودگی‌های ناشی از آن به اراک نرسد.

پورقاسمیان گفت: وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلف هستند نسبت به تامین سوخت گاز نیروگاه‌های سراسر کشور با اولویت شازند اقدامات لازم را به عمل آورند.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا بادکوبه‌ای، مدیرعامل شرکت ایرالکو نیز در پاسخ به سوالات معترضین، گزارشی از اقدامات انجام شده این واحد آلاینده در راستای کاهش آلودگی ارائه داد و گفت: خطوط جدیدی که این کارخانه راه اندازی کرده است در حد استاندارد است به طوری که پایش این خطوط به صورت آنلاین توسط محیط زیست و دادستانی و برخی مسوولین مربوطه قابل مشاهده است.

وی در خصوص انتقال واحد آند‌سازی ایرالکو، عنوان کرد: این قضیه از جمله مصوباتی بود که طی پنج ماهی که به عنوان مدیرعامل این شرکت به مسند نشسته‌ام به طور جدی پیگیری کرده‌ام و همین جا به مردم قول می‌دهیم که واحد آند سازی را تعطیل و این واحد را به شهرک صنعتی خیرآباد انتقال دهیم.

بادکوبه‌ای خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ساخت واحد آند‌سازی سه سال به طول می‌انجامد، بنابراین آند را با وجود ضرر با توجه به حساسیت مردم و مسوولین نسبت به آلایندگی، ظرف سه چهار ماه آینده، تعطیل و تا ساخت این مجموعه، آند مورد نیاز را وارد خواهیم کرد.

وحیدرضا مومنی، پزشک و متخصص طب کار نیز عنوان کرد: صرفا نمی‌توان گفت چه میزان از بیماری متعلق به ایرالکو، نیروگاه و یا دیگر آلاینده‌هاست و باید آمار دقیق را از دانشگاه علوم پزشکی درخواست کرد.

وی با بیان اینکه پیشگیری همواره دغدغه ما و مردم است، ادامه داد: تا حد ممکن باید از تولیدات آلاینده‌ها، کاسته و آن را به حد استاندارد رساند. هر قدر آلاینده‌های صنایع را به حد استاندارد کشوری برسانیم باعث افزایش ارتقاء سلامت جامعه خواهد شد.

سیاوش آقاخانی، مدیرعامل سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی نیز گفت: موضوع محیط زیست یک مسئله امنیتی نیست بلکه یک مطالبه مردمی است و باید به صورت کارشناسی پیگیری شود.

وی با اشاره به طرح جامع کاهش آلودگی هوا و مصوباتی که اجرایی نشده است، ادامه داد: قرار بود از سال 86 تا 91 مشکلات زیست محیطی این استان در قالب این طرح با اعتباری بالغ بر 320 میلیارد تومان حل شود اما اعتبارات به صورت کامل تخصیص پیدا نکرده است.

براساس این گزارش در این جلسه هیئت رئیسه‌ای متشکل از امیر انصاری مدیرکل محیط زیست، سیاوش آقاخانی مدیرعامل سازمان‌های مردم نهاد و سهراب عسگری عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اراک به عنوان نماینده مردم تشکیل شد تا روند جلسات را پی‌گیری و به ترتیب آلایندگی، صنایع و شرکت‌های مختلف را دعوت کنند تا صنایع پس از ارائه گزارش عملکرد مجموعه خود اقدامات لازم در راستای اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک را انجام دهند. همچنین مقرر شد هفته آینده سازمان‌هایی چون شهرداری، منابع طبیعی و آب منطقه‌ای در این جلسه حضور پیدا کنند و به سوالات معترضان پاسخ دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha