رییسجمهور تاکید کرد: تحول در نظام آموزش و پرورش یک برنامه ملی است و همه ملت باید برای آن بسیج شوند.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمود احمدینژاد صبح امروز در آئین بهرهبرداری همزمان از 680 پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی در سراسر کشور، با اشاره به اهمیت وظایف آموزش و پرورش اظهار کرد: امروز همهجا سخن از ساختن و پیشرفت و تلاش برای برپایی حیات طیبه است و اصلا انسان برای رسیدن به حیات طیبه و بزرگی و کرامت و عظمت و برای رسیدن به خدا خلق شده است.
وی تصریح کرد: اگر انسانها متعالی شدند، شرایط بیرونی خودبهخود اصلاح میشود. همه مشکلات ناشی از عمل خود انسانهاست و آنچه که ما بیرون مشاهده میکنیم، حاصل اندیشهها و اعمال ماست، بنابراین اگر بخواهیم پیشرفت کنیم و عزیز باشیم و جایگاه شایسته و موثری داشته باشیم، این موضوع به اینکه انسان چطور است، برمیگردد.
رییسجمهور با بیان اینکه "آموزش و پرورش کانون پرورش انسانها و محلی برای باز کردن راه و نشان دادن مقصد است"، احترام به انسانها، مدنظر قرار دادن علم، ایمان و عشق را از جمله مواردی دانست که آموزش و پرورش باید به آن توجه کافی داشته باشد.
احمدینژاد در ادامه در بیان اهمیت احترام در آموزش و پرورش اظهار کرد: خدا انسان را عزیز آفریده و آنقدر احترام و کرامت انسان بالاست که گفته شده آبروی انسان مومن همطراز با خانه کعبه و بلکه بالاتر از آن است. بنابراین در آموزش و پرورش یک نوجوان و کودک باید احساس کرامت و احترام کند. قرار نیست کسی را تحقیر کنیم.
وی همچنین، بحث ضرورت احترام اجتماعی به افراد را مورد توجه قرار داد و گفت: اگر کسی در فضای اجتماعی تحقیر شد، چنین شخصی دیگر به هنجارهای آن اجتماع پایبند نخواهد بود و احترام نخواهد گذاشت. چنین شخصی دیگر دلیلی برای پایبندی به قانون ندارد. این طور نیست که ما عکس هر کسی را نشان دهیم و بگوییم او خطایی کرده است یا اینکه یک قشر یا صنفی را دم تیغ تمسخر بگذاریم.
احمدینژاد با بیان اینکه "نیازمندی به علم نیز بحث بسیار حائز اهمیتی است"، گفت: همه این عالم ظلمات است و اگر چراغ نباشد حرکتی اتفاق نمیافتد و انسان بدون علم همانند درخت، سنگ و چوب است و این علم است که به یک انسان امتیاز میدهد. در آموزش و پرورش باید راهی باز کنیم تا وقتی بچههای ما وارد میشوند قلههای علم بشری را هدف قرار دهند.
رییسجمهور با بیان اینکه "ایران سرزمین دانشمندان و پایهگذاران علم بشری و مردانی است که با اتصال به آسمان از طریق پیامبر و آل پیامبر دروازههای علم را به سوی بشریت گشودند"، ایمان را از دیگر موارد مورد نیاز و مورد توجه در آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: ایمان است که به انسان هویت و معنا میدهد و انسان غیرمومن به خدا و ارزشهای الهی، انسانی ساقط شده است. فضای آموزش و پرورش باید کانون جوشان ایمان ناب و نه ایمان ظاهری که برخی اصرار دارند به انسان تحمیل کنند، باشد.
وی همچنین با اشاره به ضرورت وجود عشق در آموزش و پرورش گفت: خدا محبت مطلق است و عالم را بر اساس لطف و رحمت خود خلق کرده است و در آموزش و پرورش نیز بچههای ما باید مشق عشق و محبت کنند و دیگران را دوست داشته باشند.
احمدینژاد همچنین، کار خیرین مدرسهساز را قابل تجلیل خواند و خاطرنشان کرد: وظیفه آموزش و پرورش این است که از این عزیزان تجلیل کند و اسمشان را سر در مدارس حک کند.
وی همچنین تاکید کرد: مدرسههای ما باید طوری باشد که وقتی بچهها وارد آن میشوند احساس کرامت کنند؛ البته نمیگوییم که اینها اصالت دارد ولی لازمه کار است.
رییسجمهور در ادامه با اشاره به بحث تحول در نظام آموزش و پرورش، چنین تحولی را یک برنامه ملی خواند و گفت: این رویکرد تنها کار یک وزارتخانه نیست بلکه محور آموزش و پرورش است اما همه ملت، اساتید، دانشگاهیان و رسانهها باید بسیج شوند. در این دنیای پر سر و صدا که از هر موی دجالان یک صدا و دعوتی بیرون میآید، صیانت از حریم کمال انسان یک ماموریت همگانی است. حفظ نسلها و ساختن آینده، عزم ملی است و همه باید در آن مشارکت کنند. اگر همه کارها تعطیل و در آموزش و پرورش متمرکز شود، آینده تضمین است.
احمدینژاد همچنین ابراز امیدواری کرد که سیر حرکت ملت ایران با وجود دشمنان بسیار زیاد از همه رنگ به بهترین شکل مسیر خود را ادامه دهد.
وی در ادامه گفت: با وجود این دشمنان، اگر ملتی بتواند زنجیرها را پاره کند و آزاد شود جایی برای به اسارت کشیدن ملتها نیست و امروز میبینیم که همه شیاطین جن و انس از داخل و خارج بسیج شدند تا این ملت نتواند بلند شود. اما عشقی که ملت ما به خدا و پیامبر و کمال و معنویت دارد همه موانع و شیاطین را پشت سر خواهد گذاشت و طلیعه یک اتفاق عظیم در عالم بشریت خواهد بود.
به گزارش ایسنا، پیش از سخنان احمدینژاد، حاجیبابایی وزیر آموزش و پرورش نیز ضمن اینکه یکی از افتخارات دولت احمدینژاد را تحول بنیادین در آموزش و پرورش عنوان کرد، گفت: این تحول میتواند گفتمان آموزش و پرورش را تغییر دهد در محافل گوناگون و در جمع معلمان و مردم بیشترین پیشنهادها مربوط به بحث تحول بنیادین است.
وی یکی از بزرگترین مشکلات کشور را «عدم مهندسی نیروی انسانی» دانست و اظهار کرد: با وضع موجود، هرچقدر هم کار کنیم نمیتوانیم همه مدارس کشور را از بالاترین سطح امکانات برخوردار کنیم مگر اینکه مجتمعهای آموزشی داشته باشیم.
حاجیبابایی با بیان اینکه در دولت اخیر نوع نگاه به مدرسهسازی دگرگون شد و اصلا یک رنسانس در این بخش ایجاد شده است، اظهار کرد: آثار سیاستهای تحولی جدید را باید 10 سال آینده دید.
انتهای پیام
نظرات