• یکشنبه / ۱۶ تیر ۱۳۹۲ / ۱۵:۳۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 92041609915

معاون وزیر آموزش و پرورش خبرداد :

اختصاص یک معلم به ازای حداکثر 10 دانش‌آموز

اختصاص یک معلم به ازای حداکثر 10 دانش‌آموز

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ساماندهی نیروی انسانی باید با اولویت مناطق محروم حداکثر تا پایان تیرماه انجام شود، گفت: در کلاس‌های شش پایه به ازای حداکثر هر 10 دانش‌آموز یک معلم اختصاص داده می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ساماندهی نیروی انسانی باید با اولویت مناطق محروم حداکثر تا پایان تیرماه انجام شود، گفت: در کلاس‌های شش پایه به ازای حداکثر هر 10 دانش‌آموز یک معلم اختصاص داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا،فاطمه قربان در دومین روز از سی‌امین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق استان‌های سراسر کشور در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهارکرد: مهمترین رسالت آموزش و پرورش ابتدایی افزایش عدالت آموزشی در دو محور کمی و کیفی است تا بستر لازم برای پیشرفت، رشد و تعالی کشور فراهم شود و در این راستا بررسی وظایف و ماموریت‌های معاونت آموزش ابتدایی در اسناد بالادستی نشانگر توجه بیش از پیش به این دوره مهم و سرنوشت‌ساز است.

وی با تاکید بر اینکه بکارگیری فنون علمی و خلاقانه و ترویج تفکر خلاق و پرسشگری از سنین پایین در اسناد بالادستی مورد توجه قرار دارد، افزود: در سند تحول بنیادین جایگاه آموزش و پرورش ابتدایی جایگاهی ویژه است به طوری که اولویت بخشی در این معاونت در تامین و تخصیص منابع مورد تاکید قرار گرفته، همچنین در ماموریت‌های این معاونت تامین و بسط عدالت و برخورداری از تعلیم و تربیت با کیفیت متناسب با ویژگی‌های دختران و پسران در مناطق کشور مورد تاکید است.

قربان تصریح‌کرد: اهمیت آموزش و پرورش ابتدایی در قانون پنجم توسعه کشور تا آنجاست که به منظور دسترسی عادلانه آموزشی به تناسب جنسیت و نیاز مناطق به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته و عشایر رفع محرومیت آموزشی مورد تاکید قرار دارد و با این رویکرد که در اسناد بالادستی توجه به آموزش سنین کودکی آمده، دوره ابتدایی به عنوان بخش مبنایی نظام تعلیم و تربیت تجلی بخش فرهنگ غنی ایران اسلامی و زمینه‌ساز توسعه توانمندی‌های ممتاز برای شکوفایی استعدادها و هویت ایرانی و انقلابی دانش‌آموزان است.

وی ادامه‌داد: آنچه که در مدارس ابتدایی باید آموزش داده شود، با موضوعات جامعه در مقیاس محلی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی پیوند دارد تا اهداف مورد نظر را عملیاتی کند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش این اهداف را شامل رشد فضایل اخلاقی و تزکیه‌ای دانش‌آموزان بر پایه آموزه‌های دینی و پرورش انسان‌های موحد، مومن، معتقد به معاد و متعهد به مسئولیت‌ها و وظایف در برابر خود، خدا و خلق، ارتقای کمی و کیفی فرصت‌های برابر آموزشی برای همه کودکان پیش دبستان و دبستان عنوان کرد.

قربان ایجاد محیط یادگیرنده در مدارس، روش‌های نوین و فعال تدریس در راستای افزایش مهارت‌ها و تغییر نگرش‌های مورد نیاز، بهره‌گیری از هوشمندسازی، استفاده از فرصت‌های موجود، توسعه دانش و ارتقای سطح مهارت‌های حرفه‌ای و توانمندسازی نیروی انسانی و تعامل موثر با خانواده‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی را از دیگر اهداف معاونت آموزش ابتدایی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: معاونت آموزش ابتدایی براساس اسناد بالادستی، یک برنامه راهبردی پنج ساله تدوین کرده و در این راستا شناسایی، جذب و نگهداشت و آموزش کودکان لازم التعلیم، ارتقای کیفیت آموزشی و زمینه سازی برای تحقق عدالت آموزشی، بهره‌گیری از فرآیند ارزشیابی در ارتقای کیفیت آموزشی، تنوع بخشی به محیط‌های آموزشی و مستندسازی تجارب علمی از برنامه‌های راهبردی پنج ساله معاونت آموزش ابتدایی است.

تدوین بسته اجرایی برای برنامه راهبردی پنج سال معاونت ابتدایی

معاون وزیر آموزش و پرورش از تدوین بسته اجرایی برای برنامه راهبردی پنج ساله خبر داد و گفت: ایجاد فرصت‌های عادلانه آموزشی برای همه کودکان لازم‌التعلیم بخشی از این بسته اجرایی است و امروز با افتخار اعلام می کنیم که ایران اسلامی 98.8 درصد پوشش تحصیلی را در سراسر کشور محقق کرده است.

وی پیشگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان، افزایش نرخ پوشش نوآموزان پیش دبستانی در دوره یکساله و دوره یک ماهه برای مناطق محروم و کمتر توسعه یافته را از دیگر بخش‌های بسته اجرایی برنامه راهبردی پنج ساله این معاونت برشمرد و اضافه‌کرد: ارتقای کیفیت آموزشی طرح آداب و مهارت‌های زندگی اسلامی، توانمندسازی دختران روستایی، کیفیت بخشی آموزشی در کلاس‌های چندپایه، حاکمیت روش‌های فعال تدریس، افزایش گروه‌های آموزشی، توسعه فعالیت‌های مکمل اجرای برنامه آموزشی، استقرار نظام جدید آموزشی در مدارس ابتدایی (6.3.3)، اجرای طرح جابربن حیان، ارتقای آموزش قرآن، اجرای طرح در محضر قرآن، ایجاد مدیریت یکپارچه در مراکز پیش دبستانی، برگزاری مسابقات و جشنواره های علمی و توسعه هنرستان‌های کار و دانش در مناطق کمتر توسعه‌یافته از دیگر موارد مطرح شده در بسته اجرایی معاونت آموزش ابتدایی است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های عملیاتی معاونت آموزش ابتدایی در راستای تحقق سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش چنین عنوان‌کرد: اجرای طرح 3.3 در دوره ابتدایی (در اولین سال 20درصد از مدارس)، تغییر و اصلاح تابلوی مدارس، استقرار نظام‌دوری، استفاده از نیروهای تخصصی در دوره ابتدایی، توسعه کتابخانه‌های کلاسی، صدور ابلاغ معلمان ابتدایی تا پایان تیرماه از برنامه‌های عملیاتی معاونت ابتدایی است.

به گفته قربان، در کلاس‌های شش پایه به ازای حداکثر هر 10 دانش‌آموز یک معلم اختصاص داده می‌شود و ساماندهی نیروی انسانی باید با اولویت مناطق محروم حداکثر تا پایان تیرماه انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha