• دوشنبه / ۶ آذر ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91090601989
  • خبرنگار : 71408

ایسنا در گفت‌وگو با مستندسازان گزارش کرد:/ 3/

طرح «صد سند» سینمای مستند ایران به سرانجام می‌رسد؟

طرح «صد سند» سینمای مستند ایران به سرانجام می‌رسد؟

در ادامه‌ی گزارش‌ها و پیگیری‌های ایسنا مبنی بر سرانجام اجرایی شدن طرح «صد سند» سینمای مستند ایران، سه تن از مستندسازان حاضر در جلسات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، هر یک از منظری اجرای «صد سند» را بررسی کرده‌اند؛ طرحی که به اذعان مستندسازان چشم‌انداز روشنی ندارد.

در ادامه‌ی گزارش‌ها و پیگیری‌های ایسنا مبنی بر سرانجام اجرایی شدن طرح «صد سند» سینمای مستند ایران، سه تن از مستندسازان حاضر در جلسات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، هر یک از منظری اجرای «صد سند» را بررسی کرده‌اند؛ طرحی که به اذعان مستندسازان چشم‌انداز روشنی ندارد.

احسانی: باید ابهامات «صد سند» برطرف شود

محمد احسانی در گفت‌وگویی با خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت پروژه «صد سند» پس از جلسه توجیهی در مرکز گسترش گفت: با توجه به شرایطی که در زمینه تولید در مرکز گسترش یا در تلویزیون می‌بینم، بعید می‌دانم که این طرح اجرایی شود.

وی توضیح داد: اکنون هم در مرکز گسترش و هم در تلویزیون بودجه ساخت فیلم‌های مستند به شدت کاهش یافته و معتقدم چنین طرحی که نیاز به بودجه زیادی دارد نه امسال و نه در سالن آینده به نتیجه نخواهد رسید.

این مستندساز با اشاره به جلسه توجیهی مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای پروژه «صد سند» اظهار کرد: در آن جلسه، موضوعات و ابهامات این طرح بیان شد. معتقدم ایده تولید 100 فیلم با عنوان «صد سند» در سینمای مستند بسیار خوب است اما نکته مهم اینجاست که این دوستان، ساز و کار، بودجه، موضوعات و ... این طرح را مشخص نکردند.

محمد احسانی در پایان سخنانش بیان کرد: متاسفانه مشخص شدن ابهامات این طرح به آینده موکول شد و گفتند که ما می‌خواهیم با شما برای اجرای این طرح هم‌فکری کنیم اما پس از آن جلسه دیگر هیچ پیگیری از جانب مرکز برای دریافت طرح‌ها یا هر چیز دیگری نشد.

شیری: بعید می‌دانم صد سند به سرانجام برسد

مصطفی شیری هم در گفت‌گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به جلسات توجیهی مرکز گسترش گفت: بعد از آن جلسه توجیهی که چند ماه قبل برگزار شد، دیگر هیچ پیگیری برای این کار از ما نشده است. متاسفانه علی‌رغم مصر بودن آقای آقامحمدیان برای ارائه طرح‌ها و مطرح‌شدن مباحث خوبی در آن جلسه توجیهی، کسی پیگیری برای دریافت این طرح‌ها یا ادامه کار انجام نداد.

وی ادامه داد: معمولا در مقاطعی از مدیریت مرکز، تصمیم‌هایی بدون پشتوانه کارشناسی گرفته شده و ابتر مانده است. گویا در مقاطعی مدیران تصمیماتی می‌گیرند که بعدا خود را ملزم به اجرای آن نمی‌بینند، به نظر می‌رسد پروژه «صد سند» هم علی‌رغم نام دهان پر کن آن از همین دست تصمیمات بود چرا که به نظر می‌رسد برای محتوا و مضمون آن هیچ فکری انجام نشده بود.

این مستندساز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به زمان نامناسب مطرح کردن چنین موضوعی اظهار کرد: تولید 100 فیلم با آن چشم‌اندازی که آقایان آقامحمدیان و خورشیدی (مدیر و معاون فرهنگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی) داشتند نیاز به زمان حساب‌شده‌ای داشت. الان روند اداری تولید یک فیلم معمولی در مرکز بسیار طولانی و فرسایشی است، حال آیا واقعا تولید 100 فیلم فاخر می‌تواند در همان سیکل معمول پیگیری شود؟ اگر پاسخ‌مان «خیر» است پس باید بپرسیم چرا برای این امر هیچ فکری نشده بود و یا حداقل به ما چیزی گفته نشد؟

شیری در پاسخ به این پرسش که آیا یکی از دلایل اجرایی نشدن این طرح مسائل مربوط به بودجه آن است؟ بیان کرد: مرکز گسترش بودجه کمی ندارد و این از تولید فیلم‌هایی به اسم فاخر و پرداخت بودجه‌های کلانی برای آثار سفارشی مشخص است. با توجه به این آثار سفارشی و ساخت برخی آثار فاخر به نظر می‌رسد مرکز فعلا مشکل بودجه ندارد اما از سوی دیگر معتقدم مدیریت بودجه در مرکز دچار مشکل است.

وی توضیح داد: توضیح بودجه در مرکز به صورت خودی و غیرخودی است و این بودجه به صورت عادلانه بین بچه‌های فیلم‌ساز تقسیم نمی‌شود. همین رویکرد موجب شده بسیاری از مستندسازان از مرکز گسترش سینمای مستند تجربی فاصله بگیرند اما مطرح کردن پروژه «صد سند» باعث می‌شد دافعه‌ای که بین فیلم‌سازان و مرکز ایجاد شده بود از بین برود و یا حداقل کمتر شود ولی متاسفانه این پروژه فقط یک حباب بود و یا حداقل باید گفت تا الان یک حباب بوده است.

این مستندساز درباره سرنوشت پروژه «صد سند» ابراز عقیده کرد: بعید می‌دانم در مدت کمی که تا پایان دوره‌ی این مدیریت باقی مانده این پروژه به سرانجام برسد و شاید مدیر بعدی علاقه‌ای به اجرای این پروژه نداشته باشد. معتقدم اگر نیت خیری هم پشت مطرح کردن «صد سند» وجود داشت اما این طرح کارشناسی نشده رسانه‌ای شد. با این وضعیت عملا چشم انداز روشنی برای محقق شدنش نمی‌بینم.

مصطفی شیری در پایان سخنانش با خطاب قرار دادن مدیران مرکز گسترش سینمای مستند تجربی بیان کرد: سینمای مستند امروز سینمای پیشروی ایران به لحاظ حضور بین الملل و دریافت جوایز مختلف است که عامل این حضور و موفقیت بیشتر بچه‌های فیلم‌ساز هستند تا مدیران. از این جنبه امیدوارم مدیران تعامل بیشتری با فیلم‌سازان داشته باشند و از آنها می‌خواهم که در طرح‌ها از فیلم‌سازان نظر خواسته شود و آنها را در تصمیمات دخیل کنم تا اینگونه طرح‌ها معلق باقی نمانند.

رکنی: هیچ پیگیری نشد

همچنین مهناز رکنی از دیگر حاضران در جلسات مرکز گسترش درباره نتیجه این جلسات اظهار کرد: من کاملا در جریان این طرح نیستم چرا که فقط در آن جلسه شرکت کردم و پس از آن هیچ پیگیری بابت انجام کاری نشد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: البته من طرح خود را به مرکز برای پروژه «صد سند» داده‌ام اما چون طرح دیگری را در دست ساخت دارم گفتند که ابتدا کار اول را تمام کنید. فعلا طرح «صد سند» من مسکوت مانده تا طرح اول پایان یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha