• شنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 92050502344
  • خبرنگار : 71078

/سبک زندگی و مصرف گرایی/

زنان می‌توانند از مصرف‌کننده صرف به یک تولیدکننده تبدیل شوند

زنان می‌توانند از مصرف‌کننده صرف به یک تولیدکننده تبدیل شوند

«سبک زندگی» به گفته مقام معظم رهبری به همه مسائلی بر می گردد که متن زندگی انسان را شکل می دهند، مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات، کسب و کار و رفتارهای فردی و اجتماعی در محیطهای مختلف و ...

«سبک زندگی» به گفته مقام معظم رهبری به همه مسائلی بر می گردد که متن زندگی انسان را شکل می دهند، مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات، کسب و کار و رفتارهای فردی و اجتماعی در محیطهای مختلف و ...

سرویس «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در سلسله گفت‌وگویی با جامعه‌شناسان و صاحبنظران بار دیگر با پرداختن به مفهوم «سبک زندگی» که در قالب 20 پرسش مهم از سوی معظم‌له مطرح شد، به آسیب شناسی وضع موجود سبک زندگی در ایران و چاره جویی در این زمینه می‌پردازد.

معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری درباره "چرا مصرف گرایی، برای برخی افتخار شده است؟ " که یکی از پرسش‌های مطرح درزمینه "سبک زندگی" بود، با اشاره به تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران، گفت: با وجود به همه تهدیدها و تحریم‌ها علیه ایران لازم است سبک زندگی اسلامی ایرانی را احیا کنیم و در این زمینه زنان نقش بسیار موثری را هم درعرضه و هم تقاضا ایفا می‌کنند.

پروین هدایتی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: زنان در سمت عرضه از طریق به گردش انداختن سرمایه‌های خرد و کوچک خود یا عرضه کار در قالب مشاغل خانگی از یک مصرف‌کننده صرف به یک فرد تولید کننده تبدیل می‌شوند. با افزایش تولید یک کشور، کالاهای داخلی به تدریج جای خود را در بازار مصرف پیدا می‌کنند و همین امر موجب می‌شود که خانواده‌ها کمتر به مصرف کالاهای خارجی مشابه تولید داخل گرایش پیدا کنند.

هدایتی در ادامه گفت: زنان می‌توانند به جای خرید و استفاده از کالاهای لوکس و تجملی به مصرف کالاهایی بپردازند که برای گذران زندگی آنان ضروریست، این در حالیست که اکنون برخی از خانه‌ها به انباری از کالاهای لوکس و تجملی‌ تبدیل شده است که از بسیاری از آنها استفاده نمی‌شود.

معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با اشاره به نقش رسانه‌ها در ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی اظهارکرد: صدا و سیما از طریق ساخت سریال‌ها، فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی مرتبط با این موضوع می‌تواند بر مردم تاثیر زیادی بگذارد و منجر به تغییر رفتار در مصرف شود.

هدایتی با اشاره دیدگاه‌های نظریه پردازان غربی گفت: یکی از دانشمندان غربی به نام «ساموئل هانتینگتون» در کتاب چالش‌های هویت در آمریکا تداوم جامعه آمریکا را در پرتو فرآیند آمریکایی شدن کشورهای مختلف دانسته است.

وی در ادامه اظهارکرد: شاید این دیدگاه ساده به نظر برسد، ولی مفهوم عمیقی دارد. آمریکایی شدن کشورهای دیگر به معنای آن است که این کشورها سنت‌های بومی، منطقه‌ای و حتی ارزش‌های دینی خود را کنار بگذارند و به تقلید از آمریکا گرایش پیدا کنند.

معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری افزود: بر اساس نظریه هانتینگتون، جامعه آمریکا برای حفظ پایداری خود نیاز دارد که کشورهای دیگر از سبک زندگی آن تقلید کنند. این تقلید نه تنها شامل روش و شیوه زندگی، بلکه شامل نوع مصرف و ابزاری که خانواده‌ها از آن استفاده می‌کنند نیز می‌شود. در این شرایط تقاضا برای کالا و خدمات آمریکایی در کشورهای مختلف افزایش می‌یابد و چرخ‌های اقتصادی آمریکا به حرکت درمی‌آید.

هدایتی در پایان به ذکر مثالی پرداخت و اظهار کرد: بیشتر افراد از تلفن همراه برای برقرار کردن یا پاسخ دادن به تماس یا پاسخ دادن به آن و ارسال و دریافت پیامک استفاده می‌کنند، اما متقاضی خرید گوشی‌هایی هستند که شاید از نیمی از امکانات پیشرفته آن حتی آگاهی نداشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha