• یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 91112917932
  • منبع : نمایندگی گیلان

عروسک ماسوله، زیباترین صنایع‌دستی گیلان

عروسک ماسوله، زیباترین صنایع‌دستی گیلان

ایسنا/گیلان یکی از زیباترین صنایع دستی استان گیلان که زبان‌زد خاص و عام است، عروسک کاموایی ماسوله است.

یکی از زیباترین صنایع دستی استان گیلان که زبان‌زد خاص و عام است، عروسک کاموایی ماسوله است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه گیلان، یکی از زیباترین صنایع دستی استان گیلان که زبانزد خاص و عام است، عروسک کاموایی ماسوله است، این عروسک که تنها در ماسوله بافته می‌شود توسط زنان و کودکان این شهر تاریخی در جلوی درب منازل و یا بر روی سکویی در نزدیک منزل به مسافران و گردشگران عرضه می‌شود.

این سوغات که یادگاری از شهر تاریخی ماسوله است با کاموا بافته می‌شود و بسیار زیباست، این عروسک که ساخته دست زنان و دختران ماسوله است به جای جای این شهرک چهره زیبایی بخشیده است.

تولید و فروش این وسایل، در واقع برای تأمین بخشی از کمبودهای مالی خانواده انجام می‌گیرد و چنانچه قیمت خرید مواد اولیه این تولیدات را که بیشتر از رشت و فومن تهیه می‌شود و نیز مزد تهیه آن را در نظر بگیریم، مبلغ چندانی برای تأمین معاش ناچیز خانواده محسوب نمی‌گردد.

نادر ذاکری معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان به خبرنگار ایسنا گفت: زنان گیلانی در تمام طول تاریخ در کنار مردان خود همیشه به فکر تولید و درآمدزایی بوده‌اند.

وی ادامه داد: به جد می‌توان گفت صنایع‌دستی گیلان رونق خود را مدیون دستان پینه بسته زنانی است که علاوه بر انجام کارهای منزل و کشاورزی در ساعات فراغت خود انواع مختلفی از صنایع‌دستی را با توجه به مواد اولیه موجود در محل زندگی خود تولید می‌کردند و هنوز هم این زنان غیور گیلانی با تولیدات خود حرف‌های زیادی را در کشور برای گفتن دارند.

ذاکری در زمینه جایگزینی صنایع داخلی استان به جای صنایع دستی خارجی نیز گفت: فروش محصولات صنایع‌دستی خارجی در شهرهای گردشگری استان به ویژه در شهرک تاریخی ماسوله و جایگزینی صنایع‌دستی داخلی به جای خارجی، یکی از اهداف و برنامه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان است.

معاون صنایع‌دستی گیلان متذکر شد: قانون ما مدون، منسجم، کامل و اسلامی است و رأفت قانون اسلامی تا زمانی که به کشور لطمه وارد نکند رعایت می‌شود و به همین دلیل با کسانی که اقدام به فروش محصولات صنایع‌دستی خارجی به ویژه در شهرک تاریخی ماسوله می‌کنند به تدریج برخورد کرده و تلاش می‌کنیم با فراهم آوردن زمینه مناسب، صنایع‌دستی گیلان را جایگزین خارجی کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha