• سه‌شنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 92050100372
  • خبرنگار : 71410

علیرضا افتخاری خطاب به شجریان: بیا همایونِ هم باشیم

علیرضا افتخاری خطاب به شجریان: بیا همایونِ هم باشیم

علیرضا افتخاری در یادداشتی خطاب به محمدرضا شجریان نوشت: «بیا همایون هم باشیم.»

علیرضا افتخاری در یادداشتی خطاب به محمدرضا شجریان نوشت: «بیا همایون هم باشیم.»

در این یادداشت که به طور اختصاصی در اختیار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قرار گرفته، نوشته شده است:

«ما آجر نیستیم که بمانیم. عمری از ما گذاشته است. باید هر کدام در نوای هم بخوانیم. ما یک جمع خانواده‌ایم. ما باید اسم همدیگر را صدا بزنیم. ما باید همایون هم باشیم. ما نباید ورود را از هم بپوشانیم و اجازه گذر را به یکدیگر ببندیم. ما از همدیگر می‌ترسیم. ما در یک باغ هستیم. با افکار یک درخت پربار باید سرزنده و شاداب، از دور یکدیگر را صدا بزنیم. نزدیک هم بیاییم با محبت. چرا دستخط‌هامان برای هم خوانا نیست. صدا بزن مرا. نزدیک‌تر بیا.

چرا هوا را آنچنان برای هم سرد کرده‌ایم که باید در دیدارهایمان با پالتوی زمستانی باشیم. نباید دیگران برای ما تصمیم بگیرند، کدام طرف برو، کدام طرف نرو.

ما همیشه در عزای همدیگر جمع می‌شویم آن هم با لباس‌های شیک. اما حیف کسی نیست برای خودمان شعر بگوید. کسی نیست ترقه‌ای به زمین بزند تا همه از حصاری که سرمای وجودمان را احاطه کرده، بیدار شویم.

من چرا در گذر وجود شما از کنار جدول‌های دسته جمعی بگذرم، آن هم غریب و تنها. دوست دارم یکی مرا صدا بزند با اسم کوچک رضا، رضا، رضا!

خود را به من بنما. پیغامت زیباست اما خود را بنما. ما ته خط رسیدیم. یکی هفتاد و دو سال، یکی هشتاد و دو سال. حال یکی کمتر، یکی بیشتر. چیز دیگری از راه مرگ نمانده است. کمی پای گرمای هم بنشینیم. این بهترین یادگاری است که برای هم می‌نویسیم.

محمدرضا شجریان دوستت داریم. اما نه با پیغام. خود را در لای یادداشت وزین‌ات نپیچ. غریبی نکن. می‌دانم هوا سرد است. خیلی سرد است. هوا مه آلود است. نه آفتابی، نه خورشیدی، نه آتشی.

بیا سکوت را بشکن با نوای خود.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۱۲:۱۲

بله آقاي افتخاري، مدتي است هوا سرد است، در روزهايي که هوا خيلي سردتر از اين‌ها بود سيلي سرد برخي هنرمندان حال و هوش را از سر مريض ما برد اما قبول دارم که نبايد دست گرم هيچ انسان غريبي را رد کرد!

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۱۵:۲۷

نظر خودتون رو تحميل نکنيد و از جانب خودتون فقط حرف بزنيد لطفاً

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۲۰:۵۳

آقا مهدی از طرف خودش حرف زده اگر مخالفی شما هم نظرت رو بنویس

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۱۲:۱۹

آقاي افتخاري عزيز ... حال و هواي دولت عوض شده؟؟؟ شجريان صداي مردم و شما دوست‌دار دولت ... فرق است بين اين و آن ... خدا همه‌ ما را بيامرزد.

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۱۲:۲۰

آقاي افتخاري كار خوبي كرديد. اميدوارم از جنس كار قبليتون نباشه.

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۱۲:۲۰

شجريان يگانه است ...

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۱۲:۲۱

کاش دست‌اندرکاران موسيقي و کساني که بايدها و نبايدها را براي اهالي آن ديکته ميکنند هم کمي به اين مسائل توجه ميکردند ... محمدرضا شجريان، گنجينه موسيقي ايران است که اکنون وقتش است که از داشته‌هايش نسلهاي بعد استفاده کنند و دانش و تجربه‌اش در تاريخ موسيقي ثبت بشود ... خنده‌دار است که در مملکتي که دم از اسلام و آزادي بيان و ... ميزنيم،‌ مملکتي که به تمدن چندين هزار ساله‌اش مي‌باليم (فقط مي‌باليم و بس) کمي با فکرهاي بازتر به اطراف خود بنگريم ... در تمام کشورهاي متمدن اين ابتدايي‌ترين ابزار دموکراسي است که هر کس آزادانه بتواند نظرش را بيان کند يا از حقوق قانوني فردي‌اش دفاع کند ... ولي متاسفانه ما فقط ادعا داريم ... مرزبندي دوست و دشمن را به داخل هم کشانده‌ايم و مرز درست کرديم ... باعث شديم بسياري از فرهيختگان، هنرمندان و متخصصين از ايران عزيز رخت بر بندند و آينده و زندگي را در غربت جستجو کنند ... مسئولين عزيز شما را بخدا کمي به خود بياييد ...

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۱۲:۲۱

چراغي را كه ايزد برفروخته هيچ چيز نمي‌تواند خاموش كند

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۱۲:۳۱

اقاي افتخاري ... از وقتي آن "احترام" ويژه را به يه نفر گذاشتي مطرود شدي. خوبه بجاي اين همه خيمه شب‌بازي صاف و صادقانه از مردم عذرخواهي کني ...

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۱۲:۴۵

با اینکه از افتخاری خوشم نمیاد ولی آفرین

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۱۳:۰۰

آقاي عليرضا افتخاري روزگار با شما همکلامي کرد و سازگار بود. شما همراه خوبي براي روزگار نبوديد. جايگاه شما روزي متزلزل شد که ترانه‌خواني را صنعتي کرديد و به توليد انبوه رسانديد. اتفاقاتي که بر شما در ماههاي گذشته چيره گشته خصومت معاندان نبوده است و همگي زخمهاي دست‌ساز خودتان است. دوستان شما در سالهاي اخير در توجيه رفتار حرفه‌اي شما بيتي را زمزمه مي‌کردند: سرگرم به خود زخم زدن در همه عمر / هر لحظه جز اين دست مرا مشغله‌اي نيست. جناب افتخاري! صادقانه اگر نگاه کنيد، تاوان يک "دوستت دارم" تکفير هنري نيست، اين اتفاق ريشه در جميع رفتارهاي گذشته شما داشته است. سير زندگي، به خودي خود اينچنين نشيب مهلکي ندارد و اگر اکنون براي شما دارد، سعي در توازن با فرازهاي ناحق و ناهمجنس با هنر دارد. به خاطر آوريد از معيني کرمانشاهي که گفت: در جمع هنر اهل سياست چه نشينند ... به خلوت طلب آمرزش کنيد و در رفتار، برف زمستاني ميان خود و هنرمندان ديگر را آب کنيد. هنوز خيلي راه مانده است. شما اثبات کرده‌ايد که توان هنري آن را داريد اگر بخواهيد! مستدام باشيد

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۱۳:۳۵

احسنت به آقاي افتخاري حيف که سياسيون و مديران نالايق بي‌فرهنگ و زمانه نامراد و نامرد راه بر عبور هر چه از زيبايي و هنر است که بسته و همه تنها شده‌اند

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۱۳:۵۸

جالبه که دقيقا در روزهاي پاياني احمدي‌نژاد جناب افتخاري ياد دوستي‌اش با استاد افتادند!!! کاش در روزهاي سال 88 اين دوستي را فرياد مي‌زديد ... روزهايي که صداي استاد را صداي شکستن چوب خشک خواندند و نواي ربنايش را از بلندگوهاي رسمي دريغ کردند ...

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۱۳:۵۸

اين کمال افتادگي و مردمي بودن استاد افتخاري را ميرساند که با وجود جهت‌گيري شجريان در فتنه 88 و بعد به سوي او دست برادري و دوستي دراز ميکند. استاد افتخاري با اين کلمات در چشم مردم بزرگتر ميشود. ايشان هم از نظر صدايي و هنري کم‌نظير هستند و هم از نظر بعد انساني و صميميت.

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۱۴:۵۳

چي شده كه آقا افتخاري صميمي شده؟

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۱۵:۳۳

با اينکه اشتباه خودتون شما رو از جامعه و مردم طرد کرد اما کار بزرگي کرديد آقاي افتخاري

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۱۶:۰۱

هنرمندی که کشورش را بفروشد، با بی بی سی یکی شود و همه چیزش را از دست بدهد نزد مردم ارزشی ندارد. آقای افتخاری! ارزشش را ندارد!

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۲۱:۳۱

شما مثل هميشه خودتون رو همه مردم ميدونين. بجاي قانون و عرف و ... بي‌بي‌سي معيار تونه ! خيلي‌ خنده داره به خدا

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۲۲:۲۱

کاملا با حسن آقا موافقم

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۱۷:۰۴

آقاي افتخاري بهتر است نامه اي به ملت بنويسيد!

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۱۹:۱۹

اگر کمي از لاک غرور خود بيرون بياييد متوجه خواهي شد که استاد افتخاري 2 سال قبل به مردم نامه نوشتند و حتي به شجربان هم نامه نوشتند. چرا شما طرفداراي شجريان اينقدر خودخواه و مغرور هستيد؟ کمي انسانيت هم بد نيست.

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۱۷:۱۸

اين نوشته جز از يک عقل سليم بر نمي آيد... آقاي افتخاري عزيز فقط شما ميتونستيد جواب اين همه ناداني رو با سعه صدر و روي خوش بديد.

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۱۷:۳۲

با سلام. آقاي افتخاري درست ميگويند. عمري از اين بزرگواران گذشته پس بهتره به توصيه مولايمان حضرت علي (ع) شيريني گذشت را استاد شجريان يكبار ديگر به جامعه فرهنگي ايران مخصوصا به نسل بعد خودنشان بدهند. در ضمن به نظر من به نفع همه هنرمندان و مديراني كه در سالهاي گذشته نسبت به هم ديگر خدا نكرده توهين يا افترا زده اند است كه به حرمت اين شبها همديگر را ببخشند. پيشنهاد مي‌شود بزرگان فرهنگ و هنر مخصوصا آقاي خاتمي پيش‌قدم شوند

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۱۷:۴۳

عالي نوشتي. واقعا عالي. شجريان هم مرد نازنيني است

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۱۸:۱۸

احسنت به آقاي افتخاري. شما افتخار اين کشوريد و حاضر نشدي در سختيهاي کشور و مردمت آن را رها کني. اين است هنر هنرمند که در خوشيها و سختيها در کنار مردم و ميهن خويش باشد. بياييد قدري قدر اين هنرمند را بدانيم

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۲۰:۳۶

اين مثبت و منفي ها خيلي مشكوكه ها! نظر غالب مردم در مورد اين دو هنرمند معلومه اما انگار بعضي ها وقت زيادي گذاشتند تا با اين منفي زدن ها حقيقت رو وارونه جلوه بدن ! اما به حرمت همون ربنا ، پروردگار عالم به انسانها عزت مي ده!

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۲۱:۴۷

افرین به استادافتخاری امیدوارم استادشجریان دست دوستی استادافتخاری راردنکند من ازطرفداران اقای افتخاری هستم

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۰۱ ۲۱:۵۴

کاشکي سياست دست از سر هر دو تاشون بر ميداشت. اين دو نفر هنرمند هستند نه سياستمدار که بلد باشند چطور سياسي بازي کنند.