• پنجشنبه / ۱ فروردین ۱۳۹۲ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 92010100020

روشی برای شناسایی یک آلاینده محیط زیست با چشم غیرمسلح

روشی برای شناسایی یک آلاینده محیط زیست با چشم غیرمسلح

محققان روشی ارائه کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان سزیم موجود در خاک را با چشم غیرمسلح شناسایی کرد.

محققان روشی ارائه کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان سزیم موجود در خاک را با چشم غیرمسلح شناسایی کرد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، سزیم ماده‌ای است که به عنوان آلاینده محیط زیست شناخته می‌شود.رادیواکتیو سزیم 137 دارای نیمه عمر 30.17 ساله است. این ماده درون ارگانیسم‌هایی که در محیط هستند متجمع می‌شود. زمانی که مقدار این ماده در محیط افزایش می‌یابد، نظیر منطقه فوکوشیما که راکتورهسته‌ای آن منفجر شده، خطرات زیست محیطی آن نیز افزایش می‌یابد. اخیرا محققان ژاپنی تحقیقاتی پیرامون شناسایی این ماده در ذرات جامد انجام داده‌اند که می‌تواند بسیار مفید باشد. نتایج کار آنها در قالب مقاله‌ای تحت عنوان "Micrometer-level naked-eye detection of caesium particulates in the solid state" به چاپ رسیده است.

جاناتان هیل، کاتسوهیکو آیجا و همکارانشان از مرکز بین اللملی نانو معماری مواد در دانشگاه توکیو موفق شدند مواد مولکولی را به‌عنوان پیمایشگر نوری تولید کنند. آنها با استفاده از این پیمایشگر مولکولی می‌توانند ذرات آلوده به سزیم را شناسایی کنند. برای این کار این ماده با استفاده از اسپری روی سطح مورد نظر پاشیده می‌شود و در قدم بعد با استفاده از یک لامپ فلورسانت معمولی می‌توان ذرات آلاینده را مشاهده کرد.

پیمایشگری که محققان در این پروژه ساخته‌اند می‌تواند در حضور فلزات قلیایی ترکیب شیمیایی موسوم به فنل را شناسایی کند. این گروه تحقیقاتی ترکیبی حاوی فنل ایجاد کردند که قادر است الکترون بپذیرد. در صورتی که در محیط کاتیون سزیم و متانول وجود داشته باشد این ترکیب به رنگ سبز در خواهد آمد. این در حالی است که اگر از فلزات قلیایی استفاده شود رنگ آبی ایجاد می‌شود.

محققان معتقدند که با افزایش غلظت سزیم این پیک فلورسانس می‌تواند جابه‌جا شود؛ بنابراین می‌توان این پیمایشگر را کالیبره کرد. این پیمایشگر به غلظت یک ppm سزیم نیز حساس است. این غلظت برابر مقدار سزیمی است که در پوسته زمین به‌صورت طبیعی یافت می‌شود بنابراین هرگونه آلایندگی بیش از حد نرمال را می‌توان با این پیمایشگر شناسایی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha