• دوشنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۷:۴۶
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 91113018917
  • خبرنگار : 71411

/نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه/10

محسنی‌اژه‌ای: برای 4 تا 5 نفر درگیر در موضوع نوار پخش شده در مجلس پرونده تشکیل شده‌ است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درخصوص نواری که در مجلس پخش شد و در آن نوار نام فردی به نام «ب.ز» مطرح شده بود، گفت: تمامی افرادی که اطراف این قضیه هستند، احضار شده‌اند و قرار مناسب برای هر کدام از آنها صادر شده است که بعد از اتمام کار حتما در جریان جزییات آن قرار خواهیم گرفت.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درخصوص نواری که در مجلس پخش شد و در آن نوار نام فردی به نام «ب.ز» مطرح شده بود، گفت: تمامی افرادی که اطراف این قضیه هستند، احضار شده‌اند و قرار مناسب برای هر کدام از آنها صادر شده است که بعد از اتمام کار حتما در جریان جزییات آن قرار خواهیم گرفت.

به گزارش ایسنا،حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای هم‌چنین در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درخصوص عنوان اتهامی سعید مرتضوی و اینکه او با چه قراری آزاد شده است، خاطرنشان کرد: یک بار دیگر عرض کردم که کسانی که اطراف این قضیه هستند که تا الان حدود 4 الی 5 نفر می‌شوند، برایشان پرونده تشکیل شده است. درخصوص آقای مرتضوی باید بگویم که ایشان بازداشت شد و پس از انجام تحقیقات اولیه و ضبط بعضی از وسایلی که مرتکب آن خلاف شده بودند، رسیدگی به این هم‌چنان پرونده ادامه دارد. از قرار ایشان هیچ اطلاعی ندارم اما این را می‌دانم قرار مناسب با اتهام، برای همه افراد درگیر در این ماجرا صادر شده است.

خبرنگاری سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که پرونده کلاهبرداری ارزی که در استان‌های غربی تشکیل شده بود، در چه مرحله‌ای است که «محسنی‌اژه‌ای» پاسخ داد: از همان ابتدا در این پرونده، دادستانی حضور داشته اما چیزی که حائز اهمیت است، این است که افرادی کلاهبردار هستند کلاهبرداری می‌کنند اما بعضی از افراد واقعا بدون دقت خود مورد کلاهبرداری واقع می‌شوند. فردی با انجام اعمال پیچیده کلاهبرداری می‌کند اما غیر از این مورد اگر افراد کوچک‌ترین دقتی انجام دهند، متوجه می‌شوند که فرد کلاهبردار است. بنابراین در این راستا پرونده تشکیل شده و برخی بازداشت و برخی فراری هستند. اما مشکل عمده این پرونده‌های کلاهبرداری این است که بتوان اموالی را شناسایی کرد تا به شاکیان تعلق گیرد. اما گیر این پرونده این است که از اینها به مقدار طلبی که شکات ادعا می‌کنند، اموالی شناسایی نشده است.

وی در ادامه افزود: بخشی از تجدیدنظر پرونده فساد بزرگ مالی در دیوان عالی کشور و بخشی در دادگاه تجدیدنظر استان است. آن 16 پرونده‌ای که عرض کردم، در دادگاه تجدیدنظر استان رسیدگی می‌شود که 8 مورد از آنها به شعب تجدیدنظر استان ارجاع شده است و مابقی چون در فرجه مهلت اعتراض هستند باید مدت 20 روزه‌شان تمام شود و آن را برای تجدیدنظر ارسال کنند اما ممکن است مواردی باشد که باز از متهمان آینده که هنوز محاکمه نشده‌اند، بعضی از آنها عنوان اتهامی‌شان در صلاحیت دیوان عالی کشور باشد، ولی آن 16 نفر پرونده‌شان در اختیار دادگاه تجدیدنظر استان است.

سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درخصوص اینکه آیا چهار متهم فساد بزرگ مالی در ملاء عام اعدام می‌شوند یا خیر؟ گفت: چنین چیزی در حکم دادگاه قید نشده است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درخصوص اتهام جدید فائزه هاشمی و حکمی که برای او صادر شده خواستار توضیح شد که وی گفت: فعلا حکمی برای فائزه هاشمی داده نشده و تا زمانی که حکم قطعی صادر نشود از پاسخ به آن معذورم.

خبرنگاری سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که پرونده طلبه سیرجانی در چه مرحله‌ای است که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: پرونده فرد نام برده شده در دادگاه ویژه روحانیت است و بنده از آن اطلاعی ندارم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درخصوص خبرنگاران بازداشتی و احتمال آزادی آنها، گفت: متهمی که بیم فرار و تبانی آن مرتفع شده باشد اگر الزام قانونی برای ادامه بازداشت نباشد، آزاد می‌شود. درخصوص این افراد نیز ممکن است که افرادی که تحقیقات آنها تا روز دادگاه تمام شود، با قرار مناسب آزاد شوند.

خبرنگاری سوال خود را در مورد مرخصی شش ماهه علی‌اکبر جوانفکر مطرح کرد که محسنی‌اژه‌ا‌ی در این باره گفت: مرخصی دو نوع است. یکی به دلیل مریضی که باید پزشک نظر بدهد که در این راستا حتی ممکن است طولانی‌مدت شود و نمی‌توان برای آن زمان تعیین کرد اما این بستگی دارد به اینکه به چه جهتی به زندانی مرخصی داده شده است. اگر فرد زندانی مریض است و مریضی او در زندان درمان نمی‌شود و احتمال تشدید بیماری می‌رود به مرخصی می‌رود. هرچند این مرخصی به شرایط زندانی و ارتباطات وی به جهت رفع مسائلی که انجام داده بستگی دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درخصوص اینکه پرونده‌ای که برای روزنامه‌نگاران تشکیل شده، چه زمانی به سرانجام می‌رسد، گفت: خوب نیست خبرنگار با بیرون از کشور ارتباط داشته باشد و مسائلی را به کشور بیگانه یا افرادی که در کشور بیگانه هستند، منتقل کند. البته اتهام آنها را وزارت اطلاعات بیان کرده که کف اتهام آنها محسوب می‌شود البته بخش زیادی از آزادی زندانیان به خود آنها بستگی دارند که چه مقدار همکاری کنند اما در کل تلاش می‌شود هرچه زودتر مرحله تحقیقات مقدماتی انجام شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره‌ی متهم کردن افرادی مانند معاون اول رییس جمهور توسط رییس مجلس به بزهکاری، گفت: بارها به شما گفته‌ام که تا اتهامی قطعی نشده، اسمی نبرید، زیرا هم ما در معذوریت قرار می‌گیریم و هم آنها به دلیل عدم حضورشان در این جلسه نمی‌توانند از خود دفاع کنند. همچنین در این رابطه در گذشته به یکی از خبرنگارها بارها تذکر دادیم اما در نهایت مجبور شدیم عذر او را حضور در این جلسات بخواهیم.

وی ادامه داد: اگر کسانی پرونده‌ای داشته باشند، پرونده آنها قطعا رسیدگی خواهد شد. بعد از فرمایشات حکیمانه رهبری باید سعی کنیم آرامش را در جامعه حکمفرما کنیم تا اینگونه مسائل دیگر تکرار نشود یا تکرار آن به حداقل برسد.

محسنی‌اژه‌ای افزود: پرونده فساد بزرگ بانکی متهمی داشته است و اتهام متوجه آنها شده است و در دادسرا این جرم احراز شده یا اینکه کیفرخواست برای آنها صادر و به دادگاه فرستاده شده که تعدادی محاکمه شده‌اند و تعدادی هم حتما از جمله این یکی، دو نفری که شما اسم بردید، برایشان کیفرخواست صادر خواهد شد.

در ادامه خبرنگاری درخصوص دستگیری تعدادی از روزنامه‌نگاران و متهم کردن آنها از سوی برخی از سایت‌ها و خبرگزاری‌های رسمی به عنوان خائن، پرسید که آیا از لحاظ قانونی این رویه درست است. محسنی‌اژه‌ای گفت: من به شخصه ندیده‌ام که کسی اسمی بیان کند اما اگر کسی اسمی را گفت این کار اصلا درست نیست و قابل تعقیب است و اگر فرد بعدا تبرئه شود، می‌تواند در این راستا اعاده حیثیت کند.

خبرنگاری با اشاره به صحبت‌های محسنی‌اژه‌ای درخصوص معوقات بانکی و اینکه افرادی که معوقات بانکی دارند اگر تکلیف را مشخص نکنند، دستگاه قضایی اقدام خواهد کرد، خواستار پاسخ شد که سخنگوی قوه قضاییه در این باره خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله اگر جمع‌بندی در این خصوص انجام شود، شما را در جریان قرار خواهم داد. معوقات بانکی چند دسته است که در این راستا برای بعضی از افراد پرونده تشکیل شده و بعضی خواستار زمان شدند که بانک با درخواست آنها موافقت کرده که اگر بدهی خود را پرداخت کردند، مورد تعقیب قضایی قرار نخواهند گرفت در غیر این صورت مورد تعقیب دستگاه قضایی قرار می‌گیرند و می‌توان گفت که این افراد جزو بدهکاران بزرگ هستند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص فرمایشات اخیر رهبری و تاکید ایشان بر نکوهش موضوع برهم زدن مراسم سخنرانی مسوولان نظام، گفت: اقدامات پیش‌گیرنده دو جنبه است. همچنین پیشگیری از وقوع جرم یک مقدمات نزدیک دارد و یک مقدمات بعیده یا دور. درخصوص مقدمات بعیده باید گفت که همه در این راستا باید کمک کنند و قوه قضاییه به تنهایی نمی‌تواند جلوگیری انجام دهد. قوه قضاییه به سهم خود در رابطه با مساله پیشگیری اهتمام دارد و آن را در حد توان پیگیری و دنبال می‌کند.

محسنی‌اژه‌ای در ادامه افزود: لایحه پیشگیری از وقوع جرم به مجلس رفت و بعد از اتفاقاتی که پیش آمد، به شورای نگهبان منتقل شد که در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح است که اگر لایحه پیشگیری از وقوع جرم به تصویب برسد، یک مقدار دست دستگاه قضایی در این زمینه بازتر می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به پرسش خبرنگاری درخصوص صحت دیدار سه ساعته‌اش در زندان با سعید مرتضوی و زمان برگزاری دادگاه پرونده کهریزک، تصریح کرد: دادگاه 8 اسفند تشکیل می‌شود که در مورد تعویق آن اطلاع ندارم. همچنین علنی بودن دادگاه طبق تشخیص قاضی است.

وی افزود: من به مناسبت‌های مختلف با متهمین صحبت می‌کنم. بنابراین شبی که منجر به آزادی آقای سعید مرتضوی شد، من با ایشان صحبت کردم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha