• چهارشنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 92041911915
  • منبع : نمایندگی لرستان

معاون فرهنگی، آموزشی ستاد اقامه نماز کشور:

اجلاس سراسری نماز یک ‌جریان فرهنگی است

اجلاس سراسری نماز یک ‌جریان فرهنگی است

ایسنا/لرستان دبیر اجلاس سراسری نماز با بیان اینکه صرف بودجه و منابع نیروی انسانی برای نماز هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است، گفت: اجلاس سراسری نماز یک پروژه نیست که آغاز و پایان مشخصی داشته باشد بلکه یک ‌جریان فرهنگی است.

دبیر اجلاس سراسری نماز با بیان اینکه صرف بودجه و منابع نیروی انسانی برای نماز هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است، گفت: اجلاس سراسری نماز یک پروژه نیست که آغاز و پایان مشخصی داشته باشد بلکه یک ‌جریان فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، منطقه لرستان، سید محمد عبداللهی در مراسم گردهمایی دبیران ستادهای اقامه نماز دستگاه‌های اجرایی استان که در خرم‌ آباد برگزار شد با بیان اینکه صرف بودجه و منابع نیروی انسانی برای نماز هزینه نیست بلکه سرمایه‌ گذاری است، افزود: نماز به نوبه خود یک نوع سبک زندگی کامل و متعالی است و بر‌خلاف جهان غرب که گرایش به سمت امانیسم و فردگرایی دارد نماز ما را به‌ سمت وحدت و نگرش مسوولانه نسبت به تمام بشریت سوق می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه قرار است یکی از مهم‌ترین جریان‌های فرهنگی کشور با عنوان اجلاس سراسری نماز در استان لرستان برگزار شود، خاطرنشان کرد: اجلاس سراسری نماز یک پروژه نیست که آغاز و پایان مشخصی داشته باشد بلکه یک ‌جریان فرهنگی است.

عبدالهی ادامه داد: یکی از مؤلفه‌های اجلاس نماز این است که تمام افرادی که در این رابطه نقش ایفا می‌کنند باید ظرفیت‌هایشان هم‌ افزایی داشته باشد تا این جریان شکل بگیرد، به‌ عبارت دیگر متولی این جریان یک دستگاه یا نهاد خاص نیست.

معاون فرهنگی، آموزشی ستاد اقامه نماز کشور در رابطه با تمرکز زدایی درباره برگزاری اجلاس نماز تصریح کرد: سعی بر این است که این اجلاس‌ها فقط متمرکز در تهران نباشد بلکه به سایر استان‌های کشور نیز کشیده شود تا شاهد تعامل بیشتری بین مدیران ارشد کشور در حوزه‌های مختلف باشیم و نتایج آن در تمام کشور نمود پیدا کند.

عبداللهی در رابطه با اهداف و فلسفه برگزاری اجلاس سراسری نماز اظهارکرد: دسترسی آسان مردم به نماز و ترویج فرهنگ آن، ارزیابی وضعیت اقامه نماز در دستگاه‌های کشور و تقدیر از برترین‌ها از اهداف محوری این طرح است.

وی ادامه داد: به برکت اجلاس سراسری نماز یک منشور تمام عیار و کامل به‌ صورت نظام‌مند با استراتژی‌های مشخص حتی عملیاتی در قالب پیام‌های مقام معظم رهبری داریم.

عبداللهی با اشاره به اینکه شاخص‌ها در ارزیابی نماز با سایر امور متفاوت است، تصریح کرد: از آنجایی‌که اگر ذره‌ای ریا در نماز مشاهده شود گویا هیچ عبادتی صورت نگرفته، باید مسوولان با دلسوزی و اخلاص کار کنند و فقط این گونه نباشد که رنج و زحمتی حاصل از این کار را متحمل شوند بلکه باید به ‌نتایج آن نیز توجه داشته باشند.

این معاون ستاد اقامه نماز کشور در رابطه با دستاوردهای خروجی اجلاس نیز بیان کرد: علاوه بر هدف‌های عینی که در تمام کارهای فرهنگی ملموس است به دنبال آن هدف‌های غایی و درازمدتی نیز می‌آید که به مرور زمان خود را نشان می‌دهند و تأثیرات آن همچنان ادامه دارد.

عبداللهی با اشاره به اینکه اولین اجلاس که سال 70 و در مشهد مقدس برگزار شد خاطرنشان کرد: اکنون این جایگاه پر شده و با برگزاری اجلاس سراسری نماز به مطالبه مقام معظم رهبری جامه عمل پوشانده شده است.

وی مجهز شدن تمام مؤسسات و کتابخانه‌ها، پارک‌ها و... به نمازخانه را از دستاوردهای این قبیل اجلاس‌ها برشمرد و گفت: تاکنون بیش از 1400 نمازخانه در مدارس و جاده‌های بین‌راهی ساخته شده و حداقل 50 تا 60 درصد کارخانه‌ها از نمازخانه برخوردارند.

عبدالهی اضافه کرد: امروزه 25 هزار طلبه جوان در مدارس اقامه نماز جماعت می‌کنند و 40 هزار طلبه جوان به آموزش معارف نماز از طریق سازمان‌های مختلف می‌ پردازند، بیش از 1400 عنوان کتاب در رابطه با نماز منتشر و در اختیار مردم قرار گرفته است و رویکرد رسانه‌ها و پورتال‌های اینترنتی نسبت به نماز حاکی از نمود اهمیت و جایگاه آن است.

او با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) که با ارزش‌ترین کارها دشوارترین آن‌هاست، اضافه کرد: اگر ما بتوانیم با وجود کمبود امکانات و سختی‌ها و موانع و با به کارگیری هوش ارتباطی و دغدغه داشتن در این راه کار را به نحو مطلوب پیش ببریم این امر بسیار با ارزش تلقی می‌شود.

عبداللهی با انتقاد از رابطه و تعامل ضعیف بین مردم و متخصصان امور دینی عنوان کرد: دیدگاه‌ ما باید نسبت به کارهای فرهنگی اصلاح شود کما اینکه ما برای تربیت فرزندان و جامعه در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنیم ولی متاسفانه در زمینه ترغیب دینی هزینه خاصی صورت نمی‌گیرد.

وی در پایان اضافه کرد: وقف‌ها در همه جا سخت‌ افزاری شده است چرا هیچ وقت به کودکان برای حضور در مسجد هدیه داده نمی‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha