• چهارشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 92032213246
  • خبرنگار : 71282

دبیر کل مجمع عالی نمایندگان کارگران خواستار شد:

افزایش سن قانونی کار در ایران از 15 سال به 18 سال

افزایش سن قانونی کار در ایران از 15 سال به 18 سال

دبیر مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور از تشکیل کمیته مبارزه با کار کودکان خبرداد و افزایش سن قانونی کار از 15 سال به 18 سال را در ایران خواستار شد.

دبیر مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور از تشکیل کمیته مبارزه با کار کودکان خبرداد و افزایش سن قانونی کار از 15 سال به 18 سال را در ایران خواستار شد.

آرش فراز به خبرنگار تعاون و اشتغال ایسنا، گفت: موضوع کار کودک در جهان از اهمیت بالایی برخوردار است به گونه ای که سازمان جهانی کار دو کنوانسیون بین المللی را در این زمینه تدوین کرده که مقاوله نامه‌های 182 و 138 از جمله آنها است.

وی افزود: با وجود آنکه ایران به مقاوله نامه 182 سازمان جهانی کار (حداقل سن کودکان) پیوسته و آیین نامه ای هم در این خصوص تدوین کرده است اما متاسفانه این آیین نامه تاکنون به اجرا در نیامده است.

به گفته فراز مقاوله نامه 182 به بدترین اشکال کار کودک از قبیل واداشتن کودکان به انجام کارقاچاق، مشاغل سخت و زیان آور و بهره برداری‌های جنسی اشاره کرد.

دبیر کل مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور در ادامه با اشاره به عدم الحاق ایران به مقاوله نامه 138 سازمان بین المللی کار، از تعیین سن 15 سال برای کار کودکان در قانون کار انتقاد کرد.

به اعتقاد فراز سن قانونی برای کار باید از 15 سال به 18 سال افزایش یابد.

وی در عین حال از راه اندازی کمیته مبارزه با کار کودک از سوی مجمع عالی نمایندگان کارگران خبر داد و تصریح کرد: این مجمع آمادگی دارد که موضوع منع کار کودک را به شکلی شایسته ساماندهی و زمینه هم افزایی هر چه بیشتر میان سازمانهای ذینفع را فراهم کند.

به گزارش ایسنا، بر اساس ماده 79 قانون کار ایران، اشتغال به کار کودکان زیر 15 سال ممنوع است و در صورتی که کارفرمایی افراد زیر 15سال را به خدمت بگیرد، متخلف شمرده و مشمول مجازات از جریمه نقدی و حبس تا پلمپ کارخانه و ابطال پروانه کار می شود.

ماد‏ه‏‌ 84 قانون کار نیز پیش‌بینی کرده است که در مشاغل و کارهایی که ماهیت آن برای سلامتی یا اخلاق کارآموزان و نوجوانان زیان‏‌آور است، حداقل سن کار 18 سال تمام خواهد بود که تشخیص این امر با وزارت کار و امور اجتماعی است.

سازمان جهانی کار اخیرا طی گزارشی اعلام کرد که با وجود کاهش کودکان کار و انجام اقدامات نهادهای اجتماعی برای پایان بخشیدن به کار کودکان، اما همچنان بخش اعظمی از کودکان کار در جهان به دلیل فقر اقتصادی و ناتوانی خانواده ها در تامین معاش به کار روی می‌آورند به گونه ای که هم اکنون میلیونها کودک کار در جهان وجود دارد که حداقل نیمی از آنها در حرفه‌های پرخطر مشغول کار هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha