• شنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۱ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 91091105412
  • خبرنگار : 71129

رئیس‌جمهوری جدید مکزیک سوگند خورد

رئیس‌جمهوری جدید مکزیک سوگند خورد

رئیس‌جمهوری مکزیک امروز (شنبه) قدرت را به "انریکه پنانیتو"، کاندیدای پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور واگذار کرد.

رئیس‌جمهوری مکزیک امروز (شنبه) قدرت را به "انریکه پنانیتو"، کاندیدای پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور واگذار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، فیلیپه کالدرون، رئیس‌جمهوری مکزیک در مراسمی نمادین و ساعاتی پیش از مراسم سوگند رسمی در دفتر ریاست جمهوری و سخنرانی در کاخ ملی، قدرت را به انریکه پنانیتو، برنده انتخابات ریاست جمهوری مکزیک از حزب "انقلاب بنیادین" واگذار کرد.

پنانیتو پس از مراسم گفت: این روند باعث حفظ ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور می‌شود. مکزیک شاهد بلوغ دموکراسی و تقویت و تحکیم اصول بنیادین بوده است.

وی افزود: حزب انقلاب بنیادین پس از 12 سال غیبت در عرصه ریاست جمهوری بار دیگر بر سر کار آمده است. این حزب در قرن بیستم با فساد، سرکوب و قدرت و نفوذ بر این کشور حکم رانده اما زمان آن رسیده که ما دوران سیاه گذشته را پشت سر بگذاریم.

پنانیتو همچنین متعهد شده تا به کاهش فقر بپردازد و اصلاحات ساختاری برای مکزیک را توسعه دهد.

با این حال، رئیس‌جمهوری جدید مکزیک با یک مشکل بسیار گسترده در کشورش مواجه است؛ قاچاق مواد مخدر. تنها در شش سال گذشته بیش از 60 هزار تن در جریان درگیری‌های ناشی از این امر کشته شدند.

با وجود آنکه از 37 قاچاقچی اصلی مواد مخدر 25 تن در مکزیک دستگیر یا کشته شدند، درگیری‌های مسلحانه، مثله کردن افراد و آدم‌ربایی از سال 2006 به شدت افزایش یافته و میزان قتل‌ها سه برابر شده است.

کالدرون برای مقابله با این گروه‌های گانگستری 50 هزار سرباز را در مناطق مختلف مکزیک مستقر کرد تا علاوه بر دستگیری قاچاقچیان به کنترل قاچاق مواد مخدر به آمریکا نیز بپردازد.

پنانیتو در دیداری با باراک اوباما، همتای آمریکایی‌اش که روز سه‌شنبه صورت گرفت، متعهد شد تا به همکاری‌های خود برای مقابله با قاچاق مواد مخدر ادامه دهد.

در مراسم رسمی امروز کالدرون و پنانیتو سرود ملی مکزیک را خواندند و با یکدیگر دست دادند.

همچنین مراسم ادای سوگند رئیس‌جمهور جدید مکزیک تحت تدابیر شدید امنیتی و در حالی صورت گرفت که دیوارهای محافظ گرداگرد کنگره را گرفته و 6500 مامور پلیس هم در خیابان مستقر شده بودند.

حین برگزاری مراسم سوگند، معترضان گرداگرد ساختمان کنگره دست به راهپیمایی زدند و آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، یکی از رقبای انتخابات ریاست جمهوری اول ژوئیه سال جاری نیز راهپیمایی را در مرکز شهر هدایت کرد. وی نتایج این رقابت را نپذیرفته و حزب انقلاب بنیادین را به خرید آرا به نفع پنانیتو متهم می‌کند. با این حال، دادگاه رسیدگی به جرایم انتخاباتی ادعای وی را قبول ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha