• سه‌شنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 92050100154
  • خبرنگار : 71038

هاشم‌زاده هریسی: اعتدال یک فضیلت است/ضرر تندروی از ضرر دشمن بیشتر است

هاشم‌زاده هریسی: اعتدال یک فضیلت است/ضرر تندروی از ضرر دشمن بیشتر است

یک عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه "اعتدال دارای پایه اخلاقی و اسلامی است"، گفت: به دلیل اینکه در برخی مواقع تندروی در جامعه حاکم شده است، شاهد گم شدن اعتدال در جامعه بوده‌ایم.

یک عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه "اعتدال دارای پایه اخلاقی و اسلامی است"، گفت: به دلیل اینکه در برخی مواقع تندروی در جامعه حاکم شده است، شاهد گم شدن اعتدال در جامعه بوده‌ایم.

هاشم‌زاده هریسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "اعتدال یک مساله پیچیده نیست که جامعه متوجه نشود و در واقع اجرای آن سنگین باشد"، اظهار کرد: اعتدال امری مطبوع است که با طبیعت و فطرت انسان سازگاری دارد، معقول و عقلانی است و دارای پایه اسلامی و اخلاقی است.

وی با بیان اینکه "می‌گویند هر عملی ممکن است با سه سرنوشت افراط، تفریط یا حد وسط مواجه شود"، افزود:‌ افراط و تفریط رذیلت است و حد وسط که می‌توان به آن اعتدال گفت، یک فضیلت است.

این عضو مجلس خبرگان با بیان اینکه "اگر انسان از اعتدال خارج شود، این مساله اسلامی نیست، چراکه پایه همه قوانین در اسلام اعتدال است"، گفت: متاسفانه در مواقعی تندروری و افراط‌گرایی به نام اصولگرایی در جامعه تبدیل به ارزش شد در حالی که اصولگرایی واقعی همان اعتدال است.

هاشم‌زاده هریسی با تاکید بر اینکه "افراد جامعه از تندروی بیزارند، چراکه تندروی موجب ظلم می‌شود"، تصریح کرد: در دو حالت شعار اعتدال که رییس‌جمهور منتخب بر آن تاکید کرده‌اند محقق نخواهد شد. حالت اول این است که عده‌ای بیایند تهمت و افترا وارد کنند، رییس‌جمهور منتخب را در تنگنا قرار دهند و مساله را لوث کنند و راه دیگر این است که افراد تندرو با شعار اعتدال وارد سیستم شوند ولی به افراط‌گرایی خود ادامه دهند.

وی با تاکید بر اینکه "موضوع اعتدال باید در جامعه نهادینه و معرفی شود و اصول اسلامی آن برای مردم توضیح داده شود"، گفت: اعتدال مانند عسل شیرین و مانند روغن نرم و با فطرت انسان کاملا سازگار است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه "به علت گم شدن اعتدال در جامعه مجبور هستیم که بار دیگر به تعریف اعتدال بپردازیم وگرنه اعتدال در حالت طبیعی نیاز به تعریف ندارد"، خاطرنشان کرد: اعتدال محدود به یک جناح نیست بلکه یک موضوع فراجناحی است و اصولگرا و اصلاح‌طلب، هر دو باید اعتدال داشته باشند.

هاشم‌زاده هریسی با اشاره به پژوهش‌های خود در ارتباط با موضوع اعتدال گفت: من مدت‌ها قبل بارها گفته بودم که در جامعه ما دو حلقه مفقوده وجود دارد و بسیاری از مشکلات ما ناشی از مفقود شدن این دو حلقه است. حلقه اول اعتدال است که متاسفانه جایگزین آن افراط‌گرایی شده بود و حلقه دوم محبت است.

وی با اشاره به فضای امید ایجاد شده در جامعه گفت: می‌بینیم هنوز دولت جدید سر کار نیامده ولی همین صرف مطرح شدن بحث اعتدال موجب ایجاد آرامش در جامعه شده و تندروی‌ها خاموش شده است. من معتقدم ضررهایی که از تندروی به نظام و کشور وارد شد بیش از ضررهایی است که حتی دشمنان سعی کردند به کشور وارد کنند. در این تندوری‌ها حرمت خیلی از انسان‌ها شکسته شد، مظلوم واقع شدند و حقشان ضایع شد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: به خاطر این تندروی‌ها فضای جامعه خیلی سنگین شده بود و همه خسته شده بودند. شاهد بودیم که عملکرد دولت‌های قبل بعضا زیر سوال می‌رفت و از تریبون‌ها به نحوی در این ارتباط صبحت می‌شد که گویی دولت‌های قبلی طاغوت بوده‌اند و فقط این دولت است که می‌تواند خدمت کند.

هاشم‌زاده هریسی با تاکید بر اینکه "اصولگرایان و اصلاح‌طلبان هر دو باید از تندوری دوری کنند"، اظهار کرد: آقای روحانی شعار اعتدال را مطرح کردند و مردم بر اساس این شعار به ایشان رای دادند، پس وی باید در عملکرد خود بر این اساس عمل کند و تلاش کنند که این موضوع فراگیر و در بین مردم نهادینه شود. حتی ما می‌توانیم در مسائل خارجی نیز بر این اساس عمل کرده و این گفتمان را هرچه بیشتر به دنیا معرفی کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha