یک کاندیدای احتمالی انتخابات ریاستجمهوری تاکید کرد که گفتمان دولت باید با گفتمان مقام معظم رهبری در یک مسیر باشد تا برای کشور مشکلی بوجود نیاید.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجتالاسلام سیدمحمدحسن ابوترابیفرد در دانشگاه امام صادق(ع) تهران گفت: راه برون رفت از تنگناهای فعلی باید راه علم، منطق و اخلاق باشد، قولی که پشتیبانی عملی ندارد قطعا قول صدیق نیست؛ معتقدم وقتی گفتمان دولت مبتنی بر گفتمان علم و اخلاق باشد به قول صدیق دست خواهیم یافت.
وی ادامه داد: برای رسیدن به قول صدیق الهام از نخبگان و مشورت با عالمان اجتنابناپذیر است، از همه ظرفیتهای کشور برای میل به این هدف میتوان استفاده کرد و اگر در این مسیر حرکت شود راه ما ابتر نمیماند و قدمهایی که مبتنی بر این اصول برداشته شود، گرهگشا خواهد بود.
وی افزود: تجربه سه دهه گذشته به ویژه چهار دوره حضور در مجلس و سالها حضور در دانشگاه بنده را به این نتیجه رسانده است که دستگاه اجرایی زمانی میتواند عدالت را محقق و اهداف نظام را دنبال کند که گفتمان مدیر اجرایی کشور دقیقا گفتمان نظام به ویژه در عرصههای فرهنگی، سیاست خارجی و داخلی و اقتصادی باشد.
این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: گفتمان بدون زاویه با نظام ضرورت اجتنابناپذیر امروز کشور است، با وجود این نعمت بزرگ بنده نقاط ضعف را به قوت و تحریمها را به فرصت تبدیل خواهم کرد. اینکه گفتمان دولت دقیقا مبتنی بر گفتمان نظام باشد، اشکالی ندارد، بنده معتقدم گفتمان دولت باید عین گفتمان نظام باشد؛ حال اگر این گفتمان به معاونت اجرایی رهبری تعبیر شود به عقیده بنده اشکالی ندارد.
وی «زاویه بین گفتمان دولت و نظام» را عامل تضعیف دانست و افزود: در سیاست خارجی اعتقاد به ایستادگی در برابر زیادهخواهی غرب و رویارویی با استکبار جهانی دارم و وقتی به این مسائل اعتقاد دارم یعنی در چارچوب گفتمان نظام حرکت میکنم، حال شما اسمش را بگذارید معاون اجرایی رهبری.
وی با انتقاد از گفتمان موجود در سه دولت «سازندگی، اصلاحات و عدالت» ابراز عقیده کرد: این گفتمانها موجب زاویه گرفتن و ایجاد چالشهای جدی برای دولتها بود در حالی که باید در مسیر گفتمان نظام و رهبری که همان گفتمان قانون اساسی است حرکت شود.
ابوترابی همچنین با بیان اینکه «بنده معتقدم برنامه چهارم کاملا قابل تحقق بود» و با انتقاد از اجرا نشدن مفاد قانون برنامه پنجم توسعه گفت: قطع رابطه درآمدهای نفتی و درآمدهای فرآوردههای نفتی در قانون برنامه پنجم توسعه هم به تصویب رسید و در سال سوم این برنامه هستیم ولی چنین اتفاقی نیفتاده است.
وی با تبیین دیدگاههایش نسبت به نقاط قوت دولت نیز گفت: دولت نهم سه ویژگی داشت؛ اول اینکه ارزشها و شعارهای انقلاب را به صورت برجسته مطرح کرد آن هم در دورانی که میرفت این شعارها توسط دستگاه اجرایی به فراموشی سپرده شود، شعارهایی چون عدالت، ایستادگی در برابر نظام سلطه، سادهزیستی و سایر شعارهای انقلاب که در ادبیات امام و رهبری قابل مشاهده است. این شعارها در دولت یازدهم باید پرآوازهتر مطرح شود.
وی، انگیزه بالا برای خدمترسانی و صرف وقت برای انجام کارهای اداری را نیز از دیگر ویژگیهای دولت نهم برشمرد و افزود: در این دولت ساعت کاری در ساعت اداری خلاصه نشد، علاوه بر این ویژگی سومین نقطه مثبت این دولت سادهزیستی و ارتباط چهره به چهره با مردم در اقصی نقاط کشور بود که این ویژگیها باید در دولت یازدهم استمرار یابد.
این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سپس با اشاره به نقاط ضعف دولت با بیان اینکه «التزام به خرد جمعی و تحکیم رابطه قوه مجریه با اهل خرد و اندیشه و پرهیز از تصمیمات غیرعلمی و ارتباط با جامعه علمی، دانشگاهی و حوزوی ضرورت امروز دستگاه اجرایی است. نقش این موضوع در کارآمدی نظام بی بدیل و استثنایی است» ابراز عقیده کرد: ویژگی که این دولت از آن استفاده نکرده است. اتخاذ تصمیمات مقطعی و بخشی که اثر کوتاهمدتی داشت اما راه را برای تحقق اهداف کلان نظام بست به اضافه فقدان نقشه جامع و برنامه مدون از دیگر نقاط ضعف این دولت است در حالیکه تصمیمات لحظهای و پروژهای ما را از اهداف نظام دور کرده است.
وی با تاکید بر اینکه «معتقدم هیچ تصمیمی نباید بدون توجه به اسناد بالادستی اتخاذ شود» گفت: نمیتوان به هیچ هدفی رسید مگر در سایه تقویت زیرساختهای اخلاقی، رفتاری و فرهنگی جامعه. در سایه تحول فرهنگی و فکری میتوان از ارزشهای انقلاب پاسداری کرد. بلندترین گام برای ایجاد تحول در زمینه رفتار و اندیشه جامعه این است که دستگاههای اجرایی در سطوح خرد، میانی و کلان و در سطح تصمیمگیری و تصمیمسازی مبتنی بر فرهنگ دینی و اسلامی عمل کنند.
وی خاطرنشان کرد: دستورات سازنده الهامبخش قرآن کریم پرچم فراروی دولت یازدهم است. شایستهسالاری، تلاش برای سپردن مسوولیتها به دست صالحترینها، اتخاذ نشدن هیچ تصمیمی بدون پشتوانه فرهنگی، احترام به کرامت انسانها، راستی، درستی و قانونمداری پیشزمینه تحول فرهنگی است. اما تحول فرهنگی مشروط به تحول در دستگاه اجرایی است. مردم باید احساس کنند تحول فرهنگی در اخلاق، سلوک و سبک زندگی مسوولان و مدیران اجرایی ساری و جاری است.
وی از حمایتش از نهادهای فرهنگی در صورت پیروزی در انتخابات ریاستجمهوری سخن گفت و تاکید کرد: برای حمایت از نهادهای فرهنگی حد و مرزی نمیشناسم.
این کاندیدای احتمالی ریاستجمهوری خلق انقلاب اسلامی را بزرگترین گام برای رسیدن به تمدن اسلامی دانست و افزود: بستر افزایش کارآیی نظام گامی برای رسیدن به تمدن فراگیر اسلامی و دینی است و باید در این مسیر گام برداشت. توسعه علمی و پژوهشی، تربیت نیروی انسانی عالم، حرکت به سمت دانش از جمله این راهبردهاست.
وی افزود: سیاست تبدیل ایران به یک مرجع علمی در کمتر از نیم قرن آینده به سیاست قطعی بنده تبدیل خواهد شد و البته استفاده از کلیه ظرفیت نظام از نیازهای اساسی تمدن اسلامی است.
وی تصریح کرد: دانشگاه از بالاترین تربیت نیروی انسانی برخوردار است و استفاده از تمامی ظرفیت مطلوب برای تربیت بدنی دانشجویان از ظرفیتهای مورد نیاز برای دانشگاه اسلامی است. از ظرفیتهای حوزه علمیه و دانشگاه برای اصلاح کتب درسی استفاده میکنم.
ابوترابی سپس به تشریح دیدگاههای اقتصادی پرداخت و افزود: در شرایط امروز اقتصادی با چند مساله کلیدی روبرو هستیم اولا نرخ تورم بیش از 30 درصد ست که توسط بانک مرکزی اعلام شده است. همچنین گرفتار نوسانات شدید نرخ ارز و کاهش جدی ارزش پول ملی و گسترش بیکاری هستیم. باید در جهت کنترل نرخ ارز و تورم اشتغالزایی، ارتقای ارزش پول ملی حرکت شود. کلید واژه حل معضلات اقتصادی کشور در تولید است.
وی افزود: باید از تمام ظرفیت نظام برای تبدیل ایران به کارگاه بزرگ تولید و خدمات استفاده کرد. امنیت، ثبات، نیروی انسانی توانمند، تجارب مدیریتی انباشته شده، سرمایه مادی و ذخایر استراتژیک انرژی از جمله داشتههایمان است. برای به حرکت درآوردن چرخ تولید از این ظرفیتها باید به درستی استفاده شود. مساله مهم این است که با کاهش هزینههای جاری، کوچکسازی حجم دولت و متناسبسازی وظایف دولت و از همه مهمتر کاهش وابستگی درآمدهای جاری به نفت باید در این مسیر گام برداشته شود. در گام اول باید نیمی از درآمدهای نفتی و فرآوردههای گازی به صندوق توسعه ملی واریز شود تا این صندوق منابع ارزی مورد نیاز برای حمایت از تولید را تامین کند.
وی با اعتقاد به اینکه «بانک مرکزی باید از ظرفیتی که در اختیار دارد برای رونق تولید استفاده کند» ادامه داد: اگر با قدمهای درست و استوار به این سمت حرکت کنیم راه برای شکلگیری اقتصاد مبتنی بر تولید، افزایش نرخ اشتغال، کاهش بیکاری، افزایش رشد نقدینگی، کاهش تورم، ثبات نرخ ارز و در نهایت ارتقای ارزش پول ملی هموار میشود.
ابوترابی معتقد است: مهمترین معضل اقتصادی، سیاست غلط هزینه درآمدهای نفتی در امور جاری است. این ریل باید تغییر کند. درآمدهای نفتی سرمایهای است که فروخته میشود که صرف امور جاری کشور شود. معتقدم در آینده حتی یک ریال از ناحیه فروش منابع انرژی و فرآوردههای نفتی و میعانات گازی نباید صرف امور جاری و حتی پروژههای عمرانی شود، بلکه این درآمدها باید در صندوق توسعه ملی ذخیره شود و به سرمایه مولد رو به رشد تبدیل شود تا این سرمایه پشتوانه رشد تولید در بخش غیردولتی باشد.
وی وجود سازمان مدیریت و برنامهریزی را نیاز ساختار برنامهریزی کشور دانست و افزود: معتقدم این سازمان نقش محوری و کلیدی برای حرکت در چارچوب برنامههای توسعهای دارد. کار این سازمان تدوین برنامههای پنج ساله و تدوین بودجههای سالانه و نظارت بر اجرای بودجه است. سازمان مدیریت و برنامهریزی را برای این تحقق لازم بلکه ضروری میدانم. وظایف سازمان مدیریت و برنامهریزی قابل محول شدن به نهاد یا دستگاه
دیگری نیست.
وی با یادآوری مخالفتش با انحلال سازمان مدیریت و برنامهریزی، گفت: پس از آنکه آقای احمدینژاد این سازمان را منحل کرد به انحلال این سازمان انتقاد کردم ولی دولت کار خودش را انجام داد در حالی که در دولتم سازمان مدیریت و برنامهریزی به معاون برنامهریزی مبدل خواهد شد. حال اگر شما نام این سازمان را معاون مدیریت و برنامه بگذارید باز هم تفاوتی در محتوا وجود ندارد، مهم روح وظایفی است که بر عهده چنین دستگاهی است.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: رییسجمهور موظف به ارائه لوایح برنامه و بودجه است؛ بنابراین نهاد کارآمدی در بالاترین ظرفیت علمی باید وجود داشته باشد تا به این وظیفه رییسجمهور عمل کند ولی متاسفانه کارآیی سازمان مدیریت و برنامهریزی کاهش یافته است. در برنامه چهارم رابطه بودجه جاری با نفت باید قطع میشد، ولی وابستگی بودجه به نفت به بالاترین میزان خود رسیده است. این اتفاق به معنای این است که معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور به وظایف قانونیاش عمل نکرده است.
وی با انتقاد به لایحه بودجه سال 92،گفت: استخوانبندی برنامه و بودجه در مجلس قابل تغییر نیست. حداکثر تغییری که مجلس میتواند در این لوایح اعمال کند سه تا چهار درصد است. به بیان دیگر دلیل زمین ماندن اهداف برنامه و بودجه، دولت است. به بیان واضحتر بودجهریزی کشور، بودجهریزی مبتنی بر عملکرد نیست.
وی با بیان اینکه «میتوان راه را برای حضور مردم در اقتصاد گشود» افزود: اگر بر اساس آموزههای دینی حرکت کنیم و در عرصه اقتصاد از این آموزهها استفاده کنیم رشد اقتصادی و کاهش شکاف طبقاتی دور از دسترس نیست. این موضوع راهبرد نظام و رهبری است و برای تحقق آن قطعا اقدام خواهم کرد. اعتقادم به هدایت منابع ارزی به سمت تولید الهام گرفته از سیاستهای کلی نظام است.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: تحلیل اقتصاد آزاد از قانون سیاستهای کلی اصل 44 را قبول ندارم. بنده اجرای دقیق سیاستهای ابلاغی رهبری در اصل 44 را یکی از راههای کلیدی برای برون رفت از بنبستهای اقتصادی میدانم.
وی سبک زندگی دولت و دولتمردان را از دیگر محورهای سخنرانیاش بیان کرد و با اشاره به اینکه «سبک زندگی دولت و دولتمردان و نقش فرهنگساز آن در سبک زندگی جامعه بسیار حائز اهمیت است» ابراز عقیده کرد: سبک تعامل، انتصاب و برخورد با مخالفان باید تغییر کند. اگر این سبک متحول شود، سبک زندگی جامعه به طور چشمگیری تغییر خواهد کرد. نباید سلایق و گرایشهای سیاسی ملاک انتصاب مدیران دستگاههای اجرایی باشد. دولت باید نظر خود را درباره گفتمان انقلاب بیان کند، تا اشکال آن از طریق مجلس برطرف شود.
وی پیشنهادی داد: میتوان بودجه سال 93 را با تخصیص 50 درصد درآمدهای نفتی به تولید بست. با ارزیابی عملکرد دستگاهها و پیوند آن به وظایف آنها میتوان هزینهها را کاهش داد. وظایف تصدیگری دولت باید سلب شود.
ابوترابی با ارائه آماری مدعی شد: وقتی میگویم دولت طبق قانون برنامه عمل نکرده است این سخنم مبتنی بر شاخص رشد اقتصادی بیان میشود، اگر غیر از این بود رشد اقتصادی کشور امروز صفر نبود و 700 میلیارد دلار درآمدهای نفتی اجازه نمیداد که نوسانات ارزی کشور را متلاطم کند.
وی با یادآوری تصمیمات کمیته مشترک دولت و مجلس برای ساماندهی بازار ارز و با بیان اینکه «در بانک مرکزی با حضور وزرای اقتصادی دولت و روسای کمیسیونهای اقتصادی مجلس و رییس کل بانک مرکزی جلسه گذاشتیم و در این جلسات تصمیم بر راه اندازی اتاق مبادله ارزی گرفته شد و قرار شد ارز مورد نیاز تولید برای مهار نوسانات قیمت تمام شده تولید در اختیار این بخش قرار داده شود» ابراز عقیده کرد: اگر روزی 150 میلیون دلار ارز به تولید پرداخت میشد امروز بخش تولید با این چالش روبرو نبود ولی بانک مرکزی به قرارهای این جلسه پایبند نماند و در کل یک ماه بیش از 400 میلیون دلار به این بخش پرداخت نکرد. چرا دولت طبق قانونی که خود به مجلس داده است عمل نمیکند؟
وی در واکنش به این موضوع که در صورت کاندیداتوری سعید جلیلی، به نفع وی کنار میکشید، فقط خندید.
این کاندیدای احتمالی ریاستجمهوری دلیل قرار گرفتنش در ائتلاف پنج نفره را چنین تشریح کرد: باید علائم روشنی به اصولگرایان بدهیم تا به سمت نقشه راه روشن حرکت کنند. در ائتلاف پنج نفره نهایتا به نظر واحد خواهیم رسید تا این نظر موجب حرکت مطلوب جریان اصولگرایی شود.
وی با انتقاد به سیاست خارجی کشور نیز گفت: دستگاه دیپلماسی کشور میتوانست با منطق قویتر و کارآیی بیشتری از گفتمان نظام دفاع کند و در مسیر دفاع از منافع ملی برای دستیابی به انرژی هستهیی قدمهای مناسبتری بردارد. اگر در این حوزه بهتر عمل میشد امکان جلوگیری از ارجاع پرونده هستهیی کشور به شورای امنیت سازمان ملل به وجود میآمد.
وی خاطرنشان کرد که به جای چالش بین قوای سهگانه، باید وحدت ارتقا یابد و قطعا دولت یازدهم بالاترین سطح تعامل را با دو قوه دیگر خواهد داشت.
انتهای پیام
نظرات