• جمعه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 92013011917
  • خبرنگار : 71359

حداد عادل: اینکه در این شرایط اقتصادی به مردم نان و آب می‌رسد، از زحمات دولت است

حداد عادل: اینکه در این شرایط اقتصادی به مردم نان و آب می‌رسد، از زحمات دولت است

غلامعلی حداد عادل گفت: هر کدام از کاندیداها که براساس آمارها و نظرسنجی‌ها رای قابل ارائه‌ای داشته ‌باشند، می‌توانند وارد ائتلاف شوند.

غلامعلی حداد عادل گفت: هر کدام از کاندیداها که براساس آمارها و نظرسنجی‌ها رای قابل ارائه‌ای داشته ‌باشند، می‌توانند وارد ائتلاف شوند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری، که در گردهمایی انجمن‌های اسلامی مستقل دانشجویی در دانشگاه تربیت مدرس حاضر شده بود در پاسخ یکی ازسوالات دانشجویان درمورد اعضای ائتلاف 1+2 ، گفت: این طور نیست که ما با آقای جلیلی یا زاکانی که عضو ائتلاف نیستند اختلافی داشته باشیم اتفاقا من و آقای زاکانی دوستی بسیار خوبی با هم داریم و هیچوقت دلخوری بین ما وجود نداشته است و همین مسئله درمورد آقایان جلیلی و لنکرانی هم است این‌ها انقلابی، مومن و متدین هستند و هرکدام که رییس جمهور شوند ما مشکلی با آنها نداریم.

حداد ادامه داد: انتخابات مجموعه‌ای از فرد و رای است این طور نیست که یک صفحه سفید نقاشی پیش روی ما باشد بلکه ترکیب افراد مطرح شده و رای مردم نتیجه را مشخص می‌کند.

حداد عادل در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در رمضان سال گذشته در دیدار با برخی مسوولین کشور گفت: رهبری آرمان‌گرایی و واقع‌بینی را لازمه اداره کشور دانسته‌اند، می‌دانیم که آرمان‌گرایی تنها و واقع‌گرایی تنها هیچ کدام پاسخگو نخواهند بود. در سیاست آن چه که موردنظر ماست ترکیب بهینه است؛ عده‌ای هستند که اعتقاد دارند که تنها وظیفه آنها معرفی اصلح است به امید این که آن اصلح رای بیاورد اما معلوم نیست که این اتفاق بیفتد بنابراین باید در پی یافتن فرد مناسب باشیم و توجه کنیم که آن فرد رای هم بیاورد.

حداد با اشاره به اینکه ائتلاف 1+2 مدت‌ها پیش از مطرح شدن نام بسیاری از افراد تشکیل شده است، گفت: در آن زمان صحبتی از آمدن آقایان جلیلی، لنکرانی یا آقای زاکانی نبود ضمن این که در مورد آقای جلیلی هنوز هم صحبتی مطرح نشده است اما نظر ما هیچوقت این نبوده است که بگوییم این ائتلاف سه نفره چهار یا پنج نفره نمی‌شود. هر کدام از دوستان که رای قابل توجهی داشته باشند می‌توانند به ائتلاف بپوندند اما اگر ما شرط رای را از ائتلاف برداریم آن وقت باید یک ائتلاف 20 نفره تشکیل دهیم که می‌شود همین مشکلی که در حال حاضر اصولگرایان با آن درگیر هستند.

حداد با تاکید بر اینکه اعضای 1+2 به دنبال وحدت اصولگرایان بوده‌اند، گفت: ما براساس تجربه‌های قبلی مطمئن بودیم که اگر وحدت را به گروه‌ها واگذار کنیم وحدت محقق نخواهد شد تشکل‌ها همانطورکه در انتخابات مجلس به تفاهم نرسیده‌اند در ریاست جمهوری هم به تفاهم نمی‌رسند؛ ضمن اینکه تجربه نشان داده است که ریاست جمهوری بر اساس اراده احزاب مشخص نمی‌شود.

حداد ادامه داد: در آغاز تشکیل ائتلاف ما سه نفر با هم تفاهم داشتیم و شرط گذاشتیم که هرکس به این حد برسد که اگر به تنهایی بیاید به انتخابات ضربه می‌زند می‌توانند به ائتلاف بپوندند اما اگر کسی رای نداشته باشد می‌آید و پول خودش را هدر می‌دهد.

وی با بیان اینکه طبق نظرسنجی‌هایی که بسیج، صدا و سیما و نیروی انتظامی انجام داده‌اند رای من، آقای ولایتی و قالیباف هرکدام بین 17 تا 20 درصد است، ادامه داد: در حال حاضر رای این سه نفر درائتلاف بین 45 تا 50 درصد است و خود آقای قالیباف 17 یا 18 درصد رای دارد در حال حاضر همین نظرسنجی‌های انجام شده می‌گوید که بسیاری از دوستان تنها 3، 4 درصد رای دارند. حرف ما این است که اگر می‌خواهیم برای خدا کاری انجام دهیم وقتی می‌دانیم که اصولگرای دیگری با 15 درصد رای وجود دارد اگر من 5 درصد رای داشته باشم دلیلی برای ماندن من وجود ندارد، هرکسی که احتمال داده شود ورودش به پیروزی اصولگرایان می‌انجام می‌تواند به ائتلاف بپوندد.

حداد عادل در نشست امروز خود با دانشجویان انجمن‌های مستقل اسلامی دانشگاه‌ها، با اشاره به اینکه مسائل داخلی فارغ از مسائل جهانی نیست، گفت: انقلاب اسلامی ما یک واقعیت در عرصه جهانی است که تا قبل از آن عرصه تقابل در دنیا بین شوروی و آمریکا، سرمایه‌داری و کمونیسم در جریان بود و دنیا دائما بین این دو قطب در حال نوسان بود. امروز در دنیا این تقابل از بین رفته است و به جای آن تقابل بین اسلام‌گرایی و استکبار به سرکردگی آمریکا وجود دارد.

حداد ادامه داد: طی سال‌های گذشته هیچ اتفاقی در غرب نیفتاده است که نشانه تحول رفتار آنها باشد. نگرش آنها نسبت به جهان هستی و انسان همان نگرش استکباری آنهاست. دلیلی نیست که فکر کنیم روش آنها عوض شده است.

حداد با اشاره به مسائل پیش آمده در سوریه گفت: ببینید که با کدام معیار مسائل موجود در سوریه قابل فهم است. آنها یک کشور جعلی به نام اسرائیل درست کرده‌اند و در مقابل اعراب و مسلمانان قرار داده‌اند. همه از این کشور جعلی پشتیبانی می‌کنند. در میان همه این کشورها، یک کشور در همسایگی این دولت جعلی هست که با ایران و حزب‌الله ارتباط دارد و تا حدودی در مقابل اسرائیل ایستادگی می‌کند. حالا ببینید این ماجرا را چطور برایش طراحی کرده‌اند تا به دست خود مسلمانان و با پول آنها مسلمانان را بکشند. همین اتفاق قبلا در افغانستان و عراق هم افتاده است.

وی اظهار کرد: در شرایط فعلی یک کشور هست که انقلاب کرده است و در مقابل سلطه ایستاده است و حالا بعد از گذشت 30 سال هر روز پیشرفته‌تر شده است. اردوگاه غرب به سرکردگی آمریکا و با طراحی انگلیس می‌خواهد در ایران همان کاری را بکند که در سال 1332 کرده است.

حداد عادل با مرور سیر تاریخی صنعت ملی شدن نفت و بعد از آن کودتای 28 مرداد 32 گفت: آنها با یک تجربه موفقی که به دست آورده‌اند، می‌خواهند باز از همان روش در ایران به موفقیت برسند.

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام حماسه سیاسی و اقتصادی گفت: در این شرایط انتخابات است که دشمن هوس می‌کند تا از پنجره‌ای که برای او باز شده، وارد شود. آنها در چند مدت اخیر اقداماتی در این راستا انجام داده‌اند از جمله اینکه از چند ماه پیش فشار اقتصادی به ایران را آغاز کرده‌اند که نارضایتی‌های عمومی و اجتماعی ایجاد کنند اما در این زمینه به موفقیت نرسیده‌اند؛ هرچند نمی‌توان منکر فشارهای اقتصادی وارد شده به کشور بود. بعد از آن تلاش کردند که فشار پرونده هسته‌یی را افزایش دهند اما این پرونده هم تا قبل از انتخابات به نتیجه نمی‌رسد چون آنها بذری افشانده‌اند و حالا می‌خواهند حاصلش را در انتخابات درو کنند و شرایطی ایجاد کنند که مردم احساس کنند اگر گروه دیگری به جای اصولگرایان سرکار بیایند، مساله را با غرب حل می‌کنند و فشارها کمتر می‌شود.

به گفته وی، آنها همچنین به شدت مایل هستند که در ایران اختلاف ایجاد کنند. مسائلی که بین قوا ایجاد می‌شود و افرادی که به این مساله دامن می‌زنند، خواسته یا ناخواسته در خدمت همین هدف هستند. آنها به دنبال تکمیل بحران اقتصادی با بحران سیاسی هستند و پیام رهبری هم در همین راستا و برای مقابله با همین مسائل بوده است.

حداد عادل با تاکید بر اینکه دستاورد انقلاب انتقال نرم قدرت است، گفت: انتقال نرم به معنی تغییر دولت با رای مردم است آنها این را نمی‌خواهند. در شرایط فعلی باید تدبیر کنیم که در دام دشمن نیفتیم و با دامن زدن بی جهت به بحران سیاسی، هزینه‌های بیشتر ایجاد نکنیم.

وی ادامه داد: ما اصولگراها باید بدانیم که فشار اقتصادی ممکن است در مردم تمایل به تغییر ایجاد کند و یا آن را افزایش دهد.

وی با اشاره به وضعیت اصلاح‌طلبان در ماه‌های اخیر گفت: اصلاح‌طلبان معتقدند که شرایط فعلی یک فرصت طلایی برای آنهاست قبلا تنها ما و اصلاح‌طلبان در انتخابات رقابت می‌کردیم اما حالا اوضاع سیاسی کشور سه ضلعی شده و بین اصولگرایان و یک جریان خاص تقسیم شده است و این شرایط فعلی را پیچیده کرده است. با توجه به مجموعه این شرایط تحلیل ما این است که تعدد نامزدها به مصلحت انتخابات نیست و ما سعی می‌کنیم با همین جمع‌بندی وارد انتخابات شویم.

حداد عادل در پاسخ به پرسشی در مورد نقاط قوت و ضعف دولت فعلی که مقام معظم رهبری خواهان توجه به آنها در دولت بعدی شده بودند، گفت: هنوز نمی‌شود در مورد نقاط ضعف دولت فعلی اظهارنظر کرد، چون که این دولت هنوز برسر کار است و هرچه بگوییم سقفی دارد و سقف آن این است که وارد تضعیف دولت نشویم. نقاط قوت دولت فعلی این است که بسیار پرکار و پرتلاش است و همین‌ها بود که در آغاز کار این دولت منجر به حمایت و پشتیبانی از دولت در مجلس هفتم و ریاست جمهوری دهم شد.

حداد عادل با یادآوری اینکه آشکارا در دو مقطع مجلس هفتم و ریاست جمهوری دهم از احمدی‌نژاد حمایت کرده است،‌گفت: حضور در استان‌ها، داشتن زبان مردمی،‌انتخاب افراد سالم برای کابینه دولت‌های نهم و دهم از دیگر نقاط قوت دولت‌های آقای احمدی‌نژاد است. ضمن اینکه باید به خاطر داشته باشیم که این دولت زیر فشار اقتصادی است، که چرخ کشور را می‌چرخاند. دولت نمی‌تواند همه مشکلات خود را برای عموم مردم توضیح دهد اما نمونه این مشکلات را می‌توانید در این موضوع ببینید که هرکجا که یک تیم اقتصادی از ایران می‌رود تا گره‌های تجارت خارجی را باز کند، یک هفته بعد، یک تیم آمریکایی به آنجا می‌رود و گره‌ها را محکم‌تر می‌کند. تمام این تحولات را رصد می‌کنند تا ایران را فلج کنند. با این وجود در این شرایط نان و آب مردم می‌رسد و این از زحمات دولت است.

این نماینده اصولگرای مجلس نهم در مورد ضعف‌های دولت گفت: ضعف‌های دولت فعلی دو دسته است. یکی از آنها مربوط به رابطه دولت و رهبری است که در همه مقاطع باید اصل باشد و من قصد ندارم در مقطع فعلی وارد تشریح آن بشوم اما ضعف دوم دولت ضعف مدیریت و انتقاد به شیوه رفتار دولت است. دولت به گونه‌ای رفتار کرده است که اعتماد جامعه به عقلانی بودن تصمیم‌های دولت از بین رفته است.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری، در مورد نمونه‌هایی از رفتارهای غیرعقلانی دولت گفت: تغییر وزرا در ماه‌های پایانی عمر دولت چه معنی دارد. ما با وزیر قبلی ارتباطات مشکلی نداشتیم در مجلس به او رای داده بودیم و وزارت او هم مشکل‌ساز و بحران‌آفرین نبود، اما یکباره و بدون هیچ توضیحی او را عزل کردند و چند ماه وزارتخانه با سرپرست اداره شد و عملا همه کارها متوقف ماند. بعد از آن هم یک فرد تازه کار را معرفی کردند تا تنها برای سه ماه وزارت ارتباطات را در دست بگیرد. همین مساله در مورد وزارت بهداشت هم اتفاق افتاد. اما در مورد وزارت بهداشت دو بحث مهم مطرح بود یکی اینکه دولت در پایان عمر وزیر را عوض نمی‌کند و اینکه وزیر بهداشت تنها وزیر زن کابینه بود که آقای احمدی‌نژاد در هنگام معرفی کابینه‌اش به آن افتخار می‌کرد و در فضائل حضور خانم‌ها در دولت داد سخن می‌داد. این وزیر خانم در کابینه دهم بسیار هم متین رفتار کرده بود و یک وزارتخانه سنگین را اداره می‌کرد. هرچند که کارنامه او نمره 20 را نخواهد گرفت اما مردود هم نبود اما حالا این چه معنی داشت که دو سه ماه مانده به پایان کار دولت، دولت بدون هیچ حرفی او را برکنار کند. وزیر جدید در این فرصت چه کاری می‌تواند انجام دهد. گیرم که شما از فلان رییس دانشکده خوشتان نمی‌آید چرا تصویر دولت را در تصمیم‌گیری‌ها غیرقابل فهم می‌کنید.

حدادعادل ادامه داد: در حالی که مجلس به وزیر ارتباطات شما برای یک مدت بسیار کوتاه رای اعتماد می‌دهد، یک روز بعد شما برای تقدیم بودجه به مجلس نمی‌آیید، در صورتی که این سنت از 1285 تاکنون وجود داشته است که همواره رییس دولت همواره برای تقدیم بودجه به مجلس می‌آمد و صحبت می‌کرد. این کارها که نظایر آن هم اصلا کم نیست، همه ما را دیوانه کرده است.

در ادامه نشست دانشجویان انجمن‌های مستقل اسلامی با حداد عادل سوالی در مورد مساله مخالفت رهبری با حضور تکنوکراسی‌ها در ریاست‌جمهوری و نسبت تکنوکرات‌ها و آقای قالیباف سوالی مطرح شد که حداد در پاسخ به آن گفت: فهم من از تکنوکراسی مفهومی است که صرفا به تحول ظاهری و پیشرفت اقتصادی بر مبنای سرمایه‌داری اشاره دارد و ملاحظات معنوی و انسانی را در نظر نمی‌گیرد. این به معنی پیشرفت بدون عدالت است یعنی برج‌های بلند ارزش یک جامعه می‌شود در ایران هم جریان‌هایی داریم که می‌گویند باید به هر قیمت به رشد اقتصادی دست پیدا کرد. حتی اگر اصول انقلاب زیر پا گذاشته شود و طبقه مستضعف نابود شود از دل چنین سیاستی، سکولاریزم خارج می‌شود و این چیزی است که عملا همه کشورهای اسلامی در آن فرو رفته‌اند. یعنی دین را از سیاست جدا کرده‌اند که به رشد اقتصادی دست پیدا کنند. اگر منظور شما از تکنوکراسی چنین چیزی است، آقای قالیباف هیچ نسبتی با این تفکر ندارد.

وی در تشریح نسبت قالیباف و تفکر تکنوکراسی ادامه داد: آقای قالیباف معتقد است که باید از تکنیک برای پیشرفت کشور استفاده شود و با همین شیوه است که شهرداری را اداره می‌کند اگر به توسعه و تکنیک هم اشاره می‌کند، یک منظورش هم همین است. تکنوکرات بودن به معنی یک بینش نیست. آنچه که آقای قالیباف مطرح می‌کند، نسبتی با آنچه کارگزاران مطرح می‌کردند، ندارد و اگر اینطور بود، دلیلی برای ائتلاف ما با آقای قالیباف وجود نداشت.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد نسبت ائتلاف 2+3 با جریان فتنه و قضاوت آنها در مورد حوادث بعد از انتخابات سال 88 گفت: مواضع من در آن زمان بسیار روشن بود. من چهارشنبه بعد از جمعه انتخابات در تلویزیون صحبت کردم و مواضعم در آنجا ثبت شده است. آقای قالیباف هم در تلویزیون صحبت کرده‌اند و مواضع ایشان هم ضبط شده است.

یکی از دانشجویان از حداد عادل در مورد اظهارات قالیباف در مورد حوادث بعد از انتخابات سال 88 سوالی را مطرح کرد و حداد در پاسخ گفت: هرچند انتظار من از آقای قالیباف این بود که در این مورد با سرعت و صراحت بیشتری اظهار نظر می‌کردند اما به هرحال من و آقای قالیباف مصداق کسانی هستیم که در یک مسیر حرکت کرده‌ایم، هرچند با سرعت‌های متفاوت و این با کسی که به کلی پشتش را به مسیر کرده است و در خلاف جهت حرکت می‌کند، متفاوت است.

وی با اشاره به حوادث بعد از 18تیر،‌ سال 78 گفت: من در مجلس ششم با مواضع آقای قالیباف برخوردهای نزدیکی داشتم در حالی که مجلس ششم که اکثریت آن را مشارکتی‌ها تشکیل داده بودند، به دنبال برگزاری سالگرد 18 تیر بود، آقای قالیباف که در آن زمان فرمانده انتظامی شهر تهران بود، محکم ایستاده بود و اصرار می‌کرد که مثل یک سرباز وظیفه دارد نظر رهبری را در حفظ نظم و دفاع از انقلاب اجرا کند. در جریان وقایع سال 78 هم می‌تواند بیاید و توضیح دهد که برای مدیریت شهر تهران، چه کرده است.

یکی از دانشجویان در سوال خود در مورد نسبت آقای قالیباف و ادبیات توسعه‌گرا در مقابل ادبیات مبتنی بر پیشرفت و عدالت مطلبی را بیان کرد که حداد در پاسخ به او گفت: مقاله‌ای که شما به آن اشاره کرده‌اید و قبلا هم در مورد آن سوالاتی مطرح شده است و می‌گویند که آقای قالیباف در آن به توسعه تاکید کرده است را نخوانده‌ام و نمی‌توانم در مورد آن اظهارنظر کنم اما صرف اینکه کسی از توسعه صحبت می‌کند، به این معنی نیست که الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت را قبول ندارد. هرکس که به توسعه تاکید می‌کند در مقابل رهبری نیست. خیلی‌ها ممکن است با تکیه بر پیشرفت و عدالت دیدگاه‌های منفی را مطرح کنند و بسیاری ممکن است با تکیه بر توسعه اظهارات مثبتی داشته باشند. در ادبیات سیاسی ما اینگونه نیست که توسعه معنی منفی و پیشرفت معنی مثبت داشته باشد.

حداد عادل در پاسخ به سوال دیگری در مورد اقدامات فرهنگی شهردای در سال‌های اخیر گفت: به شعارهایی که شهرداری در سال‌های اخیر به در و دیوار زده است دقت کنید. عیب این شعارها چیست، 9 سال پیش در خیابان‌های تهران تابلوهایی می‌زدند و روی آن می‌نوشتند «آقا مخلصیم» و منظور آنها این بود که ما مخلص امام زمان هستیم. حالا شعارهای امروز شهرداری را با آن شعارها مقایسه کنید. آن حرف‌های میدان کهنه نمی‌تواند بیانگر دیدگاه‌های مذهبی انقلاب باشد. آیا شعارهای امروزی است که چهره مذهب و انقلاب را به درستی ارائه می‌کند یا آن شعارهای قبلی. من البته نمی‌خواهم از همه کارهای شهرداری حمایت کنم اما اینطور نیست که تصور کنید ما از اصول خود دست کشیده‌ایم. من، آقای قالیباف و آقای ولایتی یک جور فکر نمی‌کنیم. به هرحال آقای قالیباف یک شخصیت نظامی و مدیریت اجرایی داشته است. ولی او را منحرف نمی‌دانیم.

از حداد عادل سوال دیگری در مورد تقسیم پست‌ها در صورت رای آوردن هر کدام از اعضای ائتلاف مطرح شد. حداد در پاسخ گفت: اگر کسی رای بیاورد، این طبیعی است که دیگران به او کمک خواهند کرد. ما در مورد سمت‌ها قولی به کسی نداده‌ایم. اما تصمیم کمک کردن به یکدیگر را داریم.

حداد با اشاره به سابقه خودش و ولایتی از قبل از انقلاب تاکنون گفت: نه من و نه آقای ولایتی دیگر احتیاجی به این حرف‌ها نداریم. برای من در 68 سالگی دیگر وزیر شدن هوس نیست. در همان سال 58 هم که دولت بعد از بازرگان از من درخواست کرده بود که وزارت فرهنگ را بپذیرم، من یک هفته مهلت خواستم و بعد جواب منفی دادم. آقای ولایتی هم همین‌طور است. بنابراین ما در هر صورت به هرکسی که رای بیاورد کمک می‌کنیم. ریاست جمهوری یک شرکت سهامی نیست و هرکسی که رای بیاورد، می‌تواند از کمک دیگران استفاده کند.

سوال دیگری در مورد اعضای کابینه هر یک از اعضای ائتلاف 2+3 مطرح شد که حداد در پاسخ به آن گفت: من الان شخص انتخاب نکرده‌ام. برای وزارت یا هر پست دیگری. ضمن اینکه از زمان برگزاری انتخابات تا زمان حضور دولت در سرکار خودش، دو ماه زمان وجود دارد و در این دو ماه، رییس جمهور آینده می‌تواند تیم خودش را انتخاب کند اما من در این مورد روش‌های کلی دارم. در انتخاب نیرو معتقد به استفاده از نیروی متخصص، متعهد و باتجربه هستم. معتقدم سرمایه ما تربیت مدیرانی است که به مکتبی بودن، اصولگرا بودن و کارآمدی شناخته شده‌اند. اما اینطور نیست که بگوییم که هرکس با این دولت و آن دولت کار کرده است، نمی‌تواند با ما کار کند هرچند که ما مرزهای مشخصی با اصلاح‌طلب‌ها داریم. اما ریاست جمهوری باندبازی نیست.

حداد عادل ادامه داد: در کار اقتصادی باید علمی عمل کنیم. لازم است به واقعیت علم اقتصاد توجه کنیم. اقتصاد یک دانش است و افراد غیراقتصادی نمی‌توانند با نظر خودشان در این مورد اقدام کنند. روش غلط نادیده گرفتن واقعیت‌های اقتصادی منجر به این می‌شود که از اقتصاد به عنوان کار سیاسی استفاده شود.

وی با اشاره به بحث‌هایی که در مورد افزایش میزان یارانه‌ها تا پنج برابر مطرح می‌شود، گفت: 5 برابر شدن یارانه‌ها یک برخورد سیاسی با مساله است. کسی که چنین حرفی می‌زند، اقتصاد را به کوچه و بازار آورده است. مردم خسته از گرانی برای او کف می‌زنند اما بعد در مجلس می‌گویند این 5 برابر یارانه باید از کجا پرداخت شود. غیر از این است که باید قیمت بنزین، گازوئیل و سایر حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند تا دولت بتواند یارانه پنج برابری به مردم پرداخت کند. یعنی 5 برابر یارانه بدهد و 8 برابر از جیب مردم برداشت کند؟

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری، با تاکید براینکه اقتصاد یک علم است، اظهار کرد: در عرصه اقتصادی یک فرد نباید تصمیم‌گیرنده صرف باشد. اقتصاد شاخه‌های بسیار متعددی دارد در حال حاضر در کاندیداها به غیر از آل‌اسحاق و سبحانی‌نیا که بعید است رای بیاورند، کاندیدای اقتصادی دیگری نداریم و هرکسی هم به عنوان کاندیدا مطرح شود، باید دقت داشته باشد که در اقتصاد نمی‌توان با تصمیم‌های فردی پیش رفت.

حداد ادامه داد: البته اینطور نیست که ما بگوییم این مسائل فقط با علم حل می‌شود. باید علم را هم در نظر گرفت اما میان‌برهایی هم لازم است که از تحریم‌ و فضاهایی که علیه خودمان ایجاد شده بگذریم.

آخرین سوالی که در نشست امروز دانشجویان انجمن اسلامی مستقل با حداد مطرح شد، در مورد وابستگی بودجه کشور به نفت بود که حداد عادل در پاسخ به آن گفت: در مورد نفت ما باید کارهای کوتاه‌مدت و درازمدت انجام دهیم. لازم است در هزینه‌ها عاقلانه رفتار کنیم. معتقدم که کشور در سال‌های اخیر مسرفانه اداره شده و همچنان هم مسرفانه اداره می‌شود. روش من این است که اهل اسراف نیستم. اداره کشور باید از راه‌های اقتصادی‌تر و صرف‌جویانه‌تری استفاده کند. همه ما باید در مورد سبک زندگی خود تجدید نظر کنیم تا زمانی که سبک زندگی تغییر نکند، اقتصاد مقاومتی به جایی نخواهد رسید. و نمی‌توان وابستگی به نفت را کاهش داد. در مورد سیاست‌های فرهنگی هم همانطور که سابقه من نشان می‌دهد من کاملا پیرو رهبری هستم و امیدم این است که دیدگاه ایشان را در عرصه فرهنگ درک و اجرا کنم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha