• دوشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 92020201152

گزارشی از آخرین وضعیت روزنامه‌های روی دکه

گزارشی از آخرین وضعیت روزنامه‌های روی دکه

سال 1391 یکی از سخت‌ترین سال‌ها برای مطبوعات ایران بود، چون مطبوعات در این سال زیر فشار اقتصادی برای زنده ماندن جنگیدند.

سال 1391 یکی از سخت‌ترین سال‌ها برای مطبوعات ایران بود، چون مطبوعات در این سال زیر فشار اقتصادی برای زنده ماندن جنگیدند.

سالی که تنها کمک مالی دولت به مطبوعات تحت عنوان یارانه، قسطی و نصفه‌نیمه پرداخت شد و از سوی دیگر، قیمت کاغذ به اندازه‌ای زیاد شد که جان مطبوعات به لب‌شان رسید. در این میان، مطبوعاتی که باید برای جذب مخاطب با نشریات دیجیتال رقابت می‌کردند، به جای فکر کردن به راهکارهای تولید محتوای بهتر، به‌دنبال راهکاری برای تداوم انتشار بودند.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این فشارها بیشتر روی مطبوعاتی خصوصی‌ بود. بنابراین مطبوعاتی که بودجه‌ی سالانه‌ی خود را به‌طور منظم از یک ارگان یا سازمان می‌گیرند کمتر این فشار اقتصادی را حس کردند؛ اما این فشارها به اندازه‌ای زیاد شد که روزنامه‌ی کیهان نیز اواخر فروردین‌ماه 1392 ناچار به افزایش دادن قیمت شد.

برخی مطبوعات برای ماندن، قیمت را بالا بردند و برخی دیگر تعداد صفحات را کم کردند و تعدادی نیز گمان کردن فشارهای اقتصادی به‌دلیل نحوه‌ی مدیریت است، به همین دلیل، کادر فنی خود را تغییر دادند.

در این گزارش 39 روزنامه که هر روز به‌طور منظم منتشر می‌شوند بررسی شده‌اند. در این میان، هفت روزنامه‌ی هزار تومانی، یک روزنامه‌ی 800 تومانی، یک روزنامه‌ی 700 تومانی، دو روزنامه‌ی 600 تومانی، 15 روزنامه 500 تومانی، دو روزنامه‌ی 400 تومانی، چهار روزنامه‌ی 300 تومانی و هفت روزنامه‌ی 200 وجود دارند که هر روز در 8، 12، 14، 16، 20 یا 32 صفحه منتشر می‌شوند.

وقتی روزنامه‌ی «شرق» به مدیرمسئولی مهدی رحمانیان به‌عنوان اولین روزنامه‌ی هزار تومانی روی دکه‌ها آمد شاید، کمتر کسی گمان می‌کرد که روزی تعداد روزنامه‌های هزار تومانی بیشتر از تعداد انگشتان یک دست شود؛ اما در حال حاضر روزنامه‌ی «اعتماد» به مدیرمسئولی الیاس حضرتی در 16 صفحه، روزنامه‌ی «آرمان» به مدیرمسئولی هوشمند سفیدی در 16 صفحه، روزنامه‌ی «بانی فیلم» به مدیرمسئولی مسعود داودی در 8 صفحه، روزنامه‌ی «نود» به مدیرمسئولی کامران احمدپور در 8 صفحه و روزنامه‌ی «قانون» به مدیرمسئولی علیرضا نیکویی در 12 صفحه با قیمت هزار تومان روی دکه‌های روزنامه‌فروشی می‌آیند. البته روزنامه‌ی شرق همچنان در 16 صفحه با همان قیمت به فروش می‌رسد. زمانی، روزنامه‌ی «اعتماد» تنها روزنامه‌ی 800 تومانی دکه‌ها بود که در حال حاضر جای خود را به روزنامه‌ی 16 صفحه‌یی «آفتاب یزد» به مدیرمسئولی منصور مظفری داده است و روزنامه‌ی ورزشی «گل» نیز به مدیرمسئولی نعمت‌الله شهبازی در 12 صفحه با قیمت 700 تومان عرضه می‌شود. این روزنامه‌ها را می‌توان جزو روزنامه‌هایی قرار داد که بالاترین قیمت را در میان نشریات روزانه‌ی کشور دارند که براساس برخی ارزیابی‌ها هنوز قیمت فروش آن‌ها کمتر از قیمت تمام‌شده‌شان است.

دسته‌ی دیگر روزنامه‌ها، آن‌هایی هستند که از قیمت متوسط برخوردارند که تعداد آن‌ها مانند قشر متوسط جامعه زیاد است. روزنامه‌ی «ابتکار» به مدیرمسئولی محمدعلی وکیلی در 12 صفحه، «ابرار اقتصادی» به مدیرمسئولی محمد صفی‌زاده در 12 صفحه، «تهران امروز» به مدیرمسئولی حسین قربان‌زاده در 16 صفحه، روزنامه‌ی «خبر ورزشی» به مدیرمسئولی علیرضا معزی در 12 صفحه، «خراسان» به مدیرمسئولی کوروش شجاعی در 20 صفحه، «راه مردم» به مدیرمسئولی ناصر قدیری، روزنامه‌ی ورزشی «تماشا» در 14 صفحه، «عصر اقتصاد» به مدیرمسئولی سیف‌الله یزدانی در 8 صفحه، «جهان صنعت» به مدیرمسئولی محمدرضا سعدی در 16 صفحه، «جهان اقتصاد» به مدیرمسئولی فرزانه خرقانی در 12 صفحه، «کار و کارگر» به مدیرمسئولی اسرافیل عبادتی در 12 صفحه، «دنیای اقتصاد» به مدیرمسئولی علیرضا بختیاری در 32 صفحه و «اسرار» به مدیرمسئولی محمد سالاری در 12 صفحه با قیمت 500 تومان در این دسته قرار دارند. همچنین روزنامه‌ی «تفاهم» به مدیرمسئولی حسین یحیایی و «کیهان» به مدیرمسئولی حسین شریعتمداری که زمانی جزو ارزان‌ترین روزنامه‌های کشور بودند اکنون در 12 صفحه با قیمت 200 تومان به فروش می‌رسند. روزنامه‌ی «مردم‌سالاری» به مدیرمسئولی مصطفی کواکبیان در 12 صفحه و روزنامه‌ی «آفرینش» به مدیرمسئولی عباس جاسبی همراه ضمیمه‌اش با قیمت 600 تومان روی دکه‌های مطبوعاتی قرار می‌گیرند.

در این میان هنوز هم روزنامه‌هایی هستند که با قیمتی کمتر از 500 تومان به فروش می‌رسند و در دسته‌ی ارزان‌ترین‌ها قرار دارند. گرچه اکنون تعداد زیادی از این ارزان‌ترین‌ها به دسته‌ی متوسط کوچ کرده‌اند و بعید نیست بعدها در دسته‌ی گران‌ترین‌ها باشند. روزنامه‌های «رسالت» به مدیرمسئولی سیدمرتضی نبوی در 12 صفحه و روزنامه‌ی «قدس» به مدیرمسئولی حمزه واقعی در 12 صفحه که سال گذشته با قیمت 100 تومان ارزان‌ترین روزنامه‌های کشور بودند، اکنون با قیمت 200 تومان همچنان سنگر ارزان‌ترین‌ها را حفظ کرده‌اند. البته روزنامه‌های «خورشید» به مدیرمسئولی محمدرضا تقوی‌فرد در 16 صفحه، جمهوری اسلامی به مدیرمسئولی مسیح مهاجری در 12 صفحه، «جوان» به مدیرمسئولی محمد ودود حیدری در 16 صفحه، «اطلاعات» به مدیرمسئولی سیدمحمود دعایی در 16 صفحه و «ایران» که همچنان نام مدیرمسئول را در شناسنامه‌اش ندارد در 32 صفحه را نیز باید به لیست 200 تومانی‌ها اضافه کرد.

همچنین روزنامه‌ی «جام جم» به مدیرمسئولی بیژن مقدم در 20 صفحه، «همشهری» به مدیرمسئولی مهدی ذاکری در 20 صفحه، روزنامه‌ی تازه‌تأسیس «شهروند» به مدیرمسئولی عبدالرضا داوری در 16 صفحه و روزنامه‌ی حقوقی «حمایت» به مدیرمسئولی علی شمس در 20 صفحه با قیمت 300 تومان و روزنامه‌های «فرهیختگان» به مدیرمسئولی حمیدرضا عابدی خرسند در 16 صفحه و «اقتصاد پویا» در 8 صفحه با قیمت 400 تومان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۲-۰۲ ۱۲:۱۹

در میان روزنامه های 1000 تومانی نام روزنامه بهار به مدیر مسئولی سعید پورعزیزی دیده نمی‌شود.