• یکشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 92022215143

محسن رضایی:

به دنبال دولت فراگیرم نه دولت وحدت ملی/نهادهای نظامی و انتظامی وارد کارهای اقتصادی نشوند

به دنبال دولت فراگیرم نه دولت وحدت ملی/نهادهای نظامی و انتظامی وارد کارهای اقتصادی نشوند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ابرازعقیده کرد که دارند کشور را به سمت شرایط شعب‌ابیطالب می‌برند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ابرازعقیده کرد که دارند کشور را به سمت شرایط شعب‌ابیطالب می‌برند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن رضایی در جمع دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در پاسخ به سوال دانشجویی که گفت سخنان شما درباره اقتصاد نشانگر این است که ما در شرایط شعب‌ابیطالبیم نه بدر و خیبر، اظهار کرد: ما در شرایط شعب‌ابیطالب نیستیم، اما دارند ما را به این سمت می‌برند. ما در چنین وضعیتی هنوز قرار نگرفتیم، اما نباید اجازه دهیم که با کامل کردن محاصره اقتصادی، ما را در این شرایط قرار دهند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این‌که ما با سه مشکل اقتصاد، منازعات سیاسی و مشکل معیشت مردم مواجه هستیم، افزود: از همه بزرگان می‌خواهم دست از منازعات سیاسی بردارند. ملت ما ظرفیت‌ لشکرکشی سیاسی جدیدی را ندارد و به اندازه کافی هزینه داده است.

وی با تاکید بر این‌که باید توجهات را به سمت مردم ببریم، گفت: مدیریت و برنامه‌ریزی که تاکنون وجود داشته تورمی و ثروت‌خرج‌کن بوده است. هیچ کدام از سه دولت اخیر ثروت تولید نکردند و تنها پول خرج کردند و هرگاه پول نبوده، بانک مرکزی آن را جبران کرده است.

رضایی با بیان این‌که 45 هزار تومان امروز معادل 15 هزار تومان سال گذشته است، گفت: این نشان می‌دهد که پول ملی در حال سقوط است و آیا این سقوط کمتر از سقوط خرمشهر است؟ پول ملی اساس قدرت اقتصادی هر کشوری است که باید حفظ شود. دولت‌های پول‌خرج‌کن دیگر جواب نمی‌دهد و ما نیازمند برنامه‌هایی برای تولید ثروت هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی درباره نامزدی هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم‌مشایی و این‌که آیا به نفع آقای هاشمی کنار می‌روید یا نه؟ گفت: با آمدن این افراد انتخابات‌ گرم‌تر شد. من منتظر بودم آقای خاتمی هم بیاید که اگر ایشان هم می‌آمدند انتخابات جدی‌تر هم می‌شد. من خودم را برای چنین شرایطی آماده کرده بودم و این افراد چه باشند و چه نه، من هستم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلح‌تر از شما در بین نامزدها وجود ندارد؟ گفت: اگر اصلح‌تر از من بود که به صحنه نمی‌آمدم.

رضایی در ادامه اظهار کرد: مشکلات زندگی مردم به فرهنگ و اقتصاد گره خورده است. ما زمانی می‌توانیم تحریم‌های اقتصادی را برداریم که دشمن ببیند ما روی پای خود ایستاده‌ایم. اگر دشمن بداند که تحریم‌ها اثرگذار بوده چرا باید مذاکره کند و امتیاز دهد. پشتوانه دیپلماسی صلح قدرت است و اگر قدرت نباشد طرف مقابل امتیاز نخواهد داد.

وی تاکید کرد: در هر مساله‌ای که می‌بینیم محورش اقتصاد است و محور اقتصاد نیز مردم هستند، اقتصاد دولتی دیگر به پایان راه خود رسیده است. میان اقتصاد و مردم نیز محور مشترک زندگی است. ما باید دست از منازعات سیاسی برداریم و به فکر مردم باشیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت کنار گذاشتن منازعات سیاسی، ادامه داد: چرا برخی می‌گویند یا سیاه یا سفید، صفر یا صد؟ این‌که به خودکشی سیاسی خودشان می‌انجامد، اگر این افراد خودکشی سیاسی نکنند می‌توانند در آینده نقش‌آفرین باشند. ما اگر به فکر مردم باشیم می‌مانیم و اگر به فکر خودمان باشیم نابود خواهیم شد.

رضایی با بیان این‌که مردم از دست دولت‌های شعاری، تورمی و عوام‌فریب خسته شده‌اند، ادامه داد: وقتی منازعات سیاسی اولویت پیدا کند، مردم فراموش می‌شوند. امروز روزی نیست که لشکرکشی‌های سیاسی پا بگیرد. امروز روزی است که باید خود را فدای مردم کنیم. منازعات سیاسی امروز چه فلسفه‌ای دارد؟ مگر قدرت چه اهمیتی دارد که انسان‌هایی با این سابقه خودکشی سیاسی می‌کنند. امروز روز مهمی است که در آن باید فداکارانه و مخلصانه آینده را برای مردم بسازیم.

وی با بیان این‌که گره کار تنها مساله مستی قدرت نیست، افزود: بخش دوم مشکلات به نداشتن برنامه و ضعف مدیریت باز می‌گردد که این مشکل بیش از تحریم‌ها آسیب می‌زند و تاثیر آن کمتر از منازعات سیاسی نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که امروز خط‌کشی‌ها به صورت دو جناح اهل سازش و اهل مقاومت تقسیم شده است، گفت: من این خط‌کشی‌ها را قبول ندارم. این افراد در فضای بیست سال گذشته‌اند، من آمده‌ام میراث گذشته را به آینده منتقل کنم. نگاه من به آینده است و هر کس ما را در کمک به مردم یاری کند و نسبت به نظام و رهبری وفادار باشد، دستش را می‌فشاریم.

وی ادامه داد: خط‌کشی‌ها را باید روی این گذاشت که چه کسانی می‌توانند ایران را از این گردنه که امروز در آن قرار گرفتیم، عبور دهند.

رضایی در پاسخ به این سوال که آیا شما به صورت مستقل وارد انتخابات شدید؟ گفت: من همیشه مستقل بوده‌ام. من البته تنها در دو انتخابات شرکت کرده‌ام. علیرغم این‌که در انتخابات گذشته نیز می‌توانستم شرکت کنم شرکت نکردم چون بیکار نبودم.

وی با اشاره به فعالیت‌های خود پیش از آغاز جنگ، گفت: با شروع جنگ لباس سیاست را از تن در آوردم و لباس رزم پوشیدم، در حالیکه یک روز هم به خدمت سربازی نرفته بودم. از جنگ و شورش‌ها که بیرون آمدیم پانزده سال به طول کشید، وقتی برگشتیم دیدیم نامردی در سیاست زیاد شده و صفا و صمیمیت زمان انقلاب دیگر نیست. از سال 83 بود که در عرصه انتخابات فعال شدیم.

این کاندیدای احتمالی ریاست‌جمهوری در پاسخ به این که شما که عضو هیچ حزب و گروهی نیستید هزینه‌های خود را چگونه تامین می‌کنید، اظهار کرد: به همین خاطراست که الان مشکل مالی داریم (تشویق دانشجویان). من 35 روز مانده به انتخابات سال 88 تصمیم گرفتم که در این انتخابات شرکت کنم و از 30 استان، 12 استان بیشتر نرفتم و اگر دقت کرده باشید عکس و پوستر از من نیز بسیار کم بود. البته شماره حسابی را دادم که هر کسی که خواست کمک کند و شما دانشجویان هم اگر خواستید می‌توانید.

رضایی در پاسخ به دانشجویی که گفت شما خود از نامطلوب بودن شرایط اقتصادی سخن گفتید و انتظار دارید دانشجویان به شما کمک کنند، گفت: من برای برکتش گفتم (تشویق دانشجویان).

وی در پاسخ به پرسش دانشجویی درباره برنامه‌های اقتصادیش، گفت: من از بانک مرکزی شروع خواهم کرد. بانک مرکزی در ایران به خاطر دخالت بیش از حد سیاستمداران از کار افتاده و نقش خود را از دست داده است. آن را سامان خواهم داد و اختیارات بیشتری برای آن در نظر خواهم گرفت و شورای پول و رقابت را نیز فعال‌تر خواهم کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تقویت نظارت در سیستم بانکی کشور و هدایت نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری و تولید و اشتغال نیز از دیگر برنامه‌های اقتصادی من است.

رضایی درباره موضوع فدرالیسم اقتصادی نیز اظهار کرد: فدرالیسم اقتصادی یک مدل جدید اقتصادی در ایران است که برای مردمی کردن اقتصاد مطرح شده است. با فدرالی کردن اقتصاد، اقتصاد از حالت دولتی خارج شده و به مردم واگذار می‌شود. تولید متناسب با شرایط استان‌ها پیگیری می‌شود و تولید در خانه‌ها نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی درباره یارانه‌ها و ادامه پرداخت آن از سوی وی در صورت پیروزی در انتخابات نیز گفت: بخشی از گرانی‌ها مربوط به یارانه‌هاست و دلیل آن این است که یارانه‌ها به صورت تورمی اجرا شد که در اصطلاح به آن سکه داغ می‌گویند، اما من یارانه ضد تورمی یا تولیدی را که از آن به سکه خنک یاد می‌شود انجام خواهم داد به گونه‌ای که به مردم پول داده می‌شود، اما تورمی به وجود نمی‌آید.

رضایی با بیان این که به مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها پایبندیم، گفت: باید مرحله دوم به شکل درآمدی و ضد تورمی اجرا شود. ما 45 هزار تومان را خواهیم داد و علاوه بر آن 65 هزار تومان نیز از تولید و سرمایه‌گذاری عبور می‌کند و سود آن به دست مردم می‌رسد. یارانه سبز را نیز به طور ویژه برای تقویت بخش کشاورزی در نظر گرفته‌ایم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این‌که فکر می‌کنید در صورت رییس‌جمهور شدن تا چه مهلتی می‌توانید اقتصاد ایران را به حالت عادی باز گردانید، گفت: هر کس زمان تعیین کند، معلوم است اقتصاد را نمی‌شناسد.

وی گفت: اقتصاد ایران دو نسخه می‌خواهد؛ یکی مسکن است که برای کوتاه مدت و در مقابله با گرانی‌هاست که باید متوقف شود و دیگری معالجه درازمدت است. اقتصاد ایران یک تعمیر اساسی می‌خواهد و ما قول می‌دهیم در طول چهار سال ثبات را به اقتصاد ایران باز گردانیم.

رضایی در پاسخ به پرسشی درباره اختیارات رییس‌جمهور نیز گفت: حرف‌هایی که من زدم در چارچوب اختیارات رییس‌جمهور بود. در کشور ما اختیارات دولت در مسائل اقتصادی بالاست هر چند در مسائل امنیت ملی و سیاست خارجی محدود باشد، اما در اقتصاد دست رییس‌جمهور باز است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری ادامه داد: اولین کار من تشکیل شورای عالی اقتصاد ملی خواهد بود که از مجلس و قوه قضاییه نیز در آن حضور خواهند داشت. حتما استقلال را به بانک مرکزی برمی‌گردانم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: رییس‌جمهور می‌تواند اختیاراتش را پیش از آنچه در قانون است از طریق تفاهم و تعامل افزایش دهد. اگر دولت شروع کند به دعوا کردن مطمئنا حصار سوءظنی حول آن شکل می‌گیرد که دست و پای دولت را قفل می‌کند. روحیه من همواره تعاملی بوده است و به همین دلیل با گروه‌های دیگر ائتلاف نکردم، چون نمی‌خواستم وارد منازعه و اختلاف جدیدی شوم.

رضایی در پاسخ به این‌که چرا علیرغم حضور شما در سطوح بالای مدیریتی در طول سال‌های گذشته هیچ اقدامی در جهت حل مشکلات مردم انجام نداده‌اید و اکنون به فکر ریاست‌جمهوری افتاده‌اید، گفت: به این خاطر که کسی به حرف ما گوش نمی‌داد. اگر گوش می‌دادند که خود را در این شرایط قرار نمی‌دادیم.

وی ادامه داد: شرایط کشور گل و بلبل نیست، بلکه باید آبرویمان را کف دست بگذاریم و بیاییم. من اگر احساس خطر نمی‌کردم و خودم را آماده نکرده بودم پا پیش نمی‌گذاشتم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری اظهار کرد:‌ امروز این ملت است که هزینه منازعات سیاسی را می‌دهد. راه‌حل درازمدت برای حل منازعات سیاسی در کشور، احزاب است، اما راه‌حل کوتاه مدت میزهای گفت‌وگوست که من آن را به راه خواهم انداخت و از خود دولت آن را شروع خواهم کرد و اولین دولتی خواهیم بود که عذرخواهی می‌کند، استعفا در آن رواج می‌یابد و اگر یک نفر از دولت به مردم آسیب بزند آن را جبران خواهد کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: من اتوبوسی نمی‌آیم و اتوبوسی نخواهم رفت و از همه انسان‌های کارآمدی که رهبری را قبول داشته باشند استفاده می‌کنم. ما به دنبال دولت فراگیر هستیم و نه دولت وحدت ملی.

به گزارش ایسنا، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز همچنین در اجتماع سردفتران و دفتریاران استان تهران گفت: بنده قبول ندارم که نهادهای نظامی و انتظامی، بنیادهای خصوصی برای اهداف اقتصادی درست کنند.

رضایی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه کشور به سمت نظم و انسجام و نظارت حرکت کند اظهار کرد: کانون سردفتران و دفتریاران یکی از نهادهای خصوصی و قانونمندی است که در شفاف‌سازی حسابداری ملی و نظم دادن به معاملات اقتصادی نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه "دفاتر اسناد رسمی بارزترین مصداق اصل 44 قانون اساسی هستند"، به موضوع نقل و انتقال خودرو اشاره کرد و افزود:‌ بنده قبول ندارم که نهادهای نظامی و انتظامی، بنیادهای خصوصی برای اهداف اقتصادی درست کنند یا وارد کار اقتصادی شوند چون اگر دستگاه حاکمیتی ذینفع شد دیگر نمی‌تواند نظارت نسبت به موضوعات داشته باشد و مردم در این صورت متضرر می‌شوند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام وظیفه حاکمیت را برقراری عدالت دانست و اظهار کرد:‌ من معتقد به انسجام در ثبت معاملات هستم. قانون را قبول دارم. قوانین باید اجرا شوند. دستگاه‌های اجرایی نباید قوانین را نادیده بگیرند و دولت و نهادهای حاکمیتی نباید خود را در موضوعات اقتصادی، ذینفع و رقیب بخش خصوصی کند.

رضایی نهاد سردفتری را ظرفیتی بزرگ برای نظام خواند که از این ظرفیت استفاده درستی نمی‌شود و در ادامه گفت: بسیاری از خدمات و فعالیت‌ها نظیر صدور گواهی امضای الکترونیکی و نظایر آن می‌تواند از طریق این دفاتر به مردم ارائه شوند تا نیاز به ایجاد مراکز موازی نباشد. اقتصاد کشور دچار ازهم‌گسیختگی شده است.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با اشاره اینکه "بلافاصله بعد از دفاع مقدس، بر روی تهدیدهای آینده ایران کار کرده‌ام" تاکید کرد: از همان زمان با گروهی بر روی این مساله تحقیق و مطالعه کردیم و در نهایت هفت ماه بعد از پایان دوران دفاع مقدس به این نتیجه رسیدیم که تهدید آینده ایران، اقتصاد است. اقتصاد در کشور ما وضعیتی از هم گسیخته دارد. در اقتصاد، وقتی فنری جمع شد و رها شد مشکلات بسیاری ایجاد خواهد کرد، مثل همین ماجرای نرخ ارز. من هنوز به این نتیجه نرسیده‌ام که دولت، اقتصاد را رها کرده است اما به این نتیجه رسیده‌ام که اقتصاد دچار از هم گسیختگی شده و اگر سامان نیابد برای آینده کشور مشکل درست می‌کند؛ همانطور که اکنون نیز درست کرده است.

رضایی 30 درصد مشکلات اقتصادی را ناشی از تحریم‌ها و 70 را مربوط به سوءمدیریت دانست و در ادامه در برابر این پرسش که "اگر به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدید چه برنامه‌ای برای استفاده از همه جناح‌ها در دولت آینده دارید؟" پاسخ داد: ‌فراگیرترین دولت را تشکیل خواهم داد و افراد کارآمدی که رهبری را هم قبول داشته باشند در دولت به کار خواهم گرفت، چراکه اصولگرا و اصلاح‌طلب مهم نیست بلکه هرکس کارآمد و معتقد به رهبری و ولایت فقیه است باید به خدمت گرفت تا از این گردنه عبور کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "تحریم و گرانی اصولگرا و اصلاح‌طلب نمی‌شناسد"، اظهار کرد: در حال حاضر به یک تیم ملی قدرتمند، جنگنده، کارآمد و دلسوز نیاز داریم.

وی در ادامه درباره موضوع انرژی هسته‌ای و مذاکرات ایران و 1+5 گفت: ‌استراتژی ما در قبال تحریم و موضوع انرژی هسته‌ای باید استراتژی قیچی باشد. یعنی باید از تولید ملی و دیپلماسی قدرتمند به مثابه دو لبه قیچی برای پاره کردن تحریم‌ها استفاده کنیم. البته اینجا دو دیدگاه هست؛ عده‌ای می‌گویند باید تحریم را حل کرد تا تولید ملی راه بیافتد، اما دیدگاه من این است که باید ابتدا تولید ملی راه بیافتد و اقتصاد قدرتمند شود تا تحریم‌ها بی‌اثر شوند.

رضایی مذاکرات هسته‌ای انجام شده طی سالهای اخیر را فاقد دستاورد برای کشور دانست و خاطرنشان کرد:‌ این در حالی است که این مذاکرات برای کشور بسیار مهم بوده است اما گاه حتی کسانی از طرف کشورمان پشت میز مذاکره می‌نشینند که حتی تجربه سی و چند ساله انقلاب را هم در عرصه دیپلماسی ندارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۳ ۱۲:۱۸

زنده باد شيرمرد بختياري به اميد موفقيت او و اباداني ايراني آزاد

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۳ ۱۷:۲۹

از سخنان آقای رضایی بوی تدبیر و علم می‌آید. نمیدانم چقدر درست هستند و کارشناسان باید در این مورد نظر دهند اما خوشحالم که کاندیدایی داریم که با برنامه و مستقل پا به عرصه گذاشته است. انشاءالله خداوند حق را پیروز کند.

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۴ ۰۶:۱۰

ای کاش همه ی کاندیداهای ما مثل این آقا بودند. ای کاش همه به جای دعوا برنامه می دادند و ما به جای چشم و ابرو به برنامه رای می‌دادیم.

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۹ ۱۱:۴۷

به نظر من رضایی توانایی این کار را دارد طرح هایي که رضایی در جنگ میداد همه میگفتند که غیر ممکن است ولی ایشان با یارانش ممکنشان کرد امیدوارم دوباره مثل دوران جنگ ایندفعه در عرصه اقتصاد کشور مردم را خوشحال کنی رای من رضایی

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۹ ۱۵:۲۳

درود بر محسن رضايي او فرمانده و معلّم تمام شهيداني بوده كه به آنها افتخار مي كنيم. باكري ها، همت ها، باقري ها و ... او توانست اين فرماند هان لايق را از بين جواناني كه به جنگ رفته بودند كشف كند و براي دفاع از وطن پرورششان دهد. لذا آمده است تا نسل سوم كشور را براي به دست گرفتن نظام آماده كند او مي گويد ما به حد كافي جوانان را براي اداره كشور آماده نكرده‌ايم. شايد بگوييد او يك نظامي است. ايشان به اينكه مدتي به اقتضاي زمان و به اقتضاي شرايط حاد كشور و به دستور رهبر انقلاب امام خميني (ره) لباس سياست را از تن درآورده و لباس رزم پوشيده و از اينكه سرباز وطن بوده افتخار ميكند، گذشتي كه خيلي ها براي وطن نكردند او از جانش گذشته بود. به فرض كه حرف شما قبول! او قبلا يك نظامي بوده اما عزيزان، الان 17 سال است كه او در كسوت سياستمدار و يك استاد اقتصاد دانشگاه، به عنوان دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام به تدوين برنامه ها و سياستهاي كلان چون سند چشم انداز و سياستهاي اصل 44 قانون اساسي و ... پرداخته است.