منوچهر متکی گفت: ائتلاف اکثریت متشکل از 5 عضو است که جنبه تشکیلاتی ندارد و محدوی از افراد تشکیلاتی و افراد هم سوی سیاست است که با هدف کاهش تعداد کاندیداهای اصولگرایان ایجاد شده است.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاستجمهوری، در نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی مستقل دانشجویی با اشاره به تشکیل ائتلاف اکثریت متشکل از پنج کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده در مورد هدف تشکیل این ائتلاف گفت: هدف ما کاهش تعداد کاندیداهای حاضر در رقابت انتخابات ریاست جمهوری یازدهم است.
وی با اشاره به تشکیل یک ائتلاف سه نفره دیگر به غیر از ائتلاف پنج نفره که آن را ائتلاف اکثریت نامید، گفت: ائتلاف ما متشکل از سه نفر از اعضای جبهه پیروان خط امام و دو نفر از اعضای جامعه روحانیت مبارز است که نه به نمایندگی از جامعه روحانیت مبارز بلکه از وجه شخصی در این ائتلاف عضو شدهاند.
متکی اظهار کرد: در انتخابات جریانها و اهداف ممکن است بیش از حد نیاز کاندیدا داشته باشند مثلا خود ما در جبهه پیروان هشت یا 9 نفر نامزد پیشنهادی داشتیم که در نهایت سه نفر از آنها نهایی شدند و براساس یک مکانیزم توافق کردند که تعداد کاندیداها را کم کنند. آن چه که در این میان مهم است این است که مکانیزم کاهش کاندیداها باید منطقی باشد.
این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاستجمهوری، در مورد مکانیزم ائتلاف اکثریت برای کاهش کاندیداها گفت: ما توافق کردیم که برای کاهش تعداد کاندیداها بر اساس مقبولیت و نتایج نظرسنجیهای علمی و تعیین کسی که رای بیشتری دارد عمل کنیم اما بناست که تا قبل از ثبتنام آن کسی که رای بیشتری دارد، وارد انتخابات شود.
وی در مورد احتمال تفاوت نظرسنجیها گفت: مبنای کار ما این است که اگر خروجی نظرسنجیها واحد بود بر اساس همان خروجی اقدام کنیم اما اگر هرکدام از سازمانهای انجام دهنده نظرسنجی یک نفر را به عنوان کاندیدا معرفی کردند ما یک موسسه خاص را تعریف کردهایم که بر مبنای اعلام آن موسسه کاندیدای ائتلاف اکثریت را معرفی خواهیم کرد.
متکی در مورد احتمال ائتلاف 1+2 و ائتلاف اکثریت، گفت: بناست قبل از ثبتنام از ائتلاف سه نفره یک نفر و از ائتلاف پنج نفره هم یک نفر معرفی شود در نتیجه دو نامزد باقی خواهد ماند، اگر رقابت چندان شدید نباشد هر دو نامزد برای رایگیری حضور خواهند داشت اما اگر رقابت بسیار شدید باشد باز ممکن است این دو نفر هم ائتلاف کنند و به یک نفر برسند اما فعلا تصمیم بر این است که به جای 8 کاندیدا دو نفر به عنوان کاندیدا معرفی شوند و امیدواریم که به توافقهای نانوشته پایبندی وجود داشته باشد.
متکی در پاسخ به این سوال که در سالهای گذشته همواره آن کسانی که از طرف ائتلافها معرفی شدهاند نتواسنتهاند رای خوبی به دست آورند و با این وجود چه امیدی به ائتلافهای فعلی وجود دارد، گفت: اصل ائتلاف نمیتواند منتفی شود افراد از طیفهای نزدیک به هم با هم ائتلاف میکنند و باید هم این طور باشد اما علت این که در برخی تجربهها موفقیت از آن ائتلافها نشده است، دلایل متفاوتی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه بعد از 29 خرداد سال 60 و عزل بنیصدر پست ریاست جمهوری دو فاز متفاوت طی کرده است، گفت: در 16 سال اول بعد از سال 60 سه رییس جمهور انتخاب شدند که این سه براساس معرفی بزرگان قم به رای دست پیدا میکردند. در 16 سال اول براساس یک دغدغه و براساس نیاز نظام انتخابات صورت میگرفت اما در سال 76 شاهد آغاز 16 سال دوم هستیم. در حالی که در 16 سال اول انتخابات رقابتی نبود در سال 76 برخی بزرگان قم آقای ناطق را به مردم معرفی کردند اما آقای خاتمی رای آورد. دغدغههای مردم دیگر دغدغههای 16سال پیش نبود درحالی که برخی بزرگان فکر میکردند در انتخابات بعدی این مسئله جبران خواهد شد. در سال 80 بازهم آقای خاتمی انتخاب شد و درسال 84 هم شاهد تکرار این مسئله بودیم که انتخاب مردم با انتخاب برخی زعمای قم تفاوت داشت. در انتخابات بعدی هم همین اتفاق خواهد افتاد آن چه که تعیین کننده است برای کاندیدا گفتمان و شخصیت اوست لذا در انتخابات کسی برنده میشود که پدیده انتخابات باشد.
متکی با تاکید بر اینکه هیچ ائتلافی نمیتواند نامزدی را بدون لحاظ کردن نظر مردم معرفی کند، گفت: ما در جلساتی که با برخی بزرگان نظام داشتیم همواره گفتهایم که اگر در16 سال گذشته دیدهاید که آن کسی که شما به مردم معرفی کردهاید رای نمیآورد علت این است که ما فکر کردیم که باید به مردم بگوییم که چه بکنند در حالی که مردم باید به ما بگویند که چه بکنیم. باید ببینیم مردم به چه کسی توجه دارند. فرض این است که افرادی که معین شدهاند صلاحیت دارند قسمت دوم درانتخاب از میان ائتلاف این است که آن کسی را انتخاب کنیم که رای مردم را دارد اگر فکر کنیم که رای مردم نیست اصراری به حضور کسی نداریم.
وی همچنین در مورد اینکه شنیده میشود آقای باهنر خود را به عنوان انتخاب نهایی ائتلاف پنج نفره معرفی کرده است، گفت: خروجی ائتلاف هنوز تعیین نشده و ائتلاف در شرایطی قرار دارد که دیگران هنوز میتوانند به آن بپیوندند.
متکی همچنین از ارسال نامهای به رضایی از منظر شخصی خودش خبر داد و گفت: من شخصا در نامه به آقای رضایی از او دعوت کردم به ائتلاف پنج بپیوندد. هر کسی دیگری هم میتواند به این ائتلاف بپیوندد اما باید به سازو کار پایبند باشد. خروجی ائتلاف اکثریت بر اساس نظرسنجیها و درک رایآوری نزد مردم تعیین میشود.
وی گفت: وظیفه دولت پیدا کردن راههایی برای اداره کشور است. مکتبسازی کار دولت نیست. به حاشیه رفتن دولت و انحراف آن ریشه در این مسئله دارد که دولت جایگاه خودش را نشناخته است.
به گزارش ایسنا وی در ادامه نشستی با دانشجویان عضو انجمنهای مستقل اسلامی برلزوم مشارکت مردم در حکومتداری تاکید کرد.
متکی با بیان اینکه «دانشگاهها باید در شرایط انتخابات قدری مهربانتر عمل کنند» گفت: متاسفانه سازوکار حزبی در کشور نهادینه نشده تا ما جایی را داشته باشیم که در طول سال در آن وارد بحثهای مربوط به جامعه و کشورداری بشویم که جزو لوازم حکومتداری دموکراتیک است.
وی خاطرنشان کرد: انتخابات این ظرفیت را دارد که در آن افراد و نامزدها نظرات متخلف خود را در مورد ادعای هرکشور مطرح کنند. در 34 سال گذشته و قبل از انقلاب هم جنبش دانشجویی همواره نقشی ماندگار در تحولات مختلف کشور داشته است. اینکه هر روز وزارت علوم دانشجویان را به عناوین مختلف محدود کند زیبنده نیست و خلاف نظر رهبری به دانشجویان است.
وی با بیان اینکه «حکومتها و دولتها چند دسته هستند» گفت: برخی حکومتها و دولتها هستند که قوام و دوام آنها تاحد زیادی به مردم بستگی دارد؛ اینها غیر از حکومتهایی هستند که خود را ابرقدرت میخوانند یا به ابرقدرتها وابستهاند. برای این حکومتها مردم سرمایهای تمام نشدنی هستند و همین باعث میشود که چنین حکومتهایی مردم احساس سهیم بودن در قدرت داشته باشند.
متکی اظهار کرد: مردم باید احساس کنند که مورد مشورت قرار گرفتهاند و این احساس مشارکت در قدرت از خود مشارکت در قدرت بسیار مهمتر است، همانطور که احساس امنیت و شرایط مناسب مهمتر از وجود امنیت است.
وی با بیان اینکه «انتخابات نماد مشارکت مرد در قدرت است» گفت: فرق جمهوری اسلامی با حکومت پهلوی در همین موضوع است؛ بنابراین انتخابات را باید جدی بگیریم؛ مردم باید انتخابات را جدی بگیرند. اینکه مردم به چه کسی رای بدهند انتخاب خودشان است، اما نکته مهم این است که برچسب آزاد نبودن انتخابات هیچوقت به انتخابات چسبیدنی نیست.
وی با تاکید بر اینکه «شرکت در انتخابات حق مردم است» گفت: قیام ملت ایران به این دلیل به وجود آمد که مردم بتوانند از این حق استفاده کنند هرچند که این یک جور تکلیف هم هست و منجر به تداوم و قوام حکومت میشود، نکته دوم این است که حکومت باید برای مردم شفاف باشد گزارشدهی و پاسخگو بودن حکومت به مردم منجر به کارآمدی آن خواهد شد.
این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده اظهار کرد: دولت منبع درآمد کشور را دراختیار دارد و باید به مردم گزارش بدهد که این درآمد چگونه استفاده میشود این مساله درباره سایر نهادها از جمله نیروی انتظامی و شهرداریهایی که هزینههای خودشان را با درآمدهای خودشان پرداخت میکنند صادق است، توضیح دادن درباه درآمدها و پرداختها، اتصال بین دولت و مردم را قوام میبخشد و حکومتداری را شفاف میکند تا مردم خود را در حکومت سهیم بدانند و حس نکنند که از آنها حمایت نمیشود.
متکی در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه «جایگاه ریاست جمهوری یک جایگاه استراتژیک برای دولت است» گفت: وظیفه دولت یافتن راههایی برای اداره کشور است، جایگاه دولت تفسیر دین یا ارائه قرائتهایی از دین نیست، کسی هم که ممکن است در این عرصه صاحبنظر باشد جایش در دولت نیست این جایگاه ولایت فقیه است که ارائه قرائت درست ازدین را ایجاب میکند.
وی در پاسخ به سوالی در مورد سیاستهای فرهنگی و برخورد انجام شده با برخی نهادهای فرهنگی از جمله جامعةالزهرا با انتقاد از این اقدام گفت: دین مردم قرار نیست سیاسی شود دولت نباید در مسائل دینی سلطه داشته باشد اگر دولت در جایگاه خودش قرار بگیرد این مشکلات حل خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی درباره سیاستخارجی و برخورد درست با مسائل دیپلماتیک ایجاد شده برای شهروندان ایرانی درخارج از کشور گفت: از وظایف جدی دیپلماسی و دیپلماتها دفاع از ایرانیان خارج از کشور، برخورد با بیاحترامیها و همت از حراست از تمامیت عرضی کشور است.
این فعال سیاسی در پاسخ به سوال دیگری در مورد حق حاکمیت ایران بر جزیره ابوموسی گفت: درباره ابوموسی حاکمیت با ایران است ما حق حاکمیت خود را اعمال میکنیم و هر وقت نیاز است مسوولان به آنجا میروند و جلسه تشکیل میدهند و هیچ مساله خاصی در این مورد وجود ندارد. ابوموسی جزو لاینفک قلمروی ماست و در چارچوب مکاتبات 1971 و تفاهمهایی که صورت گرفته است، جمهوری اسلامی ایران متعهد به پذیرش سکونت برخی اعراب شارجه در جزیره ابوموسی است با این حال حاکمیت از آن ایران است.
وزیر پیشین امور خارجه کشورمان در مورد دیپلماسی فعال و پرونده هستهیی ایران نیز گفت: اوج دیپلماسی فعال اعمال تحریم نیست، بلکه از تعلیق خارج کردن فعالیت هستهیی است. دولت هشتم هم مانند دولت نهم در عرصه دیپلماسی به دنبال حمایت از حقوق ایران بود و رویکردی داشت که بعد از دو سال به نتیجه نرسید، در حالی که ماپیش از دو سال به تعلیق فعالیتهای هستهیی خود پرداختیم در مرداد سال 84 بعد از برگزاری انتخابات در حالی که جناب آقای خاتمی هنوز برسرکار بودند و من رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی در مجلس بودم بستهیی برای وزارت امورخارجه ارسال شد که نسخهای از آن هم به مجلس آمد تا آن را بررسی کنیم همه چیز در آن وجود داشت الا آن چیزی که ما در پرونده هستهیی به دنبال آن بودیم.
وی ادامه داد: در دولت آقای خاتمی تصمیم بر این شد که ما فعالیتهای هستهیی را از تعلیق خارج کنیم دولت نهم هم در آن زمان موافق بود در نتیجه ما تعلیق را متوقف کردیم در حالی که میدانستیم این اقدام تبعاتی برای ما خواهد داشت ما وارد یک مصاف جدید با غرب شدیم و در حالی که توانستیم به خودکفایی کامل در تولید سوخت هستهیی دست پیدا کنیم. در قسمت دیگر 1+5 تلاش کرد که فشارهایی را به ما وارد کند دشمن آن جا که باور دارد میتواند با فشار به هدف خودش برسد تنها یک راه را برای ما باقی میگذارد و آن مقاومت است؛ هر چند که تسامح و مذاکره هم در جایگاه برابر میتواند وجود داشته باشد.
متکی در ادامه با اشاره به سیاستهایش در زمان وزارت امورخارجه برای مدیریت کردن پرونده هستهیی گفت: چند ماه پیش از جداشدن من از مسوولیتم در وزارت خارجه، گفتم که ما آنچه میخواستیم در پرونده هستهیی به دست آوردیم و حالا آمادگی داریم که با 1+5 همکاری کنیم. سناریوی ما هم این است که آنها بپذیرند و اذعان کنند که انرژی هستهیی حق ماست البته آنها از ابتدا هیچوقت نگفتند که مخالف انرژی هستهیی در ایران هستند؛ چراکه این برخلاف ان. پی. تی است اما ما در مقطع فعلی میتوانیم چیزهایی در کفه 1+5 قرار دهیم که آنها بگویند ما متقاعد شدیم یا ایران را متقاعد کردیم که سلاح هستهیی تولید نکند. یکی از آن چیزها فتوای شرعی در مورد حرام بودن استفاده از بمب اتم است و چیزهای دیگری مثل اینکه مسوولین بالای نظام اذعان کنند که سلاح هستهیی در دکترین سلاح ما نیست. با آژانس برخور شفاف صورت بگیرد تا آنها به اقناع برسند که ما به دنبال سلاح هستهیی نیستیم. این سناریو پذیرفته و در نتیجه یک تیم چهار نفره برای رسیدگی به این موضوع در وزارت امور خارجه تشکیل شد اما بعد از دو سه ماه من از وزارت امورخارجه منفک شدم درحالی که هنوز اعتقاد دارم که آن سناریو جوابگوی مشکل ما خواهد بود.
وی ادامه داد: بحث هستهیی برای حل مساله است نه نابود کردن امپریالیسم، باید توجه داشته باشیم که هر بحثی در جای خودش مطرح شود، سیاست خارجی کشور جای لجبازی نیست بلکه سیاست خارجی لازمهاش این است که حرف خوب را به شیوه خوب بیان کنیم.
این کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری آینده در ادامه در مورد سیاستهای اقتصادی کشور در سالهای اخیر گفت: در مورد نظام بانکداری ما با این تعارض مواجه هستیم که از یک طرف به دنبال بانکداری بدون ربا هستیم و از طرف دیگر سود بانکی ما تقریبا از عمده کشورهای جهان بالاتر است. مولفههایی مانند سود، تورم،نقدینگی و بیکاری باید به صورت یک کلیت مورد بررسی قرار گیرند.
وی با بیان اینکه «بررسی وضعیت اقتصادی کشور را از مهرماه سال گذشته با تیمی از اساتید اقتصادی کشور آغاز کردهام» گفت: در همین رابطه نامهای نوشتم که به زودی منتشر خواهد شد و در آن به مسائل مختلف اقتصادی کشور اشاره شده و اهداف اقتصادی را توضیح دادهام. معتقدم که اگر سیستم را اصلاح و افراد را مناسب انتخاب کنیم میتوانیم مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کنیم اما افرادی که به دنبال توسعه صرفنظر از عدالت باشد نمیتوانند الگوی پیشرفت و عدالت جمهوری اسلامی را محقق کنند.
وی ادامه داد: حمایت از تولید تنها صدور پروانه نیست، بلکه یک پروسه است اگر مقررات در جهت حمایت از تولید نباشد در عمل در اقتصاد اتفاقی نخواهد افتاد. توسعه عدلت محور و مبارزه با فساد تنها شعارنیست بلکه نیاز به برنامه دارد. مبارزه با رانتخواری باید تا جایی که به تولید در کشور لطمه نمِیزند ادامه پیدا کند به نظر من عمدهترین وظیفه دولت یازدهم این است که با حل مسائل پیش روی تولید مشکل بیکاری را حل کند مبارزه با فساد و چینش مدیران هم باید تحت نظارت دائمی انجام شود.
متکی در پاسخ به سوالی در مورد لزوم برخورد با فساد ابراز عقیده کرد: گاهی وزارت اطلاعات تصور میکند باید به مفسدان فرصت داده شود تا همه شاخههای آنها رو شود، اما من فکر میکنم که با اولین گزارش در مورد هر فساد باید اقدامی کرد و این اقدام صورت نمیگیرد، مگر اینکه فرد وامدار نباشد و در حرام خوری شریک نباشد.
وی با یادآوری این مساله که «رییسجمهور هرچه بداند نمیتواند در همه حوزهها متخصص باشد» گفت: دوره حکیمان تمام شده امروز ما در دوره ریزمتخصصها زندگی میکنیم؛ بنابراین رییسجمهور باید از متخصصان استفاده کند و مهمترین برنامه من هم استفاده از متخصصان است.
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد دوران مسوولیت خودش در وزارت امورخارجه و ارزیابی از وزارت خارجه بعد از برکناریاش گفت:این مساله چندان مرسوم نیست که کسی بعد از خروج از یک وزارتخانه از وزیر بعدی انتقاد کند من بعد از مسائلی که پیش آمد سعی کردم به طور خاص در مورد مسائل وزارت امور خارجه چندان جدی وارد نشوم.
این عضو ائتلاف پنج نفره اصولگرایان برای انتخابات آینده در پاسخ به سوالی درمورد تعیین اعضای دولت آینده احتمالی خودش گفت: من در مورد معاونت اول فکر کردهام اما بعد از ثبتنام در انتخابات در این مورد توضیح خواهم داد. در مورد معرفی کابینه هم اعتقاد ندارم که رییسجمهور قبل از انتخابات میتواند کابینه خود را معرفی کند؛ چراکه تصمیمگیری برای کابینه به طور مساوی بین دولت و مجلس است، نمیشود قبل از انتخابات کابینه را معرفی کرد و بعد به مجلس گفت که چون من با این کابینه رای آوردهام شما باید به وزاری من رای بدهید آن وقت میشود همین دعواهایی که امروز شاهد آن هستید.
وی با تاکید بر اینکه «باید از اختلاف ایجاد کردن پرهیز شود» گفت: از آنجا که ممکن است نیمی از کابینه معرفی شده از سوی رییسجمهور در مجلس رای نیاورد و این حق مجلس است که رای بدهد یا رای ندهد، اعتقاد ندارم که رییسجمهور میتواند قبل از انتخابات کابینه خود را معرفی کند.
وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در مورد تعیین تکلیف وزارتخانههای علوم و بهداشت که مستقیما با مسائل دانشجویان درگیر هستند گفت: در مورد وزارت علوم، بهداشت و جوانان و همچنین در حوزههایی مانند صنعت، اقتصاد، کشاورزی و غیره وزرا باید در چارچوب دولت و سیاستهای دولت انتخاب شوند وزیر علوم باید آدم متخصصی باشد دارای دید وسیع و جامع باشد و متوجه باشد که با چه کسانی روبرو خواهد شد. من برخی برخوردهایی که با اساتید صورت میگیرد را قبول ندارم و معتقدم روحیه پرسشگری در دانشجویان و پاسخگویی در مسوولان باید زنده نگه داشته شود.
انتهای پیام
نظرات