• شنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 91091105030

استقبال آموزش و پرورش از اجباری شدن دوره پیش دبستانی

استقبال آموزش و پرورش از اجباری شدن دوره پیش دبستانی

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه پوشش تحصیلی دوره یکساله آمادگی (پیش دبستانی) از 50 درصد به بیش از 95 درصد خواهد رسید.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه پوشش تحصیلی دوره یکساله آمادگی (پیش دبستانی) از 50 درصد به بیش از 95 درصد خواهد رسید.

فاطمه قربان در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره افزایش پوشش تحصیلی دوره پیش دبستانی و برنامه پنجم توسعه و تکلیفی که قانون برای آموزش و پرورش مشخص کرده است، گفت: چنانچه روند فعلی پوشش تحصیلی پیش دبستانی ادامه یابد، تا پایان سال 94 بیش از 95 درصد نوآموزان تحت آموزش پیش دبستانی قرار خواهند گرفت.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های آموزش و پرورش بحث فرهنگ سازی ورود نوآموزان به پیش دبستانی بود که طی 2 سال اخیر این فرهنگ به خوبی در بین خانواده‌ها جایگاه خود را پیدا کرده است و در حال حاضر 50 درصد نوآموزان توسط آموزش و پرورش، 10 درصد توسط سازمان بهزیستی و درصدی نیز از طریق سایر موسسات تحت پوشش پیش دبستانی قرار می‌گیرند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در گذشته نیز پیش دبستانی فراگیری مناسبی داشت، اما اطلاعات و آمار آنها وارد سامانه نمی‌شد، در حالی که با قانونمند شدن پیش دبستانی در آموزش و پرورش به عنوان یک دوره رسمی غیر اجباری، این اطلاعات وارد سامانه شده و آمار دقیق نوآموزانی که تحت پوشش این دوره قرار می‌گیرند مشخص می‌شود.

قربان ادامه داد: برای ارائه آمار دقیق از نوآموزانی که دوره پیش دبستانی را می‌گذرانند علاوه بر مراکزی که تحت پوشش آموزش و پرورش قرار دارند، سایر مراکز تحت پوشش دستگاه‌ها و نهادهای دیگر نیز باید با آموزش و پرورش هماهنگ بوده و اطلاعات و آمار نوآموزان را وارد سامانه ثبت نام آموزش و پرورش کنند.

وی با بیان اینکه 11 هدف یادگیری برای دوره پیش دبستانی تعیین شده است، عنوان کرد: با تدوین راهنمای تولید محتوا توسط سازمان‌ پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، استان‌ها مکلفند کتابهای آموزشی دوره پیش دبستانی را طبق ضوابط این راهنمای تولید محتوا و بر حسب فرهنگ منطقه‌ای جغرافیایی خود تدوین و تالیف کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش اهمیت بسیار زیادی برای دوره پیش دبستانی قائل است و در تلاش است با افزایش روز افزون پوشش این دوره تا پایان سال 94 که پایان برنامه پنجم توسعه نیز می‌باشد، پوشش تحصیلی نوآموزان دوره پیش دبستانی را به بیش از 95 درصد برساند.

وی درباره اینکه آیا آموزش و پرورش برنامه‌ای برای اجباری کردن این دوره و صدور گواهینامه برای پیش دبستانی دارد؟ اظهار کرد:‌ طبق قانون، پیش دبستانی دوره‌ای رسمی و غیر اجباری است و چنانچه قانون غیراجباری بودن آن را اجباری کند، آموزش و پرورش نیز به عنوان مجری قانون موظف به اجرای آن خواهد بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش در توضیح بیشتر گفت: تبدیل شدن دوره پیش دبستانی از دوره رسمی غیر اجباری به دوره اجباری نیازمند تصویب ماده واحده جدید در شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا مجلس شورای اسلامی است، چرا که طبق قانون شش تا 18 ساله‌ها لازم‌التعلیم هستند و این رده سنی جزو دوره رسمی و اجباری آموزش محسوب می‌شود، اما پیش دبستانی رسمی و

غیراجباری است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش از اجباری شدن دوره پیش دبستانی استقبال می‌کند، این دوره را بسیار با اهمیت تلقی کرد و تصریح کرد: در سالهای اخیر خانواده‌ها رویکرد مثبتی را نسبت به دوره پیش دبستانی داشته‌اند و این یک گام موثر و مثبت برای آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، در صورتی که دوره پیش دبستانی به صورت رسمی اجباری درآید و پایان این دوره برای نوآموزان گواهی تحصیلی صادر شود، دولت موظف است پس از نهایی کردن این قانون، اعتبارات نیروی انسانی و فضای آموزشی را نیز در نظر بگیرد.

قربان در پایان خاطر نشان کرد: سال 94 بیش از یک میلیون نوآموز وارد دوره پیش دبستانی شده و تحت آموزش‌های این دوره قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۹-۱۱ ۱۱:۵۰

ایراد آموزشی ایران از کم بودن کلاس و عنوان کلاس نیست. ایراد در تخصصی نکردن آموزش است. این معلمان هستند که باید دوره تخصصی ببینند تا بتوان سطح آموزش را بالا برد نه اضافه کردن کلاس و عنوانهای کلاس. اینها غیر از اینکه پول مردم ... را بر باد بدهد فایده دیگری ندارد!