• سه‌شنبه / ۴ تیر ۱۳۹۲ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 92040402055
  • خبرنگار : 71468

علی‌آبادی بایددرمورد فروش ساختمان کمیته المپیک شفاف‌سازی کند

اعتراف‌های خسروی‌وفا:چماق تعلیق وتهدیدIOC سفارش خودمان بود/تاخیر درانتخابات مهندسی شده بود

اعتراف‌های خسروی‌وفا:چماق تعلیق وتهدیدIOC سفارش خودمان بود/تاخیر درانتخابات مهندسی شده بود

رییس کمیته‌ ملی پارالمپیک ایران گفت: اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک سه ماه بیشتر زمان نمی‌خواهد و تاخیر در برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک مهندسی شده بود.

رییس کمیته‌ ملی پارالمپیک ایران گفت: اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک سه ماه بیشتر زمان نمی‌خواهد و تاخیر در برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک مهندسی شده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود خسروی وفا، رییس کمیته‌ ملی پارالمپیک و فدراسیون جانبازان و معلولان در نشست خبری، اظهار کرد: اخیرا یک سری بحث‌ها راجع به انتخابات کمیته ملی المپیک در رسانه‌ها مطرح شده است. بنابراین به ذهنم رسید که یک بار برای همیشه این بحث ها را باز کنم. صحبت‌های من بوی سیاسی نمی‌دهد، بلکه من از بعد ورزشی حرف می‌زنم.

یک سال قبل مهندسی شد که انتخابات کمیته ملی المپیک با تاخیر برگزار شود و با من نیز مشورت کردند که من به دو دلیل مخالفت خود را به کمیته ملی المپیک اعلام کردم

وی ادامه داد: در تمام انتخابات‌ها همیشه بحث‌هایی به وجود می‌آید، اما در مجموع انتخابات کمیته ملی المپیک در تمام دوره‌ها سالم برگزار شد، البته سالم به معنی جمع کردن و رایزنی نیست، بلکه منظور با تهدید و رای باطل کردن و یا رای جابجا کردن است که به لطف خدا این موضوع وجود نداشته است. البته یکسری نقدهایی درباره انتخابات همیشه بوده، ‌اما سالم برگزار شده است. NOC کشورها 100 درصد دولتی است و زمانی که به پرونده‌ آنها نگاه می‌کنیم می بینیم که به برندهای سیاسی و اقتصادی و خانواده های سلطنتی وابسته هستند، اما آنچه که در اساسنامه های آنها درج شده، بر اساس دموکراتیک است. در حالی که در ایران اولین اساسنامه در زمان شورای انقلاب نوشته شد و پس از آن به تایید مجلس رسید که آن اساسنامه جزو اساسنامه های دموکراتیک محسوب می‌شود که می‌توان به آن تکیه کرد، چرا که هیچ جای آن دولتی نوشته نشده است.

وی افزود: بر مبنای قانون اساسی هر اساسنامه ای باید به تایید مجلس برسد و اگر در واقع روزی نیاز به تغییر پیدا کرد، باید به مجلس برگردد. اما در دو دهه قبل این روند طی نشده است و مجمع آن را نوشته است. در بحث سیستمی ما طی 34 سال گذشته انتخابات دموکراتیک بوده و اساسنامه آن نیز دموکراتیک نوشته شده است. البته چالش‌های در انتخابات قبلی وجود داشته با این حال دولت به آنها ورود پیدا نکرده است.

تاخیر در انتخابات کمیته ملی المپیک مهندسی شده بود. از سوی دیگر چماق تعلیق و تهدید IOC و OCA مطرح شد که این نیز سفارشی از خودمان بود

خسروی وفا با اشاره به برگزاری IOC در کپهناگ، تصریح کرد: سه سال پیش IOC اجلاسی را در کپنهاگ برگزار و در آن چشم اندازی را معرفی کرد و به کشورها گفت شما می‌توانید یکی، دو بند از اساسنامه خود را تغییر دهید و در واقع تغییر کلی اساسنامه از هیچ کشوری نخواست. اما ایران بر مبنای یک نگاه دلسوزانه گروه کارشناسی کمیته ملی المپیک را تشکیل داد و از صفر تا 100 اساسنامه را تغییر داد که با ارسال آن مسلما به مشکل برخورد، چرا که IOC اساسنامه کشورها را با چشم انداز خود می‌سنجد. البته وسط کار اساسنامه تغییراتی هم داشت که بدون نظر تیم کارشناسی بود و به تصویب هیات اجرایی رسید و پس از آن در مجمع نیز تصویب شد که این مجمع بر خلاف قانون بود. پس ما یک اشتباهی را انجام داده‌ایم که کل اساسنامه را تغییر دادیم. البته این را اضافه کنم که نگرش سیاسی پشت اصلاح اساسنامه وجود نداشته است، بلکه از سر دلسوزی و ناپختگی بود که باعث شد خارجی‌ها نسبت به مساله حساس شوند.

وی ادامه داد: هیچ کس در ایران سند چشم انداز IOC را ندارد و تازه سی ام اسفند ماه سال 91 ما متوجه این سند شدیم و به همین دلیل انتخابات طول کشید، این است که بحث اختلاف در کمیته ملی المپیک پیش آمد. یک سال قبل مهندسی شد که انتخابات کمیته ملی المپیک با تاخیر برگزار شود و با من نیز مشورت کردند که من به دو دلیل مخالفت خود را به کمیته ملی المپیک اعلام کردم. دلیل اول چرا که بر خلاف اخلاق بود و دوم این که در جمهوری اسلامی تمام انتخابات به موقع برگزار می‌شود. با این حال باز هم می گویم که تاخیر در انتخابات کمیته ملی المپیک مهندسی شده بود. از سوی دیگر چماق تعلیق و تهدید IOC و OCA مطرح شد که این نیز سفارشی از خودمان بود. حالا که انتخابات دیرتر برگزار شد، تصمیم دارند آن را هر چه سریع‌تر برگزار کنند که نه آن مهندسی در تاخیر انتخابات درست بوده و نه این مدیریتی که می‌خواهند با برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار کنند تا این عقب افتادگی را جبران کنند، چرا که ناخودآگاه IOC را حساس می‌کنیم.

به صلوات بی‌حرمتی شد چرا که با صلوات نمی‌شود اساسنامه را تصویب کرد

وی با اشاره به برگزاری مجمع کمیته ملی المپیک در بیستم خرداد ماه، بیان کرد: مجمعی که بیستم خرداد ماه برگزار به دو دلیل قانونی نبود. اول این که رییس مجمع آقای علی آبادی اعتراض به من را قانونی دانست، دوم این که در جلسه‌ای که هفتم خرداد هیات اجرایی داشت، تصویب کردیم مجمع تصویب اساسنامه سوم تیر برگزار شود. اما به یکباره نامه‌ی عجولانه‌ای منتشر شد که آقای علی آبادی نیز عجولانه بودن آن را تایید کرد. بر اساس این نامه قرار شد مجمع بیستم خرداد ماه تشکیل شود. دعوتنامه ها را یازدهم خرداد برای ما ارسال شد. من اعتراضم از اینجا وارد شد که این موضوع خلاف قانون است، چرا که دعوتنامه‌ها با آنچه که ما مصوب کرده بودیم جور در نمی‌آید. از سوی دیگر صحبت آقای میرسلیم (رئیس فدراسیون نجات غریق) که به حذف فدراسیون‌ها از مجمع اعتراض داشت، 100 درصد درست است. چرا که هیات اجرایی، بر مبنای اساسنامه فعلی و قبلی اجازه حذف فدراسیون‌ها را نداشته است و آقای میرسلیم در آن مجمع گفت که ما باید بند بند اساسنامه را بررسی و رای گیری کنیم که اگر می‌خواهیم امروز اساسنامه دموکراتیک داشته باشیم باید این کار را انجام دهیم.

وی ادامه داد: ما در آن مجمع دو اشتباه انجام دادیم. یکی این که به صلوات بی‌حرمتی شد چرا که با صلوات نمی‌شود اساسنامه را تصویب کرد. دوم آن که نقش مجمع را نادیده گرفتیم. در نتیجه‌ من با ارائه کردن مستنداتی اثبات می‌کنم آن مجمع قانونی نبوده و اعتراض آقایان باقرزاده ، میرسلیم و نوحی درست بود. حال این سوال پیش می‌آید که چه کاری را باید انجام دهیم که کلید حل آن سرعت است البته نباید دقت از آن گرفته شود و همچنین باید بند بند اساسنامه نیز به تصویب مجمع برسد و قانون می‌گوید که یک ماه پس از آن نیز باید انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار شود. بنابراین اگر اتحاد دو نهاد به وجود آید می‌توانیم تا سه ماه دیگر انتخابات کمیته ملی المپیک را برگزار کنیم. یقینا اگر ما خوب عمل کنیم، هیچ دولت خارجی نیز به خود اجازه نمی‌دهد که به این موضوع ورود پیدا کند و حتی نباید اجازه دهیم که این بحث‌ها وارد فضای سیاسی شود.

رییس کمیته‌ ملی پارالمپیک درباره فروش ساختمان کمیته ملی المپیک نیز، تصریح کرد: خبرگزاری‌ها نامه‌ای در رابطه با فروش ساختمان کمیته ملی المپیک منتشر کرده بودند که باید بگویم که آقای علی آبادی در فروش این ساختمان قانونی عمل کرد،‌ چرا که از هیات اجرایی نامه داشت. اما این که پشت پرده فروش این ساختمان چه بود من هم اطلاعی از آن ندارم. اما الان که همه از آن اطلاع پیدا کرده‌اند و در خبرگزاری‌ها نیز منتشر شده، این موضوع جنبه حقوقی پیدا کرده است و باید در مورد آن شفاف سازی شود. چرا که برخی ها اعلام می‌کنند شرکتی که برنده شده صوری بوده و من دوست ندارم که این وصله‌ها به آقای علی آبادی بچسبد. بنابراین به صورت مستقیم از او خواستم که شرکت مورد نظر مناقصه را معرفی کند که تاکنون این کار صورت نگرفته است و به نظرم باید هر چه زودتر شفاف سازی شود. چرا که در این صورت هیات اجرایی زیر سوال رفته و دستگاه قضایی نیز وارد ماجرا می‌شود. از سوی دیگر دوباره شنیدم که شرکتی به نام "رونا" تشکیل شده است که آن نیز صوری بوده و در آن پولهایی ریخته و برداشته شده است که من از آن هم از صحت آن اطلاعی ندارم و امیدوارم که صحت هم نداشته باشد، چرا که نقطه ضعفی برای ورزش ایران محسوب می‌شود.

اگر ما خوب عمل کنیم، هیچ دولت خارجی نیز به خود اجازه نمی‌دهد که به این موضوع ورود پیدا کند و حتی نباید اجازه دهیم که این بحث‌ها وارد فضای سیاسی شود

خسروی وفا با بیان این که از کارگردان بحث‌های به وجود آمده در مورد انتخابات کمیته ملی المپیک و اساسنامه خبری ندارم، خاطر نشان کرد: تنها می‌دانم که به تاخیر افتادن برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک مهندسی شده است . البته با من مشورت کرده‌اند که برگزاری انتخابات را در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری انجام دهیم که دولت قبلی و جدید هیچ کدام دخالتی نداشته باشند که من در آن موقع مخالفت کردم. اگر امروز نیز اصرار دارم که به موقع برگزار نشود، به این دلیل است که اصل موضوع گل آلود شده و باید صبر کنیم تا این آب آرام شود و پس از آن انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار شود. در واقع باید مجمع تشکیل و بند بند اساسنامه به تصویب رسیده و پس از آن انتخابات برگزار شود. این که چه کسی برنده می‌شود مهم نیست و مهم این است که ایران را به سکوهای بالا برسانیم.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود مسئولان توانسته‌اند تایید اساسنامه را از IOC بگیرند، چرا باید بگوییم مجمع خودمان غیر قانونی بوده؟ اظهار کرد: اساسنامه هنوز تایید نشده است و نامه آن نیز موجود است این نامه مربوط به هفته‌ پیش بوده و ترجمه شده و در اختیار شما خبرنگاران قرار می‌گیرد و حالا باید نظرات کارشناسی که در مجمع با صلوات فرستادن از آنها استفاده نکرده‌ایم را این بار به کار بگیریم.

ما حکومتی‌ می‌نویسیم، دموکراتیک عمل می‌کنیم، در حالی که باید دموکراتیک بنویسیم و حکومتی عمل کنیم

وی در پاسخ به سوال دیگر یکی از خبرنگاران مبنی بر این که بندی که در اساسنامه و در زمان هاشمی طبا به تصویب رسید، اما دوباره در زمان مهرعلیزاده تغییر داده شد، به نظر شما باید دوباره آن را در اساسنامه جدید اعمال کنیم؟ گفت: 10 سال است که می گویم حکومت حق دخالت در ورزش را باید داشته باشد، اما در واقع ما حکومتی می‌نویسیم، اما دموکراتیک عمل می‌کنیم، در حالی که باید دموکراتیک بنویسیم و حکومتی عمل کنیم. انصافا حکومت باید نظارت داشته باشد چرا که مگر می‌شود فدراسیون هر کدام کار خود را انجام دهند و هیچ نظارتی بر روی آنها نشود، اما باید شکل آن نظارت را درست کنیم.

رییس فدراسیون جانبازان و معلولان درباره تماس عباسی با فدراسیون‌ها برای برگزاری زود هنگام انتخابات کمیته ملی المپیک نیز، تصریح کرد: آقای عباسی با فدراسیون‌ها تماس گرفت، اما بیشتر بحث‌های صنفی فدراسیون‌ها مطرح شد و برای برگزاری زود هنگام انتخابات نبود و انتظاراتی بود که وزارت ورزش و جوانان از روسای خودش داشت. البته گفته می‌شد که این تماس‌ها چنین بوهایی را می‌دهد، اما حقیقت این است که این چنین نبوده است.

برخی ها اعلام می‌کنند شرکتی که برنده شده صوری بوده و من دوست ندارم که این وصله‌ها به آقای علی آبادی بچسبد، بنابراین به صورت مستقیم از او خواستم که شرکت مورد نظر مناقصه را معرفی کند که تاکنون این کار صورت نگرفته است و به نظرم باید هر چه زودتر شفاف سازی شود

خسروی وفا درباره کاهش 30 درصدی بودجه ورزش فدراسیون‌ها نیز بیان کرد: وزارت ورزش و جوانان جدید در مورد این کاهش 30 درصدی بودجه ورزش می‌تواند لایحه ای را به مجلس ببرد و این کار شدنی است، اما 30 درصد پایین آمدن بودجه ورزش آسیب حیاتی به آن نمی‌زند و ما می‌توانیم اولویت‌هایی چهارم و پنجم‌مان را کنار بگذاریم و با 70 درصد بودجه ای که داریم به اهدافمان برسیم،‌ البته اگر کاهش بودجه از 30 درصد بیشتر شود ما هم باید به یاری دولت برویم و مطمئنا با جلوگیری از ولخرجی‌هایمان به مشکل جدی بر نمی‌خوریم.

وی در پایان بیان کرد: IOC چارچوبی را برای نوشتن اساسنامه به ما داده و گفته بر اساس آن اساسنامه خود را تنظیم کنید و برای نوشتن اساسنامه با کمک گرفتن تجربیات گذشته و کشورهای دیگر سه هفته‌ بیشتر طول نمی‌کشد و اگر تا الان این موضوع زمان برده ما خودمان نخواستیم آن را انجام دهیم. در واقع اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک سه ما بیشتر زمان نخواهد برد و پس از آن ما باید دست به دست هم دهیم تا ایران جزو کشورهای سرافراز خاورمیانه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha