این روزها نمایشگاهی از آثار نیوشا توکلیان در گالری آران در معرض دید عموم علاقهمندان به هنر عکاسی و آثار بصری قرار گرفته است به این بهانه خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در گفتوگویی با این هنرمند معاصر جویای نظرات وی در خصوص عکاسی معاصر و دیدگاههایش درباره مسایل مرتبط با این هنر تصویری شده است.
«یک دوربین عکاسی، تنها چیزی است که یک فرد برای عکاسی به آن احتیاج دارد. وسیلهای که این روزها در اختیار همه قرار دارد. اما آنچه که از خود این وسیله مهمتر است و سبب میشود، عکسی به یک شاهکار در تاریخ عکاسی مبدل شود، خلاقیت است.»
خلاقیتی که نیوشا توکلیان از عکاسان معاصر نیز بر آن تاکید دارد و میگوید امروز دوربین عکاسی بخشی از زندگی مردم است و همین مقوله کار عکاسان حرفهای را سختتر کرده است.
او با بیان اینکه تقریبا هر دو سال یک بار به سمت عکاسی از سوژههای مستند اجتماعی میرود از تلاش خود برای نشان دادن آنچه در اطرافش در حال رخ دادن است خبر داد.
وی ادامه داد: ابتدا حدود شش ماه در شهرک اکباتان عکاسی میکردم اما چون کسانی را که در آنجا بودند را نمیشناختم نتوانستم با آن محیط ارتباط برقرار کنم و احساس میکردم عکسها مصنوعی میشود، به همین خاطر پروژه عکاسی را متوقف کردم و در محل زندگی خودم به عکاسی پرداختم.
توکلیان که محل عکاسی را اتاق خواب شخصی خود در نظر گرفته است، خاطر نشان کرد: من مدتها دنبال محلی برای عکاسی میگشتم که وقتی به محل زندگی خودم دقت کردم دیدم اینجا همان منظره دلخواه من است .
او ادامه داد: به این دلیل محل عکاسی را اتاق خوابم انتخاب کردم که احساس راحتی زیادی در آن میکردم؛ محلی که 10 سال است در آنجا زندگی میکنم و با آدمهایی که در آن نزدیکی زندگی میکنند ارتباط برقرار کرده بودم.
این هنرمند که در عکس های خود خلاقیت بسیاری را به کار میگیرد، افزود: در این پروژه عکاسی محدودیتهای زیادی را تحمل کردم تا به هدف دلخواهم برسم و این پروژه برای من فقط یک تجربه بسیار خوب بود.
او همچنین درباره تلخ بودم آثارش نیز گفت: در پروژههای شخصیام کمی تلخی وجود دارد که انعکاس دهنده اجتماعی است که در آن زندگی میکنم.
توکلیان ادامه داد:من در سنین کودکی و نوجوانی جنگ را تجربه کرده بودم و چند سال پیش نیز برای عکاسی جنگ راهی عراق شدم و تلخترین صحنه ها را دیدم که در عکسهای من تاثیر زیادی را داشته است.
این هنرمند درباره استفاده از فیلم در این نمایشگاه نیز گفت: بیشتر گالریها در تهران و بسیاری از آنها در شهرستانها امکان دیدن نمایشگاه من را نخواهند داشت، به همین خاطر تصمیم گرفتم از کل کار فیلم برداری کنم تا کسانی که امکان حضور در نمایشگاه را ندارند به جای بروشور این فیلم را ببینند.
توکلیان همچنین به ابعاد بزرگ عکسها نیز اشاره کرد و اظهار داشت: صورت آدمها برای من مهم است چون قصه آدمهایی که در عکسهایم بودند را میدانستم و از جزئیات مطمئن بودم.
او با بیان اینکه در هر نمایشگاهی که میگذارم هزاران ایده جدید به ذهن میرسد، تاکید کرد: نظراتی که تماشاگران به من میدهند برایم جذاب است و ایده در ذهنم پدید میآورد.
توکلیان که از سال 2005 عکاسی پرتره را به طور حرفهای شروع کرده است، خاطر نشان کرد: در تجربههای مختلف عکاسی میخواهم خودم را محک بزنم و عکاسی پرتره یکی از آنهاست.
این عکاس ادامه داد: من عاشق داستان گفتن برای آدمها هستم و شاید چون نمیتوانم خوب بنویسم، ترجیح میدهم عکاسی کنم و در این مورد محدودیتی برای خودم قائل نیستم و شاید حتی در آینده فیلم هم بسازم.
وی کار خود را با عکاسی خبری آغاز کرده است اظهار داشت: وقتی که کار عکاسی را به طوری جدی دنبال میکردم حرفها و طعنههای زیادی را از اطرافم شنیدم ولی آنچه برای من مهم به شمار میرود، قلبم است و همیشه آن را الگوی خودم قرار میدهم.
این هنرمند با تاکید بر اینکه هیچ گاه برای پول عکاسی نکرده است، تصریح کرد: در کارم به پول فکر نمیکنم با اینکه به پول احتیاج دارم ولی برای پول کار نمیکنم.
توکلیان افزود: برای نمایشگاهی مانند «گوش کن» هزینه زیادی را پرداخت کردم و برای سایر نمایشگاههایم نیز نیاز به پول داشتم اما چون به کاری که میکنم اعتقاد دارم فعالیت خودم را بیتوجه به پول با علاقه ادامه میدهم.
وی همچنین درباره ارتباط بدنه جامعه با هنر عکاسی نیز گفت: روزی جملهای را یکی از هنرمندان عکاسی بیان کرد و گفت: دوربین عکاسی جزئی از زندگی مردم شده است به نظر من هم سواد بصری مردم بالا رفته است و این امر کار ما عکاسان را سختتر کرده است.
او ادامه داد: باید خلاقیت زیادی را به خرج دهیم چون الان همه دوربین دارند و عکاسی میکنند و من به عنوان عکاسی حرفهای باید خلاقانهتر داستانهایم را بیان کنم.
نیوشا توکلیان که فعالیت حرفهای خود را در عکاسی از 16 سالگی آغاز کرده است اینک با پشت سرگذاشتن تجربیاتی چون عکاسی جنگهای عراق و افغانستان و برگزاری چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی به یکی از عکاسان صاحب سبک در عکاسی معاصر مبدل شده است.
آثار او در نشریات و مجلاتی چون تایم، اشپیگل، نشنال جیوگرافیک، لو فیگارو، نیویورک تایمز، اشترن، فیگارو و برخی دیگر از نشریات آمریکایی و اروپایی به چاپ رسیده است.
به گزارش ایسنا نمایشگاه عکس و فیلم "نگاه کن" در گالری آران به آدرس: خردمند شمالی، کوچه دی، شماره 12 در حال برگزاری است.
انتهای پیام
نظرات