• دوشنبه / ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 92011905123
  • منبع : مطبوعات

اظهارنظر کارشناسی مرکز پژوهش‌ها درباره طرح حفظ و صیانت از جنگل های کشور

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نظر کارشناسی خود را درباره طرح حفظ و صیانت از جنگلهای کشور اعلام کرد.

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نظر کارشناسی خود را درباره طرح حفظ و صیانت از جنگلهای کشور اعلام کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر زیربنایی این مرکز اعلام کرد: بررسی ها نشان می دهند رویکرد سیاستگذاری و مدیریت در جنگل‌های شمال می بایست به طور کلی مورد تجدیدنظر اساسی قرار گرفته و ضمن توقف بهره‌برداری، با تعمیق نقش جنگل‌ها در مجموعه سیاست‌های کلان کشور با مشارکت مردم و تنقیذ نقش مسئولانه به جوامع محلی نسبت به حفظ و صیانت باقیمانده جنگل های کشور همت گماریم.

بنابراین با توجه به وضعیت بحرانی جنگل ها و ضرورت استراحت آن ها باید توجه داشت که برای مطالعه، بازنگری طرح های جنگلداری و طراحی مناسب و برنامه ریزی اصولی و علمی بر اساس آمایش سرزمین و ارزیابی توان اکولوژیک، به منظور مدیریت بهینه آینده جنگل ها اکنون فرصت مناسبی باشد.

این گزارش می افزاید: در مجموع به نظر می‌رسد کلیات طرح پیشنهادی مذکور مثبت و مورد تایید باشد، اما نیاز است در تبصره‌های آن بازنگری صورت گیرد.

به عنوان مثال باتوجه به این که 17 درصد مصرف کل چوب کشور وهمچنین 29 درصد مواد خام صنایع تبدیلی اولیه از طریق جنگل های شمال تامین می شود، لذا چنانچه هدف ، توقف قطع درختان و بهره برداری صنعتی از آنها باشد، از آن جا که جایگزینی آن از طریق واردات به دلیل امکان ورود آفات و بیماری ها از کشورهای مبدا مشکل آفرین خواهد بود، برای تامین نیاز داخل ضروری است قرنطینه ویژه ای در مبادی ورودی با مشارکت سازمان حفظ نباتات و نظارت سازمان جنگل ها تاسیس شود.

همچنین توصیه می شود که در جنگل کاری‌ها به منظور حفظ و توسعه تنوع زیستی و بهبود وضعیت فیزیکی و شیمیایی خاک هر منطقه ، گونه های بومی آن منطقه در اولویت باشند و کاشت سوزنی برگان فقط در شرایط خاص و به همراه اهداف خاص با مطالعه دقیق اکوسیستم منطقه انجام شود.

در بخش مقدمه (دلایل توجیهی ) تمرکز طراحان در خصوص توجیه حفاظت جنگل بر جلوگیری از وقوع سیلاب است. در حالی که این کارکرد بخشی از فهرست نقش جنگل در پایداری سرزمین است که بایستی در این بخش اشاره شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha