• جمعه / ۱۴ تیر ۱۳۹۲ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 92041408408
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

آخرین وضعیت 3 منطقه ویژه اقتصادی کرمانشاه

آخرین وضعیت 3 منطقه ویژه اقتصادی کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه مناطق ویژه اقتصادی به لحاظ ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی از عوامل رشد و توسعه هر منطقه‌ای هستند و به جرات می‌توان گفت برخورداری از این مناطق از مطالبات مردم هر استان به شمار می‌رود.

مناطق ویژه اقتصادی به لحاظ ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی از عوامل رشد و توسعه هر منطقه‌ای هستند و به جرات می‌توان گفت برخورداری از این مناطق از مطالبات مردم هر استان به شمار می‌رود.

صدور کالا از این مناطق بدون انجام هیچگونه تشریفات، ورود کالا از خارج از کشور یا مناطق آزاد تجاری-صنعتی به مناطق ویژه اقتصادی با کمترین تشریفات گمرکی، خروج بدون تشریفاتِ کالاهایی که از خارج یا مناطق آزاد به مناطق ویژه وارد شده بخشی از مزایای مناطق ویژه اقتصادی هستند که همین‌ها اهمیت و نقش این مناطق را بخوبی آشکار می‌کند.

استان کرمانشاه نیز در سفرهای استانی رئیس‌جمهور و هیات دولت از این مناطق بی‌بهره نماند و ایجاد سه منطق ویژه اقتصادی در استان رهاورد این سفرها بود.

برای جویا شدن از آخرین وضعیت این مناطق پای صحبت‌های مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان کرمانشاه که متولی راه اندازی این مناطق است، نشستیم.

شهرام کهریزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: در سه سفر هیات دولت به استان کرمانشاه احداث سه منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب، قصرشیرین و کرمانشاه به تصویب رسید.

منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آبادغرب منطقه‌ای با گرایش عام

کهریزی در خصوص منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب گفت: ایجاد این منطقه مصوبه سفر اول هیات دولت به استان کرمانشاه بود که سوم آذر ماه سال 85 به تصویب رسید.

کهریزی با اشاره به اینکه در مرحله اول سازمان همیاری شهرداری‌ها به عنوان مسئول راه‌اندازی این منطقه انتخاب شد، ادامه داد: زمینی به مساحت 150 هکتار در فاز اول برای این منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته شد که قرار است در فاز توسعه به 860 هکتار افزایش پیدا کند.

مدیرعامل سازمان همیاری سازمان شهرداری‌های استان کرمانشاه تصریح کرد: بعد از انجام کارهای مقدماتی، چهار گروه مشاور در چهار بخش نقشه‌برداری و تهیه نقشه‌های توپوگرافی، انجام آزمایش‌های ژئوتکنیک و مکانیک، انجام مطالعات جامع و تهیه نقشه‌های اجرایی و تهیه‌ی بسته‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذای، روی طرح کار کردند.

به گفته‌ی این مقام مسئول در حال حاضر تمام مجوزهای مورد نیاز برای منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب اخذ شده و مصوبات و استعلامات لازم از دستگاه‌های اجرایی استانی و کشوری از جمله گمرک، محیط زیست، میراث فرهنگی و ... نیز دریافت شده است.

کهریزی افزود: بعد از برگزاری جلسات متعدد به این نتیجه رسیدیم که یک مجموعه به تنهایی نمی‌تواند این منطقه ویژه اقتصادی را راه‌اندازی کند و از آنجایی‌که کمک‌های دولتی نیز برای اجرای این مناطق منع شده است، از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و صاحبان صنایع استان برای مشارکت در راه‌اندازی این منطقه ویژه اقتصادی دعوت کردیم.

وی با اشاره به تشکیل یک کنسرسیوم مشترک از بخش خصوصی استان برای سهیم شدن در راه‌اندازی این منطقه ویژه اقتصادی، خاطرنشان کرد: سازمان همیاری شهرداری‌ها 20 درصد، اتاق بازرگانی استان کرمانشاه 15 درصد، شرکت توسعه عمران و آبادانی کرمانشاه 10 درصد، شرکت جهان فولاد 10 درصد، شرکت نازگل ماهیدشت 15 درصد، شرکت روژین تاک 15 درصد، شرکت کاشی کاژه 5 درصد، شرکت مانیزان (بهاردالاهو) 5 درصد و شرکت خمیر مایه زاگرس 5 درصد در این طرح سهم دارند.

مدیرعامل سازمان همیاری سازمان شهرداری‌های استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: بعد از تشکیل هیات مدیره و تعیین مدیرعامل، این منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند به صورت یک شرکت مستقل کارهای خود را آغاز کند.

کهریزی معتقد است سازمان همیاری شهرداری‌ها به دلیل نزدیک بودن به دستگاه‌های اجرایی و استانداری پیگیر کارهای اجرایی و اخذ مجوزهای طرح بود.

وی در خصوص آخرین وضعیت این طرح هم گفت: در حال حاضر زیرساخت‌های طرح در حال اجراست و در حال محصور کردن زمین، ایجاد سر درب، خیابان سازی و ساخت ساختمان گمرک هستیم.

به گفته این مسئول کار اجرایی منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب از اول امسال آغاز شده و احتمالا تا پایان سال فاز اول آن به نتیجه می‌رسد.

مدیرعامل سازمان همیاری سازمان شهرداری‌های استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه رویکرد این منطقه ویژه اقتصادی عام است، ادامه داد: در ابتدا مصوب شد این منطقه مختص فرآورده‌های کشاورزی و صنایع وابسته باشد اما بعد با اصلاحاتی که صورت گرفت گرایش آن به عام تغییر یافت.

کهریزی افزود: پس از استقرار گمرک و تکمیل زیرساخت‌ها، واحدهای تولیدی می‌توانند در این منطقه مستقر شوند.

وی با اشاره به مشوق‌ها و امکانات مناسبی که در این مناطق وجود دارد، یادآوری کرد: صادرات کالا از این مناطق بدون تشریفات صورت می‌گیرد و قوانین کار نیز در این مناطق با توافق کارگر و کارفرما خواهد بود.

به گفته‌ی این مسئول کل اعتبار پیش‌بینی شده برای راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب 20 میلیارد تومان بوده که البته با تورم موجود افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود با پنج میلیارد تومان می‌توان فاز اول را راه‌اندازی کرد.

منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین، طرحی تحول آفرین برای استان و منطقه

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان کرمانشاه در خصوص منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین هم گفت: این طرح مصوبه دور دوم سفر هیات دولت به استان کرمانشاه بود که در تاریخ 10 بهمن 87 به تصویب رسید و مجلس نیز دقیقا دو سال بعد آن را تایید کرد و پس از آن توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.

کهریزی با اشاره به شرایط و ویژگی‌های متفاوت و منحصر به فرد این منطقه، خاطرنشان کرد: محلی که برای این منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده از مرز پرویزخان تا مرز خسروی است که می‌تواند ارتباط همزان با بخش کردی و عربی کشور عراق را نیز فراهم سازد.

وی محدوده قطعی این منطقه را هشت هزار و 975 هکتار اعلام کرد که از این میزان چهار هزار و 959 هکتار اراضی ملی و مابقی مستثنیات است.

به گفته این مقام مسئول در سفر فروردین ماه سال 90 هیات دولت به استان پیگیری‌های لازم برای تبدیل این منطقه به منطقه آزاد تجاری انجام شد و قرار است یک سال پس از راه‌اندازی آن، به منطقه آزاد تجاری تغییر پیدا کند.

مدیرعامل سازمان همیاری سازمان شهرداری‌های استان کرمانشاه گفت: این طرح می‌تواند استان و حتی منطقه را نیز دگرگون سازد.

وی در خصوص آخرین وضعیت این طرح هم یادآوری کرد: مطالعات اولیه و نقشه‌برداری طرح انجام شده و در حال تملک و انتقال اراضی ملی به این منطقه هستیم.

کهریزی با تاکید بر اینکه منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین یک طرح سنگین و بزرگ است، افزود: تلاش می‌کنیم از سرمایه‌گذاران ملی و کشوری برای مشارکت در راه‌اندازی آن دعوت کنیم.

به گفته این مسئول از آنجایی‌که نیمی از صادرات به کشور عراق از مرزهای قصرشیرین انجام می‌شود، ایجاد این منطقه با افق تبدیل به منطقه آزاد تجاری می‌تواند تحولی عظیم در کرمانشاه ایجاد کند.

منطقه ویژه اقتصادی کرمانشاه با موقعیت و مزایای خاص

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان کرمانشاه تاکید کرد: در مکان‌یابی اولیه زمینی به مساحت هزار هکتار در نزدیک شهرک صنعتی فرامان برای احداث منطقه ویژه اقتصادی کرمانشاه که آن هم از مصوبات دور دوم سفر هیات دولت است، در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: شهر کرمانشاه به دلیل مرکزیت استان و دسترسی به فرودگاه و راه‌آهن از مزایای خاصی برخودار است که احداث این منطقه ویژه اقتصادی نیز می‌تواند باعث رونق اقتصادی شهر شود.

کهریزی خاطرنشان کرد: اگرچه همزمان به دنبال دریافت مجوزها و انجام کارهای قانونی هر سه منطقه هستیم، اما اجرای هر سه آن‌ها به صورت همزمان کمی سنگین است و تلاش می‌کنیم هر کدام را با اختلاف یکی دو سال پیش ببریم.

به گفته این مسئول هریک از این مناطق ویژه اقتصادی می‌تواند مکمل سایر مناطق باشد و زمینه توسعه اقتصادی استان کرمانشاه و منطقه را فراهم سازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha