• سه‌شنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 92012710027
  • منبع : نمایندگی کرمان

متکی: ممکن است ائتلاف‌های سه‌گانه و پنج‌گانه به هم بپیوندند

متکی: ممکن است ائتلاف‌های سه‌گانه و پنج‌گانه به هم بپیوندند

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان انگیزه اصلی ورود به صحنه انتخابات ریاست جمهوری را کسب تجربه در 34 سال پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: با سرمایه‌ای که از رصد شرایط کشور دارم و شاهد حضور گام‌های بلند و گام‌های اشتباه در عرصه‌های مختلف بودم، از یک سال و نیم پیش موضوع ریاست جمهوری را در دستور کار خود قرار دادم تا بتوانم خدمتی به کشورم کنم.

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان انگیزه اصلی ورود به صحنه انتخابات ریاست جمهوری را کسب تجربه در 34 سال پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: با سرمایه‌ای که از رصد شرایط کشور دارم و شاهد حضور گام‌های بلند و گام‌های اشتباه در عرصه‌های مختلف بودم، از یک سال و نیم پیش موضوع ریاست جمهوری را در دستور کار خود قرار دادم تا بتوانم خدمتی به کشورم کنم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، منوچهر متکی در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان، مباحث اقتصادی، روابط خارجی و مناسبات بین مسئولان را سه محور مهم خود دانست و تاکید کرد: در بحث اقتصاد از مهرماه سال گذشته با دعوت از اساتید این حوزه و مدیران بخش‌های مختلف اقتصادی کشور جلسه‌های مستمر را شکل دادم و برنامه اقتصادی مورد نظر را در دست تدوین قرار دادیم که بعد از ثبت‌نام به آگاهی مردم می‌رسد.

وی در ادامه اظهار کرد: نظرات رهبر معظم انقلاب چراغ راه و مبنای تصمیم‌گیری کاندیداهاست و به فرموده ایشان، وجود نامزدهایی با سلایق مختلف موجب نشاط و حضور گسترده مردم در انتخابات می‌شود و کنار کشیدن من و عده‌ای به نفع جریان‌های دیگر، به صلاح نیست.

متکی در برابر این پرسش که آیا در دولت وی هدفمندی یارانه‌ها تداوم خواهد داشت؟، پاسخ داد: بله؛ دولت باید افزایش درآمدها را خرج رفاه مردم کند. در دولت یازدهم قطعاً پرداخت‌ها باید ادامه داشته باشد و کارشناسان با بررسی و آسیب‌شناسی مرحله اول چگونگی پرداخت و افزایش آن را در نظر بگیرند.

این فعال سیاسی در مورد برقراری رابطه با آمریکا در دولت یازدهم نیز گفت: آمریکا از حکومت‌هایی نیست که به‌دلیل نامشروع بودن نتوان با آن ارتباط داشت و قرار نیست تا ابد رابطه‌ای نباشد. در جمهوری اسلامی عدم مخالف خود را بیان کردیم و کسی از مذاکره سخن می‌گوید که اخلاق مذاکراتی داشته باشند، نمی‌شود که خواهان ارتباط باشند از سویی دیگر تحریم‌ها را در کنگره اعلام کنند در این 34 سال مبنا را در تعامل با فشار قرار دادند و به نتیجه نرسیدند.

متکی همچنین، در مورد ائتلاف گروه‌های پنج نفره و سه نفره تصریح کرد: هرکدام از این گروه‌ها در نظر دارند که نامزدهای خود را به یک نفر برسانند و شاید در پایان راه این دو نامزد در ائتلافی به یکدیگر بپیوندند. جریان‌های اصلاح‌طلب، جریان منسوب به دولت و جریان‌ اصولگرایی نیز برای کاهش کاندیداهای خود در تلاش هستند و بهترین شکل کاندیداتوری این است که اصلح مقبول باشند.

وی درباره چگونگی انتخاب کاندیدای واحد ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان اظهار کرد: نظرسنجی توسط دستگاه‌های مختلف صورت می‌گیرد و هر فردی که زمینه رأی‌آوری بیشتری را داشت، کاندیدای واحد است.

متکی در ادامه، تولید را شاه‌کلید حل مشکلات اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: باید فرهنگ تولید را در کشور توسعه دهیم، چراکه سرمایه‌گذار ایرانی در دبی موفق می‌شود، اما در کشور خود نمی‌تواند پیش رود. مهم‌ترین کار دولت یازدهم باید تاکید بر تولید در تمام عرصه‌ها باشد.

وزیر پیشین امور خارجه با اشاره به حوادث پس از انتخابات 88 نیز گفت: ملت ایران در انتخابات آن سال رکورد زدند. در سال 84 احمدی‌نژاد با 11 میلیون رأی برنده شد که سال 88 فقط آرای بازنده 13 میلیون بود. نظام انتخاباتی قابل خدشه نیست که کسی آن را به دلخواه تغییر دهد به محض اعلام نتایج انتخابات برخی در حرکتی به مردم ایران ظلم کردند.

این عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان در برابر این پرسش که "اگر رییس‌جمهور شوید از احمدی‌نژاد در دولت استفاده می‌کنید؟"، پاسخ داد: او هشت سال است که فعالیت دارد و احساس می‌کنم پس از اتمام دوره‌اش نیاز به استراحت دارد که بعد از برطرف شدن خستگی موضوع را می‌توان بررسی کرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نحوه برکناری خود از وزارت امور خارجه اظهار کرد: بنا به دلایل اخلاقی پاسخ نمی‌دهم. فردی مانند من برای دفاع از خودش هم که شده باید جواب دهد، اما دلایلی دارم که اگر اصحاب رسانه در این جلسه نبودند و جمع خصوصی بود، علت را بیان می‌کردم اما تا بعد از انتخابات پرداختن به این سوال مقدور نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha