• جمعه / ۱۶ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92011603220

فریبا کلهر: در رمان «عاشقانه» فقط به عشق می‌پردازم

فریبا کلهر: در رمان «عاشقانه» فقط به عشق می‌پردازم

فریبا کلهر از انتشار تازه‌ترین رمانش با نام «عاشقانه» خبر داد.

فریبا کلهر از انتشار تازه‌ترین رمانش با نام «عاشقانه» خبر داد.

این داستان‌نویس در این‌باره به خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: «عاشقانه» چهارمین رمان بزرگسال من است. سه رمان پیشین به موضوع عشق و زندگی می‌پرداخت و سیاست هم چاشنی‌اش بود، اما در «عاشقانه» فقط به عشق می‌پردازم، منتها نگاهم در این رمان معطوف به تلقی‌های روزمره از عشق و یا آثار عامه‌پسند نیست.

او در ادامه متذکر شد: در این رمان عشق خاص مردی به دختری روایت می‌شود و رابطه‌ی ویژه‌ای رقم می‌خورد. در این روایت نه عشق را آن‌چنان آسمانی کرده‌ام و نه آن را بسیار زمینی و دم دستی؛ بلکه سعی کرده‌ام موقعیتی میان این دو تلقی از عشق را در رمان رقم بزنم.

کلهر تصریح کرد: در این رمان سه زن در زندگی مرد داستان حضور دارند و هر کدام از این زن‌ها چهره‌ای از شخصیت زن را در زندگی مرد نمایندگی می‌کنند؛ یکی چهره‌ی مادر، دیگری چهره‌ی همسر و یکی دیگر در نقش عشق مرد هستند. خیلی وقت‌ها پیش می‌آید هر سه وجه از وجوه یادشده در یک زن جمع می‌شوند و گاهی وقت‌ها هم هست که این‌گونه نیست.

او در ادامه یادآور شد: راوی رمان «عاشقانه» مرد است و به اعتقاد من، بسیار مهم است که نویسنده معلوم کند راوی اول‌شخص در متن با چه کسی حرف می‌زند و مخاطب او چه کسی است. بسیاری از نویسنده‌ها به این موضوع توجه نمی‌کنند و فکر می‌کنند حالا که زاویه دید من راوی است، چندان مهم نیست که معلوم شود راوی با چه کسی حرف می‌زند؟ در این رمان راوی داستان که مرد است، برای یک موجود ماجرایش را بیان می‌کند.

فریبا کلهر همچنین خاطرنشان کرد: بیش‌تر داستان‌هایی که من می‌نویسم، شخصیت اصلی‌شان زن است و طبعا برای نویسنده‌ی زن راحت‌تر است تا شخصیت‌های اصلی روایتش زن باشند، زیرا آن‌ها را بهتر می‌شناسد. در رمان‌های نوجوانی هم که می‌نویسم، 90 درصد شخصیت‌ها دختر هستند و پسرها به عنوان شخصیت‌های فرعی هستند. همچنین سه رمانی که برای بزرگسالان نوشته‌ام، شخصیت اصلی‌شان زن بود، اما در این روایت، راوی و شخصیت اول داستان مرد است و برای همین بسیار کار سخت و دشواری بود و از من خیلی انرژی گرفت.

او افزود: پیش از چاپ، رمان را به چند نفر از آقایان دادم تا بخوانند. برخی از آن‌ها می‌گفتند، شخصیت مرد در این روایت خیلی به زن‌ها نزدیک است و ضرورت دارد حس‌ها و رفتارهای مردانه در روایت بیش‌تر باشد. تغییراتی را اعمال کردم و نمی‌دانم شخصیت مرد داستان خوب درآمده یا نه؛ این را دیگران باید بگویند.

در معرفی رمان «عاشقانه» عنوان شده است: این رمان یک فصل از همه‌ی عاشقانه‌هایی است که اتفاق می‌افتند، اما اتفاقی نیستند. عاشقانه‌ای که از همان اولش می‌دانی یک نیمه‌اش تا ابد باید به دنبال نیمه‌ی دیگرش بگردد و انتظار بکشد. نیمه‌ی پنهان از قضا همان نیمه‌ی خاموشی است که این‌جا روایت می‌شود و خودش را توی سکوت جا می‌گذارد. رونده اما حرف می‌زند. همه چیز را تعریف می‌کند و با این تعریف خودش را مرور می‌کند. فرصتی به آنی و نفسی که می‌گویند دم مرگ هست و برای همه کافی است. این رمان قصه‌ی مردی است عاشق که به طور هم‌زمان گرفتار کابوسی شده که سه زن برایش ساخته‌اند؛ همسر سابقش و دختری که او را می‌خواهد و دختری که تحسین، عاشقش شده. نویسنده‌ای برابر فرشته‌ی مرگ قصه‌اش را می‌گوید تا شهرزادی باشد که مهلت می‌جوید. اما مگر نه این‌که بارها و بارها تأکید می‌کند که تو آگاهی و همه چیز را می‌دانی و چیزی به ساحت تو ناپیدا نیست؟!

از فریبا کلهر پیش‌تر، رمان «شوهر عزیز من» (چاپ چهارم)، «قصه‌های یک‌دقیقه‌ای» (چاپ دوم) و «سی‌سا سیاوش» در نشر آموت به چاپ رسیده است.

رمان «عاشقانه» نیز در 236 صفحه و به قیمت 10هزار تومان توسط این انتشارات منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۸:۴۳

فریبا کلهر نویسنده داستان های زیبایی است که می توان در کتابخانه های مدارس از آن استفاده کرد.