• دوشنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 92030603612
  • خبرنگار : 71038

مصباح یزدی:عشق جلیلی به ولایت و جدیت در اجرای احکام بیش از حد نصاب است

مصباح یزدی:عشق جلیلی به ولایت و جدیت در اجرای احکام بیش از حد نصاب است

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: برخی رسما از مذاکره با آمریکا برای رفع تحریم‌ها سخن می‌گویند، درحالی که امام(ره) در سخنانش دائم اسلام و خداوند را محور قرار می‌داد.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: برخی رسما از مذاکره با آمریکا برای رفع تحریم‌ها سخن می‌گویند، درحالی که امام(ره) در سخنانش دائم اسلام و خداوند را محور قرار می‌داد.

به گزارش گروه دریافت خبرخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع اعضای کانون طلوع با اشاره به این‌که حضرت امام خمینی(ره) نیمی از احکام اسلامی فراموش شده را در این عصر احیا کرد، اظهار داشت: امام راحل(ره) به ما فهمانید اهتمام به امور مسلمین که در روایات به آن اشاره شده است، تنها ناظر به حل مشکلات مادی و شخصی افراد نیست، بلکه مهمترین مصداق آن، اهتمام به مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی است، لذا آن را از نماز نیز واجب‌تر می‌دانست و با مجاهدت‌های خود تحول بزرگی را در فرهنگ شیعه و به خصوص در جامعه ما پدید آورد.

وی با اشاره به تفاوت مسائل اجتماعی با احکام شرعی فردی، اظهار داشت: موضوع و حکم در احکام فردی تقریبا به راحتی قابل کشف است و انطباق حکم بر موضوع نیز پیچیدگی چندانی ندارد و مردم از فقها و مراجع تقلید برای کسب تکلیف خود در آن احکام متابعت می‌کنند، اما در احکام اجتماعی و سیاسی غیر از برخی عناوین کلی که در بعضی کتب فقهی ذکر شده، منابع دیگری در دسترس نیست، لذا شناخت احکام سیاسی دشوار‌تر است، و حتی به فرض شناخت کامل حکم اجتماعی، شناخت موضوع و فهمیدن این نکته که شرایط حاضر مصداق کدام حکم شرعی اجتماعی است، بسیار پیچیده و دشوار است. وقتی شناخت مسائل کلی اجتماعی چنین دشوار باشد، احکام اجتماعی در مسائل ریزتر، قطعا دشوارتر خواهد بود.

وی با اشاره به مشی کاملا متفاوت علما در مشروطیت به عنوان یک مثال، ادامه داد: در اصل احکام اجتماعی به قدری دشواری وجود دارد که علمای تراز اول، ممکن است به شناختی کاملا متفاوت از یکدیگر برسند، و در سطح نازلتر و درمیان عوام، این اختلافات بیشتر شده، گاه به درگیری می‌انجامد، تا جایی که در جریان مشروطه کسانی از فرصت سوء استفاده کردند و شیخ فضل الله نوری را به دارکشیدند.

مصباح یزدی با اشاره به مسئله انتخابات ابراز داشت: اوایل انقلاب، شرکت در انتخابات برای برخی بزرگان زشت و ننگ بود و البته به همت امام(ره)، این مسأله رایج شد و جاافتاد.

وی با اشاره به این که شناخت شرایط کاندیدای اصلح نیز یکی از مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی است، اظهار داشت: کار در زمینه شناخت اصلح و معرفی آن به دیگران، حتی اگر بالاصاله موضوعیت نداشته باشد، از باب مقدمه الواجب نوعی عبادت محسوب می‌شود، لذا اگر شخص سعی و تلاش خود را برای شناخت کاندیدای اصلح انجام دهد، عندالله مأجور است، حتی اگر ناخواسته اشتباه کند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود اظهار داشت: به طور طبیعی، اکثریت مردم جامعه، به فردی اقبال دارند که بهتر بتواند مشکلات اقتصادی را حل کند، و این بدان معناست که جامعه ما از تفکر صحیح اسلامی فاصله گرفته است و متأسفانه در طول بیش از 30 سال گذشته، نظام ارزشی ما افت کرده است.

وی خاطر نشان کرد: نه تنها اکثریت مردم، بلکه خواص و حتی کاندیداهایی که چنین انتظاری از آنها نمی‌رود، مهمترین برنامه‌ها و اهداف خود را رفاه اقتصادی، و نه ارزشهای انقلاب، عنوان می‌کنند که البته در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان گفت برخی از آنها ضمن اولویت دادن به ارزشهای اسلام و انقلاب، سعی دارند با چنین سخنانی آرای مردم را برای خدمت به آرمانهای نظام اسلامی جذب کنند.

وی افزود: هرچند واقعا مشکلات اقتصادی وجود دارد و بر مردم فشار می‌آورد و دولت وظیفه دارد در این زمینه کار کند، اما عنوان کردن آن به عنوان مهمترین هدف و نقطه اساسی، نشان از ضعف تفکر دینی و فاصله گرفتن از آرمان‌های امام(ره) دارد، تا جایی که برخی رسما از مذاکره با آمریکا برای رفع تحریم‌ها سخن می‌گویند، درحالی که امام(ره) در سخنانش همیشه اسلام و خداوند را محور قرار می‌داد.

مصباح یزدی با اشاره به این‌که فرد اصلح، علاوه بر شرایط عمومی مدیریت کلان ازقبیل مشورت‌پذیری، عدم استبداد به رأی و مانند آنها، باید به‌طور خاص دغدغه دین، فرهنگ و ارزشهای اسلامی را داشته باشد و در برابر مستکبران کوتاه نیاید، اظهار داشت: مقام معظم رهبری که به‌دلیل نبوغ ذاتی و بیش از سی سال حضور در مدیریت کلان نظام اسلامی، بسیاری از مسائل نظام را بهتر از دیگران درک می‌کنند بر چند مسأله از جمله استکبار ستیزی و حفظ عزت اسلامی تأکید کرده اند.

وی با اشاره به این‌که بسیاری از دولت‌های گذشته با اختلاف مراتب، نوعی خودباختگی و وادادگی در برابر غرب داشته اند، اظهار داشت: اگر نبود رهبری قاطعانه مقام معظم رهبری، بارها زمینه تسلیم کشور در برابر غرب پیش آمده بودو این به معنای بازگشت به قبل از انقلاب اسلامی آن هم با فضاحت و بدبختی بیشتر بود که امام(ره) بارها نسبت به آن هشدار داده بود. اما خدا چنان شجاعت و مقاومتی به این مرد بزرگ داد که در بسیاری از موارد که هیچ یک از سیاستمداران و حتی مشاوران با نظر ایشان موافق نبودند، با مقاومت ایشان، مواضع نظام حفظ شد و امروز به مرحله‌ای رسیده است که علاوه بر پیشرفت‌های مختلف در زمینه‌های علمی و فناوری، در سیاست خارجی نیز از چنان عزتی برخورداریم که قابل تصور نبود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود‌، ادامه داد: انقلاب اسلامی به خاطر دین بود و پیشرفت‌های مادی در سایه دین برای مردم ارزش داشت، لذا در طول 8 سال دفاع مقدس مردم با فقر و گرفتاری زندگی می‌کردند، اما دست از دین خود برنداشتند، و این بدان معناست که اگر مسئولین منحرف نشوند، مردم دارای صلابت ذاتی هستند.

وی با بیان این‌که متأسفانه بعد از جنگ، مسئولین به تدریج از آرمان‌ها و ارزشهای انقلاب دور شدند، ادامه داد: دلخوشی ما در دولت نهم و دهم، به خصوص در دولت نهم، این بود که حداقل شعار اسلام داده می‌شود.

عضو شورای فقهای جبهه پایداری اظهار داشت: برخی مسئولین در دوره‌هایی تصریح می‌کردند که ابتدا باید مردم به رفاه نسبی دست یابند تا بتوان مباحث ارزشی و تفکر دینی را در جامعه مطرح کرد، در حالی که تاریخ اسلام خلاف این مطلب را اثبات می‌کند و کسانی مانند اصحاب صفه که در نهایت فقر زندگی می‌کردند اسلام را تقویت کردند و به پیش بردند.

وی با اشاره به سخنان حضرت امام(ره) که می‌فرمود: همین پابرهنه‌ها بودند که انقلاب را به پیروزی رساندند و نه مرفهین بی‌درد، اظهار داشت: امام(ره) با استفاده از فرهنگ غنی شیعی، مردم را چنین تربیت کرده بود، اما برخی مسئولین برعکس رفتار کرده و مردم را به مادیات سوق دادند و حتی به آن افتخار هم کردند، لذا شایسته است که ما نیز آرمان امام را زنده کرده، بر دین تکیه کنیم و به دنبال کسی باشیم که واقعا دغدغه دین داشته باشد.

مصباح خاطر نشان کرد: به نظر ما، مهم‌ترین شاخص برای کاندیدای اصلح، آن است که دغدغه دین داشته باشد چرا که کلید سعادت دنیا و آخرت همین دین است، و نامزدی اصلح است که دغدغه اصلاح نهادهای مختلف از آموزش و پرورش گرفته تا صدا و سیما را در جهت اهداف و ارزش‌های اسلامی داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که رئیس‌جمهوری که بر سر کار می‌آید دست کم چهار سال کلید بسیاری از مسائل کشور را در دست می‌گیرد، ادامه داد: اصلح را تنها با چند سخنرانی نمی‌توان شناخت بلکه اگر بتوان افرادی را از مدت‌ها پیش زیر نظر گرفت و تقوا و آشنایی آنها با مسائل کلی جامعه، تخصص و دغدغه آنها در زمینه دین را سنجید، می‌توان در انتخابات بهتر تصمیم گرفت.

وی با اشاره به تلاش‌های جبهه پایداری برای شناخت فرد اصلح ابراز داشت: از طرفی رهبری تصریح کردند که اگر اصلح را شناختید، معرفی کنید و از طرف دیگر ممکن بود افراد غیر اصلحی در عرصه انتخابات حضور یابند که بتوانند با استفاده از امکانات تحت اختیار خود، کارهایی را انجام دهند که احتمال رأی آوری آنها را زیادتر می‌کرد، لذا ایجاب می‌کرد که اگر کسی اصلح را می‌شناسد زودتر معرفی کند.

مصباح یزدی ادامه داد: دوستان جبهه پایداری با تحقیقات و بررسی‌های خود، جوان‌ترین و موفق‌ترین وزیر دولت نهم را اصلح دانستند. او وزیری بود که در طول مدت وزارتش، حتی یک مورد خلاف شرع و خلاف قانون از او مشاهده نشده بود چون قسم خورده بود که خلاف قانون عمل نکند. آیا اگر چنین کسی را شناختیم و او را معرفی نمی‌کردیم، نزد خدا حجتی داشتیم؟

وی با اشاره به تأکید حضرت امام (ره) بر کار جمعی به دلیل تأثیر بیشتر آن نسبت به کار فردی، اظهار داشت: اعضای جبهه پایداری برای انجام کار جمعی و تأثیرگذاری بیشتر این جبهه را تشکیل دادند و برای این‌که اطمینان پیدا کنند مصوباتشان مخالف شرع و اسلام نیست، تصمیم به تشکیل شورای فقها گرفته، از بنده نیز برای حضور در این شورا دعوت کردند. از آنجا که اهتمام به امور مسلمین واجب است و از مصادیق بارز اهتمام به امور مسلمین، امور اجتماعی است بنده نیز پذیرفتم.

مصباح یزدی ادامه داد: آنها پس از بررسی‌های زیاد به اجماع تصمیم گرفتند و تصریح به اصلح بودن آقای باقری لنکرانی داشتند. از طرفی هم بنده بینی و بین الله از قریب به هفت سال پیش به این نکته رسیده بودم و به کسی اعلام نکرده بودم و حتی اظهار تمایل به آن هم نکردم. از آنجا که تصمیم آنها مغایر با شرع نبود، تصمیم آنها را تأیید کردم، و رأی آوردن یا نیاوردن ایشان و یا گله مند شدن دیگران را دلیلی بر ترک وظیفه شرعی خود ندیدم.

وی ابراز داشت: شرایط به گونه‌ای شد که آقای باقری لنکرانی علیرغم اصلح بودن، با توجه به شرایطی که پیش آمد کنار رفت و با توجه به این‌که آقای جلیلی به صورت جدی به میدان آمدند، ایشان تکلیف را از دوش خود، برداشته شده دیدند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) درباره وظیفه امروز ما ادامه داد: بنده و دوستان جبهه پایداری شناختی که نسبت به آقای لنکرانی داشتیم نسبت به آقای جلیلی نداشتیم، لذا اظهار نظر را تا بررسی‌های بیشتر به تعویق انداختیم.

وی در ادامه افزود: با توجه به تحقیق‌ها، بررسی‌ها و مشورت‌ها، به نظر می‌رسد که ایشان در اصول و مبانی ضعف ندارد و در مواردی مانند پایبندی به دین، عشق به ولایت، جدیت در اجرای احکام و اهتمام به ارزشهای اسلامی، بیش از حد نصاب را دارد، هرچند ممکن است هرکسی در مسائل فرعی دارای ضعف‌هایی باشد. از این رو مقرر شد برای بحث در مسائل فرعی نیز برخی از دوستان با ایشان دیدار کنند تا جبهه پایداری ضمن بررسی بیشتر، نظر خود را در خصوص شخص ایشان ابراز کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۳-۰۶ ۱۵:۰۲

در روی زمین اصلح از لنکرانی نمی‌شناسم

avatar
۱۳۹۲-۰۳-۰۶ ۱۵:۱۰

آیا عشق کفایت میکند؟