استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: شهرسازی و معماری اسلامی - ایرانی مظهر پویای زمینهگرایی کالبدی، تاریخی و اجتماعی - فرهنگی است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، مهران علی الحسابی روز پنج شنبه با ارائه مقالهای با عنوان "توسعه حرم حضرت معصومه (س) از منظر زمینه گرایی"، در همایش ایرانی - اسلامی گفت: این مقاله قصد دارد تا ضمن بررسی و معرفی اهم این کاستیها و آسیبشناسی روند بهسازی بافت اطراف حرم مطهر رضوی، رویکردهای اصلی در طراحی بافت اطراف حرم حضرت معصومه(س) و توسعه کالبدی آن را در راستای تحقق زمینه گرایی مطرح سازد.
وی گفت: معماری و شهرسازی اعمالی انسانی هستند که محصول آنها نیز پاسخگویی به مجموعه نیازهای انسان در تعامل با محیط سکونتش است.
به گفته وی برای انجام موفقیتآمیز این فرآیند و تولد اثر معمارانه یا شهرسازانه، شناخت عوامل محیطی و ایجاد ارتباط با بستر و زمینه اثر اهمیت اساسی دارد.
استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران بیان کرد: طراحی محیطی و رشتههای مختلف آن نظیر معماری و شهرسازی، علم یا هنر ایجاد ارتباط یا محیط یا مکان گرایی کارکردی معرفی شده است.
علی الحسابی با بیان اینکه آنچه در این راستا در معرض توجه و اهمیت قرار دارد، زمینه گرایی است، افزود: زمینه گرایی دیدگاهی است که علاوه بر جنبههای صرفا کالبدی، ابعاد انسانی و جنبه های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی نیز در آن مورد توجه قرار میگیرد.
وی اضافه کرد: در طراحی پایدار، معمار و شهرساز باید ویژگیهای یک مکان - زمینه را به درستی دریابد و علاوه بر نیروها و ویژگیهای درونی، به تاثیر محیط و مجموعههای پیرامون نیز پایبند باشد.
علی الحسابی گفت: باید این عوامل را دارای تاثیر حیاتی در فرایند طراحی خود بداند و در تصمیمگیریهایش، آنچه را در متن محدوده مکانی رخ میدهد، مد نظر قرار دهد.
وی عنوان کرد: این ویژگی برجسته در دیدگاهها و شعارهای معماری و شهرسازی سنتی و بومی ایران همان مفهومی که امروزه از آن تحت عنوان معماری و شهرسازی اسلامی - ایرانی یاد میشود.
استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، گفت: شهرسازی و معماری اسلامی - ایرانی مظهر پویای زمینهگرایی کالبدی، تاریخی و اجتماعی - فرهنگی است.
علی الحسابی با تاکیدبر اینکه اوج تجلی این زمینه گرایی در شهرها و مکانهای مذهبی و زیارتی به چشم میخورد، گفت:این فضاها به دلیل شکلگیریشان بر اساس اعتقادات و معنویات جوامع مختلف، از تقدس و احترام خاصی برخوردارند و ساختار و پیکرهشان، مصادیق بارز توجه و همپیوندی با محیط پیرامون بوده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر به سبب اهمیت این شهرها در نظام کالبدی سرزمین، تداوم ارزشهای کالبدی و غیر کالبدی در آنها مورد توجه ویژه بوده و شیوه نگاه و برخورد با آنها دارای تاثیرات بسزایی در رویکردهای شهرسازی و معماری کشور میباشد.
استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، با بیان اینکه شهرهای مقدس مشهد و قم از مهمترین مکانهای مقدس جهان اسلام بشمار میآیند، گفت: این دو شهر طی سالهای اخیر در معرض تحولات عمده اجتماعی، اقتصادی و کالبدی قرار داشتهاند.
علی الحسابی با بیان اینکه اهمیت شهرها و مکانهای مذهبی و زیارتی و الگویی که میتوانند برای شهرسازی و معماری دیگر شهرهای این سرزمین بسازند، تاکید کرد: آنچه در سالهای اخیر در قلب شهرهای عالم تشیع میگذرد، چشمانداز خوبی برای شهرسازی اسلامی - ایرانی به طور اعم، و شهرهای زیارتی بطور اخص فراهم نساخته است.
وی اظهار کرد: کالبد شهر اسلامی - ایرانی بایستی حامل معنای حاصل از تجربه ساکنین از شهر در طول تاریخ، بستر و زمینه آن باشد.
به گفته وی وجود نابسامانیها و اغتشاشات در بافت پیرامونی حرم مقدس رضوی، بلندمرتبه سازی غیر مسئولانه، ایجاد اغتشاش در کریدورهای بصری، تخریب بافت و ابنیه تاریخی، عدم هماهنگی و یکپارچگی میان جدارههاو ...، شهر مشهد را از هویت غنی و سرمایه شهرسازی، معماری خود دور ساخته و مشکلات عدیده کالبدی - اجتماعی برای آن پدید آورده است.
انتهای پیام


نظرات