• چهارشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۵:۲۴
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 92051609711
  • خبرنگار : 71420

تحلیل داوری دیدار فجرسپاسی و استقلال/ گل مشکوک!

تحلیل داوری دیدار فجرسپاسی و استقلال/ گل مشکوک!

پیشکسوت داوری فوتبال قضاوت سعید مظفری‌زاده را در دیدار تیم‌های فوتبال فجرسپاسی و استقلال، "متعادل" توصیف کرد ولی گفت: گل سوم استقلال از دید دوربین‌های تلویزیونی آفساید به نظر می‌رسید.

پیشکسوت داوری فوتبال قضاوت سعید مظفری‌زاده را در دیدار تیم‌های فوتبال فجرسپاسی و استقلال، "متعادل" توصیف کرد ولی گفت: گل سوم استقلال از دید دوربین‌های تلویزیونی آفساید به نظر می‌رسید.

محمد ریاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره عملکرد تیم داوری دیدار تیم‌های فجرسپاسی و استقلال در چارچوب هفته سوم فصل سیزدهم لیگ برتر فوتبال، اظهار کرد: مظفری‌زاده در این بازی قضاوت متعادلی را به نمایش گذاشت و در مجموع کارش قابل قبول بود.

* پنالتی‌های صحیح

ریاحی در ادامه گفت: مظفری‌زاده در این بازی دو پنالتی اعلام کرد که هر دو صحیح بود و هیچ مشکلی نداشت.

* داور باید تذکر دهد نه نصیحت کند!

وی در ادامه به رفتار سعید مظفری‌زاده با بازیکنان خاطی اشاره کرد و گفت: ممکن است که یک داور در بازی کمتر از کار زرد استفاده کند، در این صورت باید از زبان بدن و سوت خود برای تذکر شدید به خاطیان استفاده کند. متاسفانه در چند صحنه، داور، داور بازی را متوقف کرد و پس از تذکر شفاهی، با بازیکنان صحبت کرد و کلاس داوری گذاشت! تماشاگر دوست ندارد که داور بازی را متوقف و بازیکنان را نصیحت کند.

* داور بیش از حد با صحنه‌ها نزدیک بود

این پیشکسوت داوری در ادامه گفت: جایگیری درست یکی از مهم‌ترین نکاتی است که هر داوری باید آن را رعایت کند. مظفری‌زاده در بازی فجرسپاسی و استقلال به صحنه‌ها نزدیک بود اما گاهی این نزدیکی به قدری بود که ممکن بود توپ به او برخورد کند و به همین دلیل بازیکنان با شک و تردید به هم‌تیمی خود پاس می دادند.

* گل مشکوک به آفساید

ریاحی همچنین به گل‌های سوم و چهارم استقلال که مورد اعتراض شیرازی‌ها قرار گرفته بود اشاره کرد و گفت: گل چهارم کاملا صحیح بود اما گل سوم، آن طور که از تلویزیون دیده می‌شد، به نظر آفساید می‌رسید. به هر حال گل سوم طوری بود که بهترین فرد برای تشخیص آفساید آن کمک داور است. رسول فروغی، داور بسیار با تجربه‌ای است که فکر نمی‌کنم کاری کند که عملکرد خوبش در یک بازی زیر سوال برود؛ هرچند هر داوری ممکن است در کارش اشتباه کند.

* کسر امتیاز مثل توپ صدا کرده است!

وی در ادامه با تمجید از کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به دلیل کسر یک امتیاز از سه تیم فوتبال به خاطر توهین‌های تماشاگران گفت: اگر این کار فصل قبل انجام می‌شد، ما یک داور و دو کمک داورمان را از دست نمی‌دادیم. این سه نفر فصل گذشته به دلیل توهین‌هایی که شنیدند از داوری کناره‌گیری کردند. جریمه کسر امتیاز از تیم‌ها مثل توپ بین تیم‌ها صدا کرده است! خوشبختانه با اتخاذ این تصمیم در هفت بازی دیروز (سه‌شنبه) همه چیر خیلی آرام بود در حالی که قبلا تیم‌ها و داوران در بازی‌های شهرستان دلهره داشتند.

* آرامش داوران نیازمند قاطعیت فدراسیون است

ریاحی در پایان گفت: باید ببینیم کمیته استیناف درباره موضوع کسر امتیازها چه تصمیمی می‌گیرد؛ هرچند همین که اسم چنین جریمه‌ای مطرح شد، خوب است. اگر قانون اجرا شود و فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی در اجرای آن قاطعیت داشته باشند، داوران و ناظران داوری هم آرامش دارند ولی در غیر این صورت، هیچ کاری انجام نمی‌شود. این حرکت در صورت تداوم می‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۱۶:۱۷

بنده فوتباليستم و انگليسي هم بلدم. در هيچ جاي آيين نامه انضباطي فيفا ماده وتبصره اي در خصوص کسر امتياز به علت فحاشي تماشاگران نبود.مربيان خارجي که الان در ليگ فعاليت مي کنند هم اين حکم رو اشتباه دونسته اند.نصيرزاده هم فرمودند آيين نامه انضباطي ايران از روي فيفا کپي شده ولي ترجمه آن اشتباه بوده اگر بازيکنان يامربيان تيمي عليه عوامل ديگر شعار نژادپرستانه بدهند تيم خاطي با کسر امتياز مواجه خواهد شد. از نظر حسن زاده ريش سفيد و مربي خارجي و کارشناس همه بي اطلاعند فقط ايشون قوانين فوتبال رو مي دونند!

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۱۶:۲۸

آقاي فروغي هم گل سوم را افسايد نگرفت هم با خطاي بي دليل زمينه ساز اين گل شد.

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۱۶:۵۶

لطفا تائيد کن. گل سوم که آفسايد نبود،بازيکن سمت راستي آفسايدو کامل پر کرده بود و بازيکن کناري عمران زاده هم تقريبا باهاش مساوي بود. آره مثل توپ صدا کرده اما صداش هفته چهارم در ديدار با صباي قم در مياد مگر اينکه کميته استيناف کاري کنه

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۱۶ ۱۷:۲۰

حالا که کار از کار گذشت بحث کسر امتیاز بخاطر لابی دیگران پیش میاد. اما باز پر از جای سوال: 1- اگر قرار به گذاشتن چنین قانونی است، چرا از همان هفته اول شروع نشد؟ 2- در کجای دنیا، کدام کارشناسی رای به شروع یک حرکت من درآوردی و پر سر و صدا در یک بازی حساس و سرنوشت ساز را می دهد؟ مثلا حسن زاده وجود داشت در داربی استقلال و پرسپولیس شروع کند؟ وجود داشت در بازی سپاهان و پرسپولیس شروع کند؟ 3- یا چرا در بازی ای که از قبل تنش هایش قابل لمس بود این اقدام صورت گرفت؟ 4- یا اصلا روشن کنید که یک باشگاه وقتی نه قدرت فروش بلیط و نه شناسایی هوادارانش را دارد به چه علم و عقل و منطقی میتونه هوادارانش را کنترل کند؟ همه ما جوابش را می دانیم و نیازی به سوال هم نیست. لابی کردند، تیم را با کمک داور شکست دادند، برای ختم قائله ای که در برنامه نود بصورت غیر عمد از آن پرده برداشته شد یک قانون من درآوردی اجرا کردند تا صداها را در نطفه خفه کنند.