• چهارشنبه / ۲ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91120201357
  • خبرنگار : 71191

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری یزد:

اردکان اثری از دوره‌ی ایلخانی ندارد

اردکان اثری از دوره‌ی ایلخانی ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد گفت: ممکن است قدمت شهر اردکان به دوره‌ی ایلخانی و حتا آل مظفر برسد، ولی هیچ بنایی متعلق به این دوره اکنون در شهر اردکان وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد گفت: ممکن است قدمت شهر اردکان به دوره‌ی ایلخانی و حتا آل مظفر برسد، ولی هیچ بنایی متعلق به این دوره اکنون در شهر اردکان وجود ندارد.

بهرام رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که بیشتر بناها و تک‌بناهای موجود در شهر اردکان به دوره‌ی صفوی تعلق دارند، ادامه داد: قدیمی‌ترین خانه‌ی ثبت‌شده در این شهر تاریخی به دوره‌ی صفوی متعلق است. همچنین خانه‌ای که در پشت حسینیه‌ی «کوشکنو» در روزهای اخیر تخریب شد، الحاقات و دخل و تصرف‌های زیادی داشت و فقط بخش‌هایی از آن دارای ارزش معماری و شاید متعلق به دوره‌ی صفوی بود و دیگر بخش‌های آن هیچ ارزشی نداشتند.

وی تأکید کرد: اگر هیأت امنای حسینیه «کوشکنو» از اداره کل میراث فرهنگی استان یزد استعلام می‌کرد، به‌طور قطع برای توسعه‌ی متوازن حسینیه از نظر مالی و کارشناسی به آن‌ها کمک‌ می‌کردیم.

او اظهار کرد: حسینیه‌ها و مراکز مذهبی به‌دلیل اهمیت موضوع‌شان، همیشه در فضاهای معماری گسترده شده‌اند. زمانی که مراکز مذهبی رونق می‌گیرند، باعث سرزندگی بیشتر در محیط اطراف‌شان می‌شوند؛ ولی اگر توسعه‌ای در کار نباشد، عملا به مرور زمان مردم از آن محیط بیرون می‌روند و منطقه از رونق و حیات اجتماعی خالی می‌شود.

رضایی با تأکید بر این‌که توسعه در یک منطقه باید متوازن و براساس حجم معماری باشد، گفت: مساجد جامعی مانند اصفهان و یزد در دوران صدر اسلام توسعه‌پذیر بودند و در هر دوره، بخش‌هایی به آن‌ها اضافه یا کم شد، خاصیت مکان‌های مذهبی این‌گونه است و باید توسعه پیدا کنند.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که در شهر تاریخی اردکان هیچ خانه‌ای متعلق دوره‌ی ایلخانی وجود ندارد، بیان کرد: در شهری مانند میبد تعدادی خانه متعلق به دوره‌ی آل مظفر وجود دارند، ولی شهر اردکان هیچ خانه‌ی ثبتی‌ای از دوره‌ی ایلخانی ندارد و عمده‌ی بناها و تک‌بناهای آن متعلق به دوره‌های صفوی‌، قاجار‌ و حتا پهلوی اول هستند.

او با اشاره به این‌که شهر «عقدا» در شهرستان اردکان تنها جایی است که در آن، یک خانه‌ی ایلخانی شناسایی شده است، افزود:‌ آن خانه فرسودگی‌های زیادی دارد، اما تا کنون در شهر اردکان هیچ خانه‌ی ایلخانی‌ای شناسایی و ثبت نشده است. البته ممکن است در صورت بررسی شهر، نشانه‌هایی از دوره‌ی ایلخانی به‌دست آید، ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۱۲-۰۳ ۱۴:۵۴

باسلام انتشار چنين اخباري مي تواند بسيار مفيد باشد در عقدا هم جهت توسعه دو حسينيه بخشي از خانه هاي قديمي و بافت تاريخي آن تخريب گرديد در حاليكه مي شد در حاشيه عقدا كه تا چشم كار مي كند بيابان است يك حسينيه بزرگ با همه امكانات ساخت و همه جنبه هاي مذهبي، فرهنگي،تاريخي و غيره را درتظر گرفت كه تا چندصدسال جوابگو باشد