• یکشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 92050603359

نهایی شدن حضور «نجفی» در کابینه یازدهم

در گفت‌وگو با ایسنا عنوان شد: آغاز تغییرات جدید آموزش و پرورش از سال 93

در گفت‌وگو با ایسنا عنوان شد: آغاز تغییرات جدید آموزش و پرورش از سال 93

محمد علی نجفی که پیش از این نامش در لیست وزرای پیشنهادی دولت یازدهم عنوان شده بود، با بیان اینکه رییس جمهور منتخب از بنده برنامه‌ای برای وزارت آموزش و پرورش خواسته است، گفت: آقای روحانی گفته‌اند که من را به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی خواهند کرد و گفتند انتخاب من شما هستید و باید خودتان را برای معرفی و ارائه برنامه آماده کنید.

محمد علی نجفی که پیش از این نامش در لیست وزرای پیشنهادی دولت یازدهم عنوان شده بود، با بیان اینکه رییس جمهور منتخب از بنده برنامه‌ای برای وزارت آموزش و پرورش خواسته است، گفت: آقای روحانی گفته‌اند که من را به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی خواهند کرد و گفتند انتخاب من شما هستید و باید خودتان را برای معرفی و ارائه برنامه آماده کنید.

محمد علی نجفی عضو شورای شهر تهران و وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره گمانه‌زنی‌ها و اخباری مبنی بر نهایی شدن حضور وی در کابینه روحانی، افزود: در مورد انتخاب نهایی نمی‌توانم به طور قطعی اظهارنظر کنم، اما آقای روحانی گفته‌اند که من را به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی خواهند کرد، مگر اینکه اتفاقاتی بیفتد که نظر وی عوض شود.

وی با بیان اینکه در کارگروهی که به منظور انتخاب وزیر آموزش و پرورش وجود دارد، به جز من چند گزینه دیگر نیز معرفی شده بودند، افزود: پیشنهاد این کارگروه من بوده‌ام و علاوه بر من حدود پنج نفر دیگر که به اعتقاد من صاحب صلاحیت هستند نیز معرفی شده بودند، اما با توجه به نظر کارگروه و پیشنهاداتی که از قسمت‌های دیگر شد از جمله فرهنگیان، مدیران و بخش مختلف جامعه، آقای روحانی عنوان کردند، انتخاب من شما هستید و باید خودتان را برای معرفی و ارائه برنامه آماده کنید.

نجفی گفت: در حال حاضر برنامه‌ام در دست تنظیم است، ضمن آنکه کارگروه نیز برنامه پیشنهادی را داده بودند، اما با توجه به اینکه مقرر شده من به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شوم، علاوه بر برنامه پیشنهادی کارگروه، مباحث دیگری نیز به آن اضافه شده و به مجلس ارائه خواهد شد.

گزینه فعلی آموزش و پرورش در دولت جدید، درباره اینکه در زمان 9 سال وزارت وی تغییرات بنیادی در آموزش و پرورش صورت گرفت، لذا آیا تحولات آن زمان مبنای تغییرات بنیادین فعلی است یا خیر؟ اظهار کرد: تعداد تغییرات بنیادینی که در آن زمان صورت گرفت، بسیار زیاد است و در حال حاضر حضور ذهن ندارم که درباره آن صحبت کنم، اما به نظرم بخش‌هایی از تحول بنیادین برگرفته از همان تغییرات بنیادی است.

نجفی در ادامه گفت: بخش‌هایی از اقداماتی که تحت عنوان تغییرات بنیادین در دولت سازندگی صورت گرفت، متفاوت با طرحی است که در حال حاضر به عنوان تغییرات بنیادین از آن یاد می‌شود، البته بخشی از برنامه‌های فعلی نیز منطبق با همان تغییرات بنیادین است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد شاید بیش از 50 درصد مسائلی که در آن زمان اتفاق افتاد، در راستای برنامه‌هایی است که امروز به عنوان تحول بنیادین از آن یاد می‌شود، اظهار کرد: البته موارد متفاوتی نیز با آنچه که امروز وجود دارد، وجود داشت.

وی همچنین درباره تغییرات نظام آموزش و پرورش از جمله تغییر ساختار نظام، محتوای کتب و غیره به ایسنا گفت: در سال 67 که وارد آموزش و پرورش شدم مشکلات و چالش‌های متفاوتی دیده می‌شد که در صدر آنها 2 مسئله مهم وجود داشت.

نجفی ادامه داد: مسئله اول این بود که معلمان در نظام فرهنگی کشور از منزلت و جایگاه شایسته و درخور شان خود برخوردار نبودند که این منزلت در مسائل مادی خلاصه نمی‌شود، البته حقوق معلمان نسبت به بسیاری از اقشار کارکنان دولت پایین‌تر بود، اما از سوی دیگر نیز شان و منزلت فرهنگی و اجتماعی آنها نیز به اندازه کافی وجود نداشت.

وی گفت: چالش بزرگ دیگری که در آن زمان وجود داشت، هجوم کمیت دانش‌آموزان به آموزش و پرورش بود، به طوری که تعداد دانش‌آموزان به رقم بیش از 18 میلیون نفر رسیده بود و این فشار در دوره ابتدایی بسیار زیاد بود که علت آن افزایش جمعیت در سال‌های اول انقلاب بود.

به گفته وزیر اسبق و گزینه فعلی آموزش و پرورش در دولت جدید، در آن زمان به علت جمعیت بالای دانش‌آموزان به ویژه در دوره ابتدایی با مدارس سه نوبته مواجه بودیم، به طوری که در برخی از مناطق کشور مدارس به صورت چهار شیفته اداره می‌شد و دانش‌آموزان یک روز در میان به مدرسه می‌رفتند، لذا مجموعه این مسائل و مسائل بی‌شمار دیگری نیز در آموزش و پرورش وجود داشت که باید برای آنها تدابیری اتخاذ می‌شد.

شان و منزلت معلمان چالشی است که همچنان به قوت خود باقیست

نجفی خاطر نشان کرد: امروز چالش اول همان شان و منزلت معلم است، به ویژه ترمیم حقوق و مزایای معلمان متناسب با خدماتی که به جامعه ارائه می‌دهند، مشکلی است که همچنان به قوت خود باقی است و باید برای آینده کشور راهی جهت حل این مسئله پیدا کنیم.

اقتصاد آموزش و پرورش باید به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد

وی ادامه داد: یکی از این راهکارها این است که نباید آموزش و پرورش اتکای 100 درصد به منابع و بودجه دولتی داشته باشد، چرا که معتقدم اقتصاد آموزش و پرورش باید به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد و تنوع در منابع مالی آموزش و پرورش ایجاد شود.

وزیر اسبق و گزینه فعلی آموزش و پرورش در دولت جدید گفت: اما چالش دوم که مسئله کمیت بود، به میزان زیادی از بین رفته، اما از سوی دیگر با مسئله کیفیت در آموزش و پرورش مواجه شده‌ایم.

کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پرورشی چندان قابل دفاع نیست

نجفی اظهار کرد: گزارش‌هایی که از وضعیت کلی آموزش و پرورش در هفته‌های اخیر دریافت کرده‌ایم، حاکی از آن است که وضعیت کیفی فعالیت‌های آموزش و پرورش در سطوح و دوره‌های مختلف اعم از ابتدایی، راهنمایی و متوسطه از شرایط خوبی برخوردار نیست و کیفیت فعالیت‌ها چه در بخش آموزش و چه در بخش پرورش خیلی قابل دفاع نیست.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع یک چالش اساسی در رابطه با آینده آموزش و پرورش است، ابراز امیدواری کرد: برای این مشکلات و همچنین هزار و یک مشکل دیگری که کماکان در آموزش و پرورش وجود دارد، راه‌حل‌هایی پیدا کنیم تا در جهت اعتلای آموزش و پرورش که نهایتا به اعتلای کشور منجر می‌شود، گام‌های مثبتی برداشته شود.

گزینه فعلی آموزش و پرورش در دولت جدید، همچنین درباره تغییرات آنی در برنامه‌های آموزش و پرورش که همواره این وزارتخانه را با چالش و مقاومت فرهنگیان و جامعه مواجه کرده و اینکه آیا برنامه‌های تحول ادامه خواهد داشت یا خیر؟ گفت: سند تحول آموزش و پرورش و اسناد مرتبط با آن، حاصل تلاش بیش از پنج ساله کارشناسان و جمع بزرگی از نخبگان و اساتید دانشگاهی و فرهنگیان است که اسنادی قابل دفاع و معتبر بوده و به تصویب بالاترین مرجع فرهنگی کشور یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده، لذا اعتبار اسناد باید حفظ شود، اما مشکلی که در سال‌های اخیر ایجاد شده، یک نوع شتابزدگی در اجرای بخش‌هایی از این سند است.

وی تصریح کرد: برخی از منتقدین آموزش و پرورش معتقدند حتی در تعیین اولویت‌ها و تعیین تقدم و تاخر فعالیت‌های اجرایی اشتباهاتی صورت گرفته است، به این معنا کاری که باید ابتدا انجام می‌شد تا زمینه آماده اجرای اقدام بعدی باشد، متاسفانه به صورت عکس اجرا شده است.

وزیر اسبق و گزینه فعلی آموزش و پرورش در دولت جدید عنوان کرد: به نظر می‌رسد یک نوع شتاب‌زدگی در بخش‌هایی از برنامه‌های سند البته نه همه سند تحول ایجاد شده است که باید برای آن مسئله راه‌حلی تعریف شود.

نجفی خاطر نشان کرد: به نظرم در فاصله زمانی که از حالا تا آغاز سال تحصیلی وجود دارد، نمی‌توان تصمیمات شدید و تحولی اتخاذ کرد، چرا که همان‌گونه که به برنامه‌های 2 سال اخیر و شتاب‌زدگی برنامه‌ها ایراداتی وارد است، نمی‌توان با شتاب‌زدگی برنامه‌های فعلی را رد و برنامه‌های دیگری را جایگزین کنیم.

تغییرات جدید برنامه‌های آموزش و پرورش از سال 93 آغاز می‌شود

وی اظهار کرد: پیش‌بینی بنده این است در سال تحصیلی آینده تصمیماتی که درباره اجرای سند تحول اتخاذ شده، باید اجرا شود تا در طول سال تحصیلی، در فرصت مناسب سند را مورد مطالعه قرار دهیم. همچنین باید اسناد پایین‌ دستی سند را آماده کنیم و شش زیرنظام که باید برای این سند تهیه می‌شده که بخش‌هایی از آن آماده نیست را تهیه کنیم و پس از آن آنچه را که باید تغییر دهیم، در طول سال تحصیلی جمع‌بندی کرده و خود را برای تغییرات جدید از سال 93 آغاز کنیم.

نجفی در پایان اظهار کرد: پیش‌بینی این است در سال تحصیلی 93-92 تغییرات شتابزده انجام ندهیم و تلاش می‌کنیم تصمیمات اتخاذ شده را محترم شمرده، البته جهت اصلاح این تصمیمات و کم‌ کردن مشکلات و ایرادات، اقداماتی انجام خواهیم داد.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا: لیلا مدنی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۴:۰۰

اگه این وزیر بشه باید فاتحه آموزش و پرورش را خواند

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۴:۰۸

لطفا هرچه زودتر مشکل شش پایه بودن کلاس‌ها در مدارس تک‌معلمه را حل کنید.

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۴:۵۷

اولويت نخست اينه كه وزير جديد كاري كنه ما پيش زن و بچه‌مون شرمنده نباشيم.

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۵:۱۰

سلام. بنده از معلمان باسابقه و مجريان نظام جديد در دوره وزارت آقاي دکتر هستم. لازم است چند نکته را به طور مشخص در شرائط حاضر ايشان بطور شفاف بيان فرمايند: 1- از آنجا که دو دوره رياست جمهوري (بيش از 16سال) از وزارت ايشان ميگذرد و شرائط هم بطور کلي متفاوت گرديده آيا اشان شناختي از نيازهاي جديد اين وزارت دارند باتوجه به اينکه کلا محيط کار ايشان در طول سالهاي اخير خارج از آموزش و پرورش بوده؟ 2- اصولا ايشان اعتقادي به تحول بنيادين و منشور 13 ماده‌اي مقام معظم رهبري که اخيرا ابلاغ فرموده‌اند دارند؟ 3- در طول سالهاي اخير رشد عمودي و فرهنگي و تربيتي اين وزارت با همه دوره‌هاي قبل قابل قياس نيست. آيا ايشان اشرافي بر اين سرمايه تربيتي اسلامي دارند؟ 4- ترکيب فعلي نيروهاي ستادي وزارت آموزش و پرورش داراي رويکردي تربيتي اسلامي هستند ايشان براي شروع بکار چگونه برخوردي خواهند داشت با توجه به سوابق قبلي‌شان؟

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۷:۴۰

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات. ظاهرا باز يک آقاي دکتري که قبلا تجربه خوبي هم نداشته و هم خودش و هم فرهنگيان بخوبي ياد دارند و به آن اعتراف دارند البته معلم نه تنها از نظر شان و منزلت نسبت به سالهاي 67 پشرفتي نداشته بلکه به پله‌هاي بسيار پايين‌تري نزول کرده و نسبت به ساير دستگاههاي دولتي ديگر از نظر حقوق و بخصوص مزايا در آخرين ايستگاه قرار گرفته است بطوريکه در اين قطار دولت آخرين واگن واگن فرهنگيان است و آخرين نفري که از اين قظار پياده ميشود فرهنگيان هستند!!! چرا آقاي روحاني يک فرهنگي را به اين پست دعوت نميکند؟!!! کسي از جنس معلمان با همان شرايط و زندگي معلمي و البته با جرات و جسارت. کسي که آقاي دکتر نباشد و وصل به جايي و حتما هيئت علمي و حقوقي آنچناني!!!! کسي که معلمان را بفهمد. آقاي روحاني عزيز آيا نميشود در ميان اين همه فرهگيان فهيم يکي را براي اين پست انتخاب کرد؟؟!! باز ميخواهيد همين جريان ادامه يابد؟؟! دکتر حاج‌بابايي يا دکتر نجفي. چه فرقي دارد؟؟!! هر دو تجربه شده‌اند و امتحان پس داده‌اند ...

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۵:۱۶

واي نه، بدترين دوران دانش آموزيم زمان وزارت نجفي بود، شب مي‌خوابيديم صبح يه تصميم جديد، نمونه‌اش آزمون پيش دانشگاهي كه خيلي‌ها رو قبل كنكور اصلي بيچاره كرد. ايسنا به گوش آقاي روحاني برسون لطفا، بيچاره بچه‌ام مثل خودم نشه ... .

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۵:۲۱

ایشون با نظام آموزشی جدید دبیرستان و پیش‌دانشگاهی ما رو بديخت کردند. فراموش کردید؟؟!!!

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۵:۵۴

خدا را شکر که به فکر راه حلي معقول افتاديم و قصد داريم شتاب‌زده عمل نکنيم.

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۶:۲۷

لطفا حتما منعکس فرمایید. باسمه تعالی پیشنهاد می‌کنم جناب آقای دکتر نجفی که از سرمایه‌های ملت ایران هستند با پرهیز از عملکرد جهار ساله دوم خویش که خود نیز سیاسی شده، هم وزارتخانه را کانون فعالیت کارگزاران نمودند و هم باشتابزدگی آموزش و پرورش را در نظام جدید آموزش متوسطه، خلاصه فرمودند، با فراخوانی بهترین‌های زمان وزارت خویش که به خوبی یاد دارند، همانند چهار سال اول وزارت خود، امید ایجاد شده با حضور خویش را به ثجربه‌ای جاودانه برای انقلاب اسلامی و ایران سرافراز، مبدل سازند.

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۷:۰۶

خواهش مي کنم معاونت تربيت بدني، مديرکل و بقيه را اول عوض کنيد. دلايل را در صورت خواستن ميگم. ممنون

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۷:۵۴

بهترين انتخاب بود احسنت آقاي روحاني. دكتر كواكبيان هم مي‌توانند عضو مفيدي در كابينه با دولت باشند.

avatar

جاي بسي خوشحالي است که فرد با تدبيري همچون دکتر نجفي تصدي اين وزارت مهم را بعهده بگيرند. چون در زمان ايشان براي واگذاري مسئوليتها اولا افراد درست انتخاب مي‌شدند، ثانيا درست آموزش مي‌دادند، ثالثا درست ارتقا و نگهداري مي‌کردند. رضايت شغلي بالاتر بود. توسعه آموزش و پرورش به صورت کمي و کيفي و متوازن دنبال مي‌شد چون باور داشت مبناي توسعه، نيروي انساني است و ارکان اصلي آن آموزش و پرورش است.

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۶ ۱۸:۱۵

در دوره ایشون نه به آموزش توجهی می شد نه به پرورش ... واقعا برای آموزش پرورش و آموزش عالی متاسفم که بعد از سی سال نتونسته دو تا وزیر درست و درمون تحویل جامعه بده ....