• سه‌شنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92060502916
  • خبرنگار : 71477

اوباما درباره سوریه با استرالیایی‌ها رایزنی کرد؛ سوزان رایس با اسرائیلی‌ها

اوباما درباره سوریه با استرالیایی‌ها رایزنی کرد؛ سوزان رایس با اسرائیلی‌ها

همزمان با مذاکره مشاور امنیت ملی آمریکا با مقامات رژیم صهیونیستی درباره سوریه و ایران، رئیس‌جمهوری ‌آمریکا نیز با نخست‌وزیر استرالیا درباره واکنش‌های بین‌المللی احتمالی به بحران سوریه گفت‌وگو کرد.

همزمان با مذاکره مشاور امنیت ملی آمریکا با مقامات رژیم صهیونیستی درباره سوریه و ایران، رئیس‌جمهوری ‌آمریکا نیز با نخست‌وزیر استرالیا درباره واکنش‌های بین‌المللی احتمالی به بحران سوریه گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با یاکوف آمیدرور، مشاور امنیت ملی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد.

کایتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این دو مقام درباره ایران، مصر، سوریه و تعدادی از دیگر مسائل امنیتی منطقه با یکدیگر مذاکره کردند.

جنگ داخلی سوریه که از مارس 2011 میلادی آغاز شده به دنبال اتهامات استفاده از سلاح‌های شیمیایی در حومه دمشق که در آن دست‌کم 1300 تن کشته شده‌اند، بر سر زبان‌ها افتاده است. دولت سوریه این اتهامات را رد کرده و در عوض مخالفان سوری را عامل این حمله می‌داند.

اوباما در چند روز اخیر با رهبران انگلیس، فرانسه و استرالیا درباره سوریه مکالمه‌ای تلفنی داشته است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: اوباما و تیمش در حال بررسی گزینه‌هایی برای پاسخ به این اقدام خصمانه دولت سوریه هستند که نقض یکی از اصول بین‌المللی یعنی ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان محسوب می‌شود.

وی افزود، واکنش نظامی در میان گزینه‌های تحت بررسی قرار دارد. نیروی دریایی آمریکا در حال حاضر چهار ناو مسلح به موشک‌های کروز در مدیترانه دارد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان در سوریه غیرقابل توجیه و غیرقابل انکار است و اوباما یک تصمیم مناسب برای چگونگی واکنش به این مساله اتخاذ خواهد کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز روز دوشنبه به قدرت‌های غربی درباره حملات نظامی به سوریه هشدار داده و آن را اقدامی خطرناک و دشوار خواند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: اوباما و کوین راد، نخست‌وزیر استرالیا در مکالمه تلفنی خود درباره گزارش‌های مربوط به استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط دولت سوریه علیه غیرنظامیان ابراز نگرانی کردند. آن‌ها درباره واکنش‌های احتمالی جامعه بین‌الملل نیز مذاکره کردند.

همزمان با بررسی گزینه‌های احتمالی توسط اوباما، مقامات آمریکا به وضوح اعلام کرده‌اند که خواستار به دست آوردن حمایت بین‌المللی پیش از انجام هرگونه اقدامی هستند و دولت واشنگتن مذاکره با متحدان را آغاز کرده است.

کوین راد در جریان یک سخنرانی اظهار کرد: فکر نمی‌کنم که جهان بتواند به راحتی نسبت به استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان که به گفته پزشکان بدون مرز دست‌کم 300 کشته بر جای گذاشت، چشم‌پوشی کند. واکنش نشان ندادن به این اقدام خصمانه برابر با تکرار این مساله در آینده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha