• سه‌شنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92050804411
  • منبع : نمایندگی گیلان

معاون امور ارتباطات مقام معظم رهبری در حوزه‌های علمیه کشور:

ناامیدی از لطف خدا از راه‌های تسلط شیطان بر انسان است

معاون امور ارتباطات مقام معظم رهبری در حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه خورشید فیض الهی در لیلة‌القدر بر امت پیغمبر(ص) ساری و جاری می‌شود، گفت: باید آمادگی درک و فهم این فیض الهی را در خود ایجاد کنیم .

معاون امور ارتباطات مقام معظم رهبری در حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه خورشید فیض الهی در لیلة‌القدر بر امت پیغمبر(ص) ساری و جاری می‌شود، گفت: باید آمادگی درک و فهم این فیض الهی را در خود ایجاد کنیم .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه گیلان، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، شامگاه گذشته، در مراسم احیای شب 21 ماه مبارک رمضان که در مصلای شهرستان رشت برگزار شد، با بیان اینکه شب مبارک قدر در یکی از سه شب 19، 21 و 23 ماه رمضان نهفته است، اظهار کرد: بندگان مؤمن و با ایمان با شب زنده‌داری در این لیالی، از گناهان خود توبه، طلب آمرزش و استغفار به درگاه احدیت می‌کنند.

وی شب زنده‌داری و مناجات با خالق هستی را رکن اصلی عبادات لیالی قدر خواند و با بیان اینکه انسان باید همراه حالت خوف و رجا در مقابل خداوند داشته باشد، افزود: مؤمنان نسبت به آمرزش پروردگار امیدوار و از عذاب او در وحشتند؛ انسان در طول زندگی مرتکب گناه و معصیت فراوان می‌شود اما نباید از مغفرت خدا ناامید شود.

وی ناامیدی از مغفرت و فضل پروردگار را گناه کبیره خواند و با اشاره به اینکه مؤمنان از خداوند مایوس نمی‌شوند، تصریح کرد: ناامیدی از لطف و رحمت خداوند یکی از راه های نفوذ و تسلط شیطان بر انسان است، زیرا این ناامیدی موجب می‌شود که فرد گناهکار خود را اصلاح نکند و آثار گناه را در وجودش از بین نبرد.

حجت‌الاسلام مروی با تصریح بر اینکه انسان مایوس از رحمت خدا هر روز در گناهان فرو می‌رود، ادامه داد: بیان گناه نزد دیگران خود گناه محسوب می‌شود، بنابراین اقرار به گناهان باید به درگاه الهی و در برابر خداوند و با حالت خوف باشد؛ نترسیدن از عذاب الهی جزء گناهان کبیره است.

وی با بیان اینکه توبه از گناه گذشته، سبب مغفرت انسان می‌شود، شب‌های قدر را یکی از جلوه‌های رحمت و مغفرت الهی در آمرزش گناهان دانست و متذکر شد: شب‌های قدر فرصتی ناب و طلایی برای پاکی انسان از زنگار گناه و معصیت است و در این شب‌ها رحمت الهی شامل حال همه بندگان و آنها را به سوی کمال و سعادت رهنمود می‌شود.

حجت الاسلام مروی به شرایط توبه اشاره کرد و با بیان اینکه توبه عملی مقبول خداوند است و صرف گفتن استغفرالله نیست، بیان کرد: پشیمانی انسان از گناهان گذشته و ترک آن گناهان گام اول در توبه عملی است؛ انسان توبه‌کننده باید در انجام ندادن گناه و خطا اراده داشته باشد و از تکرار مجدد آن گناه بپرهیزد.

وی با اشاره به سوره زلزال، به محاسبه دقیق اعمال انسان در روز قیامت اشاره کرد و گفت: ذره‌ای از عمل خیر یا شر انسان از دید خدا و ملائکه مخفی و پنهان نمی‌ماند و در قیامت پاداش و کیفر عملش را خواهد دید؛ خداوند توبه گناهکاران را بیش از عبادت خاشعین دوست دارد؛ لذا انسان می‌تواند با توبه حقیقی سیئات را به حسنات تبدیل کند.

حجت‌الاسلام مروی با بیان اینکه هیچ کس از خدا نسبت به بندگان دلسوزتر و مهربانتر نیست، مهر والدین به فرزندان را جلوه‌ای از محبت خدا دانست و تاکید کرد: خدا توبه بندگان را می‌پذیرد اما اگر انسان توبه زبانی کند و در دلش اثری از آن توبه و پشیمانی نباشد، تنها خود را مسخره کرده است و هیچ کمالی برای او حاصل نمی‌شود؛ خداوند به دل انسان‌ها توجه داد؛ شب قدر زمان غبارروبی وجود از گناهان و فرستادن دل نزد خدا و خالی شدن از غیر اوست؛ در واقع دل انسان مؤمن عرش الهی است.

معاون امور ارتباطات رهبری در حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه خورشید فیض الهی در لیلة‌القدر بر امت پیغمبر(ص) ساری و جاری می‌شود، اضافه کرد: باید آمادگی درک و فهم این فیض الهی را در خود ایجاد کنیم و برای کنار زدن حجاب‌ها از خدا کمک بگیریم و با بیان عجز و ضعف به درگاه خدا، گناهان را از دل‌هایمان بزداییم.

وی با بیان اینکه امام زمان(عج) از همه مؤمنان دستگیری می‌کند، ابراز کرد: لازم نیست به دنبال امام زمان بگردیم بلکه امام زمان همیشه در کنار ماست، به شرط اینکه خودمان را پیدا کنیم و معرفت داشته باشیم و آمادگی حضور در کنار امام را کسب کنیم؛ با پرونده‌های سنگین از گناه و معصیت نمی‌شود به دیدار امام زمان(عج) رفت.

حجت‌الاسلام مروی با تاکید بر اینکه خداوند به خاطر وجود گرامی پبامبر(ص) عذاب و عقاب دنیوی را از امت ایشان برداشت، به لطف خدا و رحمت واسعه رسول خدا(ص) اشاره و خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در شب معراج خودش را در کنار گناهکاران امتش قرار داد و از خداوند خواست تا از گناهانشان بگذرد؛ همه این زمینه‌ها برای بازگشت دل انسان به سوی خداوند فراهم شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha