• شنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۲ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 92042917395

با اعلام افزایش پوشش تحصیلی کودکان عقب مانده ذهنی عنوان شد:

اجباری بودن پیش‌دبستانی برای نوآموزان کم توان ذهنی

اجباری بودن پیش‌دبستانی برای نوآموزان کم توان ذهنی

نگرش جامعه به کودکان کم توان ذهنی در سطح جهان در حال دگرگونی است و انتظار از نظام‌های آموزشی آماده سازی هرچه بیشتر و بهتر این گروه ازکودکان برای ورود به زندگی بزرگسالی است؛ ضمن آنکه افزایش بهداشت، گسترش نظام‌های آموزشی، کاهش هزینه‌های ملی و نیروی انسانی ایجاب می‌کند این کودکان از آموزش کافی و لازم برای گذران زندگی روز مره برخوردار شوند.

نگرش جامعه به کودکان کم توان ذهنی در سطح جهان در حال دگرگونی است و انتظار از نظام‌های آموزشی آماده سازی هرچه بیشتر و بهتر این گروه ازکودکان برای ورود به زندگی بزرگسالی است؛ ضمن آنکه افزایش بهداشت، گسترش نظام‌های آموزشی، کاهش هزینه‌های ملی و نیروی انسانی ایجاب می‌کند این کودکان از آموزش کافی و لازم برای گذران زندگی روز مره برخوردار شوند.

استقلال در زندگی، یکی از چشم‌اندازهای مهم ارائه آموزش‌های لازم به افراد ناتوان است. هدف برنامه‌های آموزشی در زندگی مستقل این است که به افراد کم توان ذهنی و بطور کلی افراد دارای ناتوانی این امکان داده شود تا از طریق آموزش مهارتهای زندگی مستقل، امکان این نوع زندگی‌ در اجتماع را پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، در کشور ما نیز هنوز کودکانی بنا به دلایل مختلف با این عارضه و مشکل متولد می‌شوند و سازمان آموزش و پرورش استثنایی متولی امر آموزش و توانمندسازی این کودکان است.

محبوبه ضرغام‌پور رییس گروه پیش دبستانی و ابتدایی کودکان کم توان ذهنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نحوه آموزش و اهداف تعریف شده برای کودکان استثنایی گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی مسوولیت آموزش کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر را بر عهده دارد و کودکان کم توان ذهنی که دامنه هوشی آنها بین 50 تا 75 است را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه عقب ماندگی ذهنی از لحاظ اجتماعی، پزشکی و حمایتها و انتظارات آموزشی طبقه بندی می‌شود، افزود: کودکان به سه طبقه آموزشی حمایت‌پذیر، تربیت پذیر و آموزش پذیر تقسیم می‌شوند که مسوولیت آموزش کودکان آموزش پذیر با سازمان آموزش پرورش استثنایی است که از بدو تشخیص تا پایان دوره متوسطه اول و دوم تحت پوشش این سازمان قرار می‌گیرند.

رییس گروه پیش دبستانی و ابتدایی کودکان کم توان ذهنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: از بدو تشخیص تا چهارسال، آموزش این کودکان مبتنی بر خدمات مشاوره‌ای و توان بخشی با والدین است و قبل از آنکه کودک تحت آموزش قرار بگیرد خانواده‌های این کودکان برای نگهداری آنها تحت مشاوره و توانمدسازی قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه با ورود این کودکان، بهداشت روانی خانواده از حالت تعدل خارج می‌شود، لذا باید خانواده را در پذیرش این کودکان توانمند کنیم تا مهارتهای فرزند پروری را برای کودکانی با شرایط ویژه آموزش ببینند که این خدمات توسط تیم مشاوره و توانمندسازی به خانواده‌ها ارائه می‌شود.

ضرغام‌پور گفت: برای آموزش کودکان کم توان ذهنی 4 تا 6 سال، آنها وارد مراکزاستثنایی می‌شوند تا خدمات آموزشی و توان بخشی از جمله گفتار درمانی، کار درمانی و خدمات مشاوره‌ای برای آنها ارائه می‌شود و پس از شرکت در سنجش سلامت، این نوآموزان وارد دوره آمادگی می‌شوند که این دوره شامل دوره مقدماتی و تکمیلی است.

به گفته وی، در حال حاضر 7893 نوآموز تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی در همه استانها و مراکز قرار دارند.

دوره پیش دبستانی برای کودکان عقب مانده ذهنی اجباریست

این مقام مسول در آموزش و پرورش در ادامه اضافه کرد: پس از دوره آمادگی، این کودکان وارد دوره رسمی و اجباری پیش دبستانی می‌شوند که بر خلاف سایر کودکان پیش دبستانی، برای کودکان عقب مانده ذهنی اجباری بوده و باید این دوره را طی کنند تا بتوانند وارد دوره ابتدایی شوند.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی همانند آموزش و پرورش عادی شش پایه تحصیلی در ابتدایی دارد گفت: در گروه سنی 4 تا 6 سال 1000 کودک، آمادگی 7893 کودک و در دوره ابتدایی نیز 32 هزارو 569 دانش آموز کم توان ذهنی تحت پوشش سازمان هستند.

به گفته ضرغام‌پور، با توجه به اینکه کودکان و دانش آموزان کم توان ذهنی نمی‌توانند از محتوای کودکان عادی استفاده کنند برای این کودکان محتوای درسی ویژه تدوین می‌شود.

تعداد رو به افزایش کودکان کم توان ذهنی تحت آموزش

وی درباره کاهش و یا افزایش تعداد این کودکان نسبت به سنوات گذشته اظهار کرد: آمار کودکان استثنایی تغییر چندانی نداشته و به نوعی می‌توان گفت آمار کودکان کم توان ذهنی تحت آموزش رو به افزایش بوده و عوامل قبل از تولد، در حین تولد و بعد از تولد از جمله پرتو درمانی‌ها، بیماری‌های که مادران به آن مبتلا می‌شوند، آسیب‌ها، زایمان‌های طولانی و بیماری‌هایی همانند قند خون از علت‌های بروز کم توانی ذهنی در کودکان است.

ضرغام‌پور همچنین خاطر نشان کرد: بر اساس آمارهای جهانی 2 تا 2.5 درصد کودکان هر جامعه‌ای را عقب ماندگان ذهنی تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر 57 هزار و 168 کودک با عارضه عقب ماندگی ذهنی تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی کشور قرار دارند. این سازمان توانسته کودکانی را که شناسایی و معرفی می‌شوند تحت پوشش قرار دهد.

به گفته ضرغام پور، در برخی از مناطق دور از جمله سیستان و بلوچستان به دلیل پرداخت کمک هزینه به خانواده کودکان استثنایی این خانواده‌ها تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha