• پنجشنبه / ۱۳ تیر ۱۳۹۲ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 92041307926
  • خبرنگار : 71234

بروجردی در گفت‌وگو با ایسنا تشریح کرد؛

تاثیر عملکرد اخوانی‌ها در تحولات مصر/حمایت عربستان از این اتفاق

تاثیر عملکرد اخوانی‌ها در تحولات مصر/حمایت عربستان از این اتفاق

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تحولات اخیر مصر را معلول عملکرد نادرست اخوانی‌ها در این کشور دانست و تاکید کرد که نتیجه‌ نهایی این اتفاق به ضرر اسلام‌گرایان و تمامی بانیان تحول در مصر خواهد بود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تحولات اخیر مصر را معلول عملکرد نادرست اخوانی‌ها در این کشور دانست و تاکید کرد که نتیجه‌ نهایی این اتفاق به ضرر اسلام‌گرایان و تمامی بانیان تحول در مصر خواهد بود.

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در ارزیابی از تحولات اخیر مصر و به دنبال آن بازداشت محمد مرسی رییس‌جمهور این کشور اظهار کرد: آن‌چه در مصر اتفاق افتاد، معلول عملکرد نادرست اخوانی‌ها در این کشور است.

وی توضیح داد: وقتی رژیم خودفروخته‌ای مانند مبارک سقوط می‌کند این رژیم تنها یک فرد نیست که با برکناری‌اش رخدادی به نام انقلاب در آن کشور محقق شود. طبیعتا در پس یک فردی مانند مبارک، تشکیلات گسترده سیاسی اطلاعاتی و امنیتی نهفته است؛ بنابراین اولین اشتباه اخوانی‌ها این بود که فکر کردند با برکناری یک فرد و نگهداشتن همه‌ بدنه‌ امنیتی و اطلاعاتی و نظامی این کار به سرانجام خواهد رسید. در واقع آن‌ها مار در آستین پروراندند.

وی افزود: قابل پیش‌بینی بود که روزی این بدنه از چنین ظرفیتی استفاده کرده و ورق را به نحو خود برگرداند. اخوانی‌ها اشتباه اولشان در محاسبات‌شان بود. از طرف دیگر آن‌ها نتوانستند به قول‌ها و وعده‌های‌شان به مردم مصر در خصوص حل مشکلات معیشتی و اقتصادی و ایجاد یک تحول در عرصه‌ سیاست خارجی عمل کنند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: رژیم مبارک سیاستی وابسته به آمریکا را دنبال می‌کرد که انتظار می‌رفت با روی کارآمدن مرسی تغییر اساسی در این سیاست‌ها داده شود، اما همچنان مشکلات قبلی خودنمایی می‌کرد که می‌توان آن را در مواردی همچون استمرار بسته بودن گذرگاه رفح تا داشتن سیاست خارجی قبلی در عرصه‌ تحولات منطقه و رابطه با جمهوری اسلامی جستجو کرد. در واقع دولت جدید نیز سیاست‌های قبلی را ادامه داد.

وی افزود: طبیعتا چون تیم آقای مرسی همان تیم قبلی بود این تغییرات لحاظ نشد و استمرار چنین سیاست‌هایی منجر به تحولات اخیر مصر شد.

از طرفی دیگر بسیاری از گروه‌ها و احزاب و شخصیت‌ها که با آقای مرسی و اخوانی‌ها همراه بودند از چند ماه گذشته‌ به دلیل عدم نگاه فراگیر آن‌ها به دیگران در جبهه مقابل قرار گرفتند که تمامی این موارد منجر به هدر رفتن زحمات طولانی انقلابیون جوان مصری و مردمی که برای ایجاد یک تحول شهید داده بودند، شد.

وی با اشاره به اتفاقات مصر و به دنبال آن صدور بیانیه‌ ارتش و بازداشت مرسی گفت: اتفاقات شب گذشته با رنگ و بوی مذهبی انجام گرفت به طوری که حزب سلفی نور، رهبر قبطی‌ها و الازهر در کنار هم بودند و این کار به دلیل فضای جامعه مصر انجام شد و منجر به کودتای نرم ارتش با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها گردید.

بروجردی با بیان این‌که «برای بررسی تحولات بعدی مصر باید منتظر ماند» در عین حال گفت: با وجودی که آقای مرسی طرفداران زیادی دارد و حتی آن‌ها اعلام کردند که امروز برای طرفداری از آقای مرسی جمع می‌شوند، ولی خوشبین نیستم که مجددا ورق به نفع آن‌ها برگردد، چون طیف عظیمی از جامعه در نقطه مقابل آقای مرسی قرار گرفتند و این‌ها فقط محدود به عوامل رژیم مبارک نیستند و گستره‌شان خیلی بیشتر از آن است.

وی با بیان این‌که «این تحولات عکس‌العمل‌ها و پس لرزهایی را به دنبال خواهد داشت و باید منتظر ماند» گفت: پادشاه عربستان اولین تبریک را عنوان کرد که این نشان می‌دهد عربستان حامی این حرکت است این در حالی است که این تحولات مصر به ضرر اسلام‌گرایان و کسانی که تحول را در مصر رقم زده بودند تمام شد، ولی با این وجود نبایدتصور شود که این اتفاقات باعث شود که مصر در جاده همواره قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۴-۱۳ ۱۴:۰۱

همه از روابط اخوان‌المسلمين و عربستان آگاهند و رياض سالهاست که روي اين گزينه کار مي‌کند. در تنش بين ناصر و عربستان هم از همين ابزار استفاده شد. بديهي است که پادشاه عربستان سريع تائيد کند چون مي‌ترسد حرکت جديد ضد عربستان موضع بگيرد. مرسي کاملا سيستم خود را در اختيار عربستان قرار داده بود.

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۱۳ ۱۴:۳۹

در پس اتحاد ظاهري و شکننده مرسي با عربستان، پروژه اسراييل‌ستيزي مرسي منهاي عربستان وجود داشت که با دخالت نوکران اسراييل عملي نگرديد