• شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۱ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 91103017461
  • خبرنگار : 71404

برنامه‌های کودک دهه‌ی 60 و 70 در گفت‌وگو با پروین شمشکی

«السون و ولسون» چیزی از «کلاه قرمزی» کم ندارد

«السون و ولسون» چیزی از «کلاه قرمزی» کم ندارد

تهیه‌کننده‌ی برنامه‌های کودک قدیمی «السون و ولسون»، «کلاه قرمزی»، مسابقه‌ی «هوشیار و بیدار» و ... که این روز‌ها مشغول ساخت پروژه‌ی «تا هشت بشمار» برای کودکان است، آرزو دارد روزی‌ برنامه‌ی خاطره‌انگیز «السون و ولسون» را سینمایی کند.

تهیه‌کننده‌ی برنامه‌های کودک قدیمی «السون و ولسون»، «کلاه قرمزی»، مسابقه‌ی «هوشیار و بیدار» و ... که این روز‌ها مشغول ساخت پروژه‌ی «تا هشت بشمار» برای کودکان است، آرزو دارد روزی‌ برنامه‌ی خاطره‌انگیز «السون و ولسون» را سینمایی کند.

پروین شمشکی با 38 سابقه‌ی کار کودک معتقد است: «السون و ولسون» که برای کودکان دهه‌ی هفتادی بود، چیزی کمتر از «کلاه قرمزی» ایرج طهماسب ندارد و با حضور عروسک‌های جدید می‌تواند به یک کار سینمایی فاخر تبدیل شود.

این تهیه‌کننده‌ی برنامه‌های کودک در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این‌ که اگر روزی بخواهید «السون و ولسون» را برای کودکان حال حاضر بسازید، چه تغییراتی به آن می‌دهید؟ خاطرنشان کرد: من دوست دارم این اثر را به یک کار سینمایی فاخر تبدیل کنم؛ چرا که معتقدم به دلیل ریتم جالبی که داشت، می‌تواند با عروسک‌های جدید برای کودکان حال حاضر جذاب و دیدنی باشد.

وی گفت: «السون و ولسون» چیزی کمتر از «کلاه قرمزی» ندارد، بنابراین جا دارد که سینمایی شود.

او که تهیه‌کنندگی مسابقه‌ی «هوشیار و بیدار» را در دهه‌ی 60 تلویزیون عهده‌دار بود، درباره‌ی تاثیر‌گذاری کارهای کودک حال حاضر بر طیف کودکان این‌گونه عنوان کرد: تمامی برنامه‌هایی که با هدف مشخصی تولید می‌شوند، قطعا موثر واقع می‌شوند. برخی از برنامه‌های کودک برای کودکان مثل زنگ تفریح می‌مانند و برنامه هر چند که کوتاه هم باشد، اگر هدفمند باشد می‌تواند تاثیر خودش را بگذارد.

شمشکی با گله‌مندی از این‌ که در حال حاضر تعداد برنامه‌های آموزشی برای خردسالان خیلی کم شده است، گفت: برنامه‌های آموزشی برای گروه سنی خردسالان با اهداف غیرمستقیم و به شکل نمایش، مسابقه و ... تولید می‌شوند، می‌توانند آموزنده باشند؛ بنابراین ما برنامه‌سازان هم وظیفه داریم که این مساله را فرهنگ‌سازی کنیم، اما من خودم به عنوان یک برنامه‌ساز کودک گله دارم از این‌که به این مسائل بی‌توجهی می‌شود و برنامه‌های آموزشی خیلی کمتر شده‌اند.

این برنامه‌ساز کودک که بخش‌هایی از «کلاه قرمزی و پسرخاله قدیمی» را نیز تهیه‌کنندگی کرده است، در ادامه توضیح داد: بعد از گذشت 38 سال، برنامه‌هایی مشاهده می‌کنیم که توانسته‌اند در حوزه آموزش موفق عمل کنند؛ به عنوان مثال برنامه‌ی قدیمی «بچه‌ها مواظب باشید» که مربوط به دهه‌ی هفتاد می‌شود، یکسری نکات آموزشی را به کودکان یاد می‌داد و خیلی هم موثر بود تا جایی که از بیمارستان رازی با ما تماس می‌گرفتند و می‌گفتند آمار کودکانی که دست به چرخ گوشت زده‌اند از پنج ، شش نفر به یک نفر رسیده است که این به نظرم خیلی خوشحال‌کننده است. چنین آثاری معلوم است که می‌توانند تاثیر خودشان را بگذارد.

شمشکی که این روزها تهیه‌کنندگی سریال «تا هشت بشمار» را برای سیما فیلم عهده‌دار است، درباره‌ی پروژه‌اش توضیح داد: «تا هشت بشمار» ویژه گروه سنی کودک و نوجوان است که به تازگی کد تولید گرفته است. این مجموعه قرار است در 10 قسمت 35 دقیقه‌ای به روی آنتن برود. داستان «تا هشت بشمار» درباره‌ی پنج نوجوان است که در یک مدرسه مشترک درس می‌خوانند و تصمیم دارند برای شرکت در یک مسابقه فرهنگی یک فیلم مستند تهیه کنند.

وی با معرفی بازیگران سریال «تا هشت بشمار» ادامه داد: عمار تفتی، اسماعیل خلج، رضا رادمنش و ... از جمله بازیگران بزرگسال این اثر هستند، هم‌چنین چندین کودک و نوجوان هم در نظر گرفتیم که هنوز قطعی نشده‌اند.

السون و ولسون

این تهیه‌کننده در پایان گفت‌وگوی خود با ایسنا اعلام کرد: نگارش سریال «تا هشت بشمار» به کارگردانی بهمن شهروان به‌طور کامل به پایان رسیده و متن‌ها آماده است. این کار قرار بود برای ایام دهه فجر امسال آماده‌ی پخش شود، اما به دلیل این‌ که گرفتن مجوز آن زمان‌ برد بعید می‌دانم که بتوانیم کار را تا دهه‌ فجر برسانیم.

به گزارش ایسنا، پروین شمشکی، یکی از تهیه‌کنندگان قدیمی حوزه کودک است که تاکنون ساخت برنامه‌هایی چون «کلاه قرمزی و پسر خاله» (صندوق پست)، مسابقه «هوشیار و بیدار»، «السون و ولسون»، «بچه‌ها مواظب باشید»، «خاله‌جون کوکب و غنچه» و ... را در کارنامه کاری خود ثبت کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha