• دوشنبه / ۴ دی ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 91100402189
  • خبرنگار : 71452

دستیابی محققان به شیوه نوین درمان سرطان کلیه

دستیابی محققان به شیوه نوین درمان سرطان کلیه

محققان انگلیسی از گاز منجمد برای از بین بردن تومورهای سرطان کلیه استفاده کردند که این امر به معنای عدم نیاز به استفاده از بخیه و بستری طولانی مدت در بیمارستان است.

محققان انگلیسی از گاز منجمد برای از بین بردن تومورهای سرطان کلیه استفاده کردند که این امر به معنای عدم نیاز به استفاده از بخیه و بستری طولانی مدت در بیمارستان است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در جراحی لاپاراسکوپی که به جراحی سوراخ کلید (keyhole surgery) نیز معروف است، جراح با ایجاد یک حفره کوچک، تومور را از کلیه خارج می‌کند.

محققان دانشگاه ساوت هامپتون روش دمای فوق سرد را برای نابود کردن سلول‌های سرطان کلیه مورد آزمایش قرار داده اند؛ با استفاده از دستگاه سی تی اسکن، تصویری از تومور تهیه شده و بین چهار تا پنج سوزن نازک تر از سر مداد وارد بافت سرطانی می‌شود.

در این روش گاز آرگون از طریق تعدادی سوزن تو خالی از راه پوست بطور مستقیم وارد بافت تومور کلیه و باعث سرد شدن شدید سر سوزن تا دمای منفی 150 درجه سانتیگراد می‌شود و در نتیجه بافت‌های اطراف سوزن به حالت منجمد در آمده و تومور نابود می‌شود.

این روش درمانی ظرف مدت 30 دقیقه انجام شده و تأثیرات ناچیزی بر عملکرد کلیه بر جای می گذارد.

بر خلاف عمل جراحی سنتی، در این روش بیمار پس از یک روز از بیمارستان مرخص شده و می تواند پس از یک هفته نیز به سر کار باز گردد؛ همچنین ریسک خونریزی و ابتلا به عفونت نیز بشدت کاهش یافته و بافت سالم اطراف تومور نیز آسیب نخواهند دید.

این روش درمانی برای تومورهایی با قطر کمتر از پنج سانتی متر یا بیمارانی که عمل جراحی برای آنها خطرناک است، تجویز می شود.

روش کرایوتراپی یا درمان با سرد کردن (Cryoablation) برای درمان تومورهای سرطان استخوان و پروستات نیز کارآیی دارد و از تصاویر سی تی اسکن، فراصوت یا MRI‌ استفاده می شود که امکان مشاهده دقیق محل تومور را برای جراح فراهم می کند.

دکتر «دیوید برین» رادیولوژیست بیمارستان دانشگاه ساوت هامپتون تأکید می کند: این روش گامی جدید برای درمان سرطان محسوب می شود؛ با کمک تصاویر اسکن می توان بروز سرطان را در مراحل نخست تشخیص داده و با یک روش کمتر تهاجمی و بدون نیاز به عمل جراحی، تومور را از بین برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha