سرویس
چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ / Nov 26 2014
تعداد کل اخبار: 0

بازارچه‌های کوله‌بری، ظرفیت اقتصادی مغفول مانده در ایلام

» سرویس: استان ها - ايلام

یک کارشناس ارشد اقتصاد، گفت: با وجود اینکه یک سوم مرزهای غربی کشور در محدوده استان ایلام قرار دارد اما تاکنون مردم استان از ظرفیت اقتصادی بازارچه‌های محلی و اقتصاد پیله‌وری برخوردار نشده‌اند.

"علی حیات‌نیا" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه ایلام، اظهار کرد: بازارچه‌های مرزی بخشی از بازرگانی خارجی کشور است که برای مبادلات مرزی مردم مناطق مرزنشین در نظر گرفته شده و با در نظر گرفتن قوانین و مقررات مربوط به صادرات و واردات کشور، برای فعالیت تجاری این گروه تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

وی امکان برقراری روابط سالم و مستمر با کشورهای همسایه، ایجاد رونق اقتصادی، بالابردن ضریب امنیتی مرزهای کشور، شکوفایی استعداد محلی، ایجاد و گسترش مشاغل مولد را از جمله اهداف این بازارچه‌ها اعلام و تصریح کرد: در این بین نقش بازارچه‌های محلی و کوله‌بری در اقتصاد مرزی و تثبیت امنیت منطقه‌ای و ملی حائز اهمیت است.

این مدرس اقتصاد با بیان اینکه بسیاری از مرزهای غربی کشور در استان‌های کردستان و کرمانشاه سالهاست که از مزیت بازارچه‌های کوله‌بری منتفع شده و این نوع از مبادلات تجاری از نظر افزایش سطح درآمد و ایجاد اشتغال در آن مناطق تأثیر چشمگیری داشته است، گفت: مردم استان ایلام با وجود اینکه یک سوم مرزهای غربی کشور در محدوده این استان قرار دارد تاکنون نتوانسته‌اند از این نوع تجارت و مزایای آن برخوردار شوند.

حیات‌نیا در تعریف بازارچه‌مرزی، گفت: محوطه‌ای محصور در نقاط مرزی است که مطابق استانداردهای تعیین شده دولت به صورت مستقل یا در قالب تفاهم‌نامه منعقد شده بین ایران و کشورهای همجوار تعیین می‌شود و در آنجا با حضور نماینده گمرک تشریفات ترخیص کالاهای مجاز برای مبادلات مرزی صورت می‌گیرد و اهالی دو طرف مرز می‌توانند تولیدات و محصولات محلی خود را با رعایت مقررات صادرات و واردات جهت داد و ستد در این بازارچه‌ها عرضه کنند.

این مدرس دانشگاه مبادلات مرزی را طبق قانون عبارت از خر ید و فروش کالا توسط کارکنان مناطق مرزی و تعاونیهای مرزنشین دارای مجوز، بازارچه‌های مرزی، ملوانان، خدمه و کارکنان شناورهای دارای حداکثر 500 تن ظرفیت در حجم و نوع مشخص و در سقف تعیین شده وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: "پیله ور"عبارت است از شخص ساکن در مناطق مرزی با حداقل سه سال سابقه سکونت مستمرکه دارای کارت پیله‌وری صادر شده از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اهلیت مندرج در ماده 211 قانون مدنی است.

وی تصریح کرد: بعد از سقوط دولت صدام در عراق افق جدیدی پیش‌روی مبادلات مرزی در استان ایلام گشوده شد چرا که استان ایلام دارای حدود 420 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است که تنها در دو نقطه صفر مرزی مهران و دهلران (چم سری) تاکنون شرایط ایجاد بازارچه به وجود آمده است.

حیات‌نیا گفت: از دو نقطه مذکور بازارچه مرزی مهران از تیرماه سال 82 عملا فعالیت خود را آغاز کرده است و گسترش روند مبادلات مرزی و مسافرتی از مرز مهران علاوه بر خروج استان ایلام و استان‌های هم مرز در کشور عراق از بن بست جغرافیایی آثار مثبتی را بر رشد و توسعه اقتصادی آنها دارد.

وی تولید ناخالص داخلی عراق را 112 میلیارد دلار(براساس شاخص برابری قدرت خرید) دانست و گفت: محصولات عمده کشاورزی آن گندم، جو، برنج، سبزی‌جات، خرما، پنبه، گاو و گوسفند و محصولات عمده صنعتی آن شامل نفت، موادشیمیایی، فرآورده‌های صنایع غذایی، پارچه و فرآورده‌های ساختمانی است.

این کارشناس ارشد اقتصاد اقلام عمده صادراتی ایران به عراق را مشتمل بر کف پوش‌های غیر مخملی، فراوردهای گوجه فرنگی، یخچال و فریزر، سیب، نوشیدنی‌ها، فراوردهای لبنی، ماشینها و دستگاه‌های تهویه مطبوع و کفش‌های ضدآب دانست و ادامه داد: استان ایلام با 425 کیلومتر مرز مشترک با سه استان میسان، واسط و دیاله هم مرز است اما با وجود داشتن بالاترین مرز مشترک با کشور عراق تاکنون متناسب با ظرفیت خود نتوانسته است در معادلات اقتصادی و تجاری با کشور عراق نقش آفرین باشد، بدیهی است ایجاد بازارچه موقت در مرز مهران می‌تواند به توسعه مبادلات اقتصادی در مرزهای استان و سه استان کشور عراق به خصوص استان واسط بینجامد.

این کارشناس ارشد اقتصاد در مورد پیشینه تجارت خارجی استان ایلام با کشور عراق، گفت: در مناطق سومار و موسیان که جزء ایلام است، گمرک ایران دارای دو دفتر گمرکی بوده که با تعطیلی دفاتر فوق، گمرکات دهلران و مهران دایر شد و پس از مدتی گمرک دهلران تعطیل شد و گمرک مهران به فعالیت خود ادامه داد که در سال 1337 گمرک مزبور تحت عنوان «گمرک ایلام» با فاصله 100 کیلومتر از ایلام، در امور مبادلات مرزی فعالیت می‌کرد.

حیات‌نیا ادامه داد: گمرک مهران در سال 1350 با سه پست سازمانی تحت مدیریت اداره کل گمرکات غرب و در سال 1354 تحت مدیریت معاونت منطقه غرب ساختاردهی شدکه در سال 1358 به علت جنگ تحمیلی تعطیل و ساختمان آن تخریب شد و در سال 73 دوباره ساختمان مربوطه با 150 متر زیر بنا احداث شد.

این کارشناس ارشد اقتصاد، ادامه داد: در آخرین ساختاردهی گمرکات اجرایی کشور در خردادماه سال 79 تعداد 12 پست سازمانی و دو پست امور انتظامی به گمرک ایلام اختصاص یافت و در اواخر سال 82 با توجه به گسترش فعالیت این گمرک، تعداد پست‌های سازمانی گمرک مزبور به 19 پست افزایش داده شد و در سال 83 تحت عنوان «گمرکات استان ایلام مستقر در مهران» تغییر نام پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در سال 1385 طی نامه‌ی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، سطح پست رییس گمرک ایلام به مدیر و نیز در سال 1386 طی مصوبه هیأت دولت در دور دوم سفرهای استانی سطح سازمانی گمرک ایلام از مدیریت به اداره کل ارتقاء یافت، که این امر موجب افزایش پستهای سازمانی آن شد بطوری که در حال حاضر در چارت سازمانی آن تعداد 98 پست ثابت وجود دارد که در امور مبادلات تجاری، ترانزیت و امور مسافری فعالیت دارند.

حیات‌نیا گفت: در استان ایلام مرز بین‌المللی مهران، منطقه میمک، گنجوان و سرنی واجد شرایط مناسبی برای راه‌اندازی بازارچه‌های کوله‌بری و توسعه این نوع از تجارت در استان ایلام است و انتظار می‌رود با توجه به رویکرد رییس جمهور منتخب و دولت جدید این مطالبه به حق مردم استان ایلام محقق شود.

وی با بیان اینکه این امر نیازمند دیپلماسی فعال با طرف عراقی و تعدیل نگاه امنیتی به مرزهای استان است در موردمزایای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تشکیل بازارچه کوله‌بری در مرز مهران، گفت: بازارچه‌های کوله‌بری یکی از بخش‌های فعال در حوزه مبادلات تجاری مرزی و یکی از فاکتورهای مثبت در امرار معاش مردم مرزنشین است.

این کارشناس ارشد اقتصاد، تصریح کرد: با توجه به نقش محلی بازارچه‌های کوله‌بری که می‌تواند تحولی بنیادی در تولید، ایجاد اشتغال، تثبیت جمعیت مرزنشین، افزایش درآمد و نهایتاً توسعه‌ی پایدار ایجاد کند در عرصه اقتصاد ملی و کلان نیز حائز اهمیت و نقش پررنگی هستند.

مدرس دانشگاه‌های ایلام، ادامه داد: علاوه بر آثار اقتصادی، احداث بازارچه کوله‌بری در استان ایلام می‌تواند زمینه لازم را برای توسعه همکاری‌های متقابل ایران و عراق فراهم کند.

حیات‌نیا مهمترین مزیتهای اقتصادی، اجتماعی وسیاسی احداث بازارچه کوله‌بری در استان را ارتقاء سطح معیشت مرزنشینان به منظور افزایش همگرایی در راستای منافع و امنیت ملی، تشدید اقدامات کنترلی و مراقبتی در مرز و جلوگیری از تردد غیر مجاز، ممانعت از ورود کالاهای قاچاق، ممنوعه و کنترل کالاهای مبادله شده توسط مرزنشینان دانست.

وی جلوگیری از بروزخسارت جانی و مالی ناشی از اجرای وظایف قانونی مأمورین در مرز، افزایش میل ماندگاری مردم در مرزها و جلب همکاری مرزنشینان در حراست از مرز و ایجاد امنیت در مناطق مرزی، افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در استان خصوصا در مناطق مرزی را از دیگر مزایای بازارچه‌های کوله‌بری دانست.

این مدرس اقتصاد کاهش مسافرت اهالی استان به مناطق مرزی استان‌های کرمانشاه و کردستان و تأمین بخشی از نیاز کالایی آنها در بازارچه کوله‌بری، رونق بخشی به گردشگری و توریسم با افزایش مسافرت برای تأمین کالاهای با قیمت پایین‌تر به استان و تقویت اقتصاد استان با ایجاد یک منبع درآمدی جدید دانست و ابراز امیداوری کرد که در دولت جدید شاهد تحقق این خواسته مردم استان ایلام باشیم.

انتهای پیام

در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
نام و نام خانوادگی*
ایمیل
متن نظر*
● تعداد‌ نظرات (0)