سرویس
دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ / Sep 01 2014
تعداد کل اخبار: 293

اختلاف‌نظر مسوولان و کارشناسان در خصوص علل آلودگی هوای تهران

مهمترین دلایل «آلودگی هوا» و سازمان‌های مقصر از نگاه مسئولان

» سرویس: اجتماعي - محيط زيست

تهران امروز در حالی بار دیگر به "مرز اضطرار" رفت که موضوع آلودگی هوا و علل آن بار دیگر در دستورکار مسئولان ذیربط قرار گرفت.

براساس گزارش و اطلاعات رسیده از ایستگاه سنجش آلودگی هوا در پایتخت، غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون با 178 PSI در شرایط «هشدار» قرار دارد و غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 10 میکرون نیز با 112 PSI است.

غلظت آلاینده ها در برخی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا مانند دروس با 198 و شهید بهشتی با 192 PSI در حالی به مرز اضطرار رسیده‌ است که هنوز در میان مسئولان متولی مقابله با آلودگی هوا درباره علل این پدیده هنوز اختلاف‌نظر وجود دارد!

به راستی مهمترین دلایل آلودگی هوا چیست؟ و کدام سازمان‌ها مقصران پرونده آلودگی هوا هستند؛ گرد وغبار، خودروهای غیراستاندارد، صنایع، شهرداری‌ها، سوخت غیراستاندارد یا ...

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهندس محمد جواد محمدی‌زاده، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص با اشاره به اینکه عمده دلیل آلودگی هوا گردوغبار است می‌گوید: آلودگی هوا در حد کمی متاثر از نوع و کیفیت سوخت مصرفی است و گرد وغبار و ذرات معلق در هوا تاثیر زیادی در آلودگی دارند که بخش اعظم آن مربوط به کشورهای همسایه غربی است.

وی با بیان این که آلودگی هوا در حد کمی متاثر از نوع و کیفیت سوخت مصرفی است و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ بیشتر متاثر از گرد و غبار و ذرات معلق در هواست در خصوص اینکه کیفیت بنزین تا چه میزانی بر آلودگی هوا تاثیر دارد به پایگاه اطلاع‌رسانی دولت می‌گوید: آلودگی هوا در حد کمی متاثر از نوع و کیفیت سوخت مصرفی است.

وی با اشاره به عمده دلیل آلودگی هوای کلانشهرها خاطرنشان می‌کند: گرد و غبار و ذرات معلق در هوا تاثیر زیادی در آلودگی دارند که بخش اعظم آن مربوط به کشورهای همسایه غربی است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست می‌افزاید: در این رابطه حدود 3 ماه پیش با کشور عراق مذاکراتی داشتیم که قرار شد به صورت جدی اقداماتی را در بهبود وضعیت و مبارزه با گرد و غبار انجام دهد و این اراده جدی وجود دارد تا از ابتدای 2013 کار خودشان را آغاز کنند.

مهمترین علت آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور مربوط به بخش صنعت و سوخت است

علی محمد شاعری، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست و معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص عوامل آلودگی هوا نظر کاملا متفاوتی دارد و توپ آلودگی هوا را به زمین صنایع می‌اندازد.

وی با بیان اینکه مهمترین علت آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور مربوط به بخش صنعت و سوخت است به ایسنا می‌گوید: وزارت صنایع باید صنایع آلاینده کشور را مهار و مدیریت کند.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست می‌افزاید: تا کنون بخشی از صنایع آلاینده از رده خارج و با صنایع پاک جایگزین شده‌اند اما نزدیک به 2900 واحد صنعتی آلاینده بزرگ در اطراف شهرها مستقرند.

شرکت‌ها ایران خودرو و سایپا از رعایت استانداردهای لازم سر باز زده‌اند

اگر ایران‌خودرو و سایپا تا پایان سال به تعهداتشان عمل نکنند، شماره‌گذاری محصولاتشان متوقف می‌شود

وی می‌گوید: علاوه بر آن، وزارت صنایع باید بر اساس مصوبه دولت شرکت‌های خودروساز را به رعایت استانداردهای لازم ملزم کند اما هنوز شرکت‌ها ایران خودرو و سایپا از این کار سرباز زده‌اند که این کار نشان دهنده کوتاهی و قصور این وزارتخانه است.

شاعری با بیان اینکه طبق طرح جامع کاهش آلودگی هوا تا پایان امسال به خودروهای غیراستاندارد اجازه شماره‌گذاری نخواهند داشت می‌افزاید: اگر سایپا و ایران خودرو تا زمان مقرر به تعهداتشان عمل نکنند نیروی انتظامی با آنها برخورد خواهد کرد.

قائم مقام سازمان محیط زیست معتقد است: تا کنون وزارت نفت 15 میلیارد دلار برای تولید محصولات نفتی با کیفیت و استاندارد یورو4 هزینه کرده است اما بخش عمده‌ای از این محصولات با استاندارد یورو 4 عرضه نشده‌اند.

به گفته وی این وزارتخانه متعهد شده است که تا پایان امسال 45 تا 50 میلیون لیتر بنزین استاندارد تامین و توزیع کند.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تامین گاز مورد نیاز واحدهای صنعتی بزرگ از مهم ترین اقدامات وزارت نفت است به ایسنا می‌گوید: تا کنون این وزارتخانه برای انجام این کار اقدامی نکرده و کارخانه‌های صنعتی بزرگ همچنان از سوخت مازوت که آلایندگی بسیار بالایی دارد استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: واحدهای صنعتی بزرگی مانند نیروگاه‌های برق و کارخانجات سیمان باید سریعا سوخت مورد استفاده خود را عوض کنند و ما با وجود پیگیری‌هایی که داشتیم به نتیجه نرسیدیم.

ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور و شهرداری‌ها دیگر مقصران آلودگی‌ها هستند

قائم مقام سازمان محیط زیست با بیان اینکه گسترش حمل و نقل عمومی و نوسازی واحدهای فرسوده از مهمترین اقدامات در حل مشکل آلودگی هواست می‌افزاید: ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور و شهرداری‌ها باید برای انجام این کار جدی‌تر اقدام کنند. مثلا در شهر تهران بیش از 100 هزار خودروی فرسوده و 3000 اتوبوس و 1000 مینی‌بوس دودزا تردد می‌کنند که باید از تردد آنها جلوگیری شود.

شاعری می‌افزاید: ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور و شهرداری‌ها نباید به بهانه کمبود اعتبار وظیفه قانونی خود را زمین بگذارند. همچنین آنها باید برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور جدی تر عمل کنند.

وی می‌گوید: وزارت کشور نیز باید منابع لازم را برای از رده خارج کردن این خودروها تامین کند. قصور شهرداری‌ها باعث تشدید آلودگی هوا در شهرهای بزرگ شده است.

شاعری با بیان اینکه 30 درصد ذرات معلق مربوط به فعالیت‌های عمران شهری است می‌گوید: بعضی از آلودگی شهرها مربوط به فعالیت‌های معدنی کارخانه‌های شن و ماسه بوده که وابسته به فعالیت‌های عمران شهری است.

به گفته وی شهرداری‌ها باید برای حل این مشکل کارخانجات آسفالت حمل و نقل خاک و نخاله و فعالیت‌های شهری را کنترل کنند.

نیروی انتظامی مکلف به جلوگیری از تردد خودروهای دودزاست

قائم مقام سازمان محیط زیست با بیان اینکه از نیروی انتظامی انتظار بیشتری در جلوگیری از تردد خودروهای دودزا داریم می‌گوید: البته نیروی انتظامی در چند روز اخیر همکاری‌های خوبی داشته است اما توقع داریم که نیروی انتظامی به صورت جدی‌تر از تردد خودروهای دودزا فاقد معاینه فنی جلوگیری کند.

خودرو، سوخت و صنعت 3 متهم اصلی آلودگی هوای پایتخت

در عین حال مهندس وحید نوروزی، مشاور محیط زیست معاون ترافیک شهردار تهران، خودرو، سوخت و صنعت را به عنوان 3 متهم اصلی آلودگی هوای تهران معرفی می‌کند و معتقد است: در این میان خودروهای آلاینده و غیراستاندارد متهم ردیف اول، سوخت‌های بی کیفیت و بدون استاندارد متهم ردیف دوم و صنایع آلوده کننده و مخرب متهم ردیف سوم آلودگی هوا محسوب می‌شوند.

نوروزی با اشاره به این که نزدیک به یک سال از ابلاغ برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در اسفند ماه سال گذشته می‌گذرد، می‌گوید: مناسبت روز هوای پاک فرصت مناسبی است تا مسئولان محیط زیست گزارش وضعیت زیست محیطی کشور و عملکرد یک ساله خود را به صورت کمی و با عدد و رقم بیان کنند.

مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست در پایان خاطرنشان می‌کند: نقش صنعت که معمولاً پشت خودرو سنگر می‌گیرد در آلودگی هوا بسیار مهم بوده و همپای خودرو و سوخت است.

مهمترین مشکل آلودگی هوای تهران فقر دانش و تخصص در برخی مسوولان است!

دکتر یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز با انتقاد از برخی اظهارات متفاوت مسوولان امر در خصوص علل آلودگی هوا به خصوص در کلانشهر تهران به ایسنا می‌گوید: مهمترین مشکل آلودگی هوای تهران فقر دانش و تخصص در برخی مسوولان است!

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در عین حال مهمترین علت وجود آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون را سوخت و احتراق ناقص خودروها خواند.

به گزارش ایسنا، آسمان تهران و برخی شهرهای کشور امروز بار دیگر در حالی رنگ خاکستری به خود گرفت که مقابله با این پدیده در مرحله اول «اجماع» مسئولان دستگاه‌های ذیربط در خصوص علل آن است که باید حاصل شود تا در مرحله بعد درباره راهکارهای مقابله با آلودگی هوا به توافق برسند.

انتهای پیام

در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
نام و نام خانوادگی*
ایمیل
متن نظر*
● تعداد‌ نظرات (3)
mani | دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۸ | پاسخ
like 0
dislike 0
داریم همه خفه می‌شوم... کسی باور نمی‌کنه... یه شب می‌خوابیم دیگه کسی صبح بیدار نمی‌شه...!
یکی | دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۶ | پاسخ
like 0
dislike 0
خوب، وقتی مصرف بنزین و خودروي تک‌سرنشین این‌قدر زياده، چه انتظاری دارید؟ ای‌کاش بنزین را به‌طور متناسب سهمیه‌بندی می‌کردند و بنزین 700 تومانی هم سقف داشت!
دوست | دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۴ | پاسخ
like 0
dislike 0
نمی‌دونم چرا مذاکراتی که آمریکا می‌خواد بکنه، من را یاد اسب تروا می‌اندازه!
ايسنا: مخاطب محترم! آلودگي هوا چه ربطي به مذاكره با آمريكا و اسب تروا داره؟!