• چهارشنبه / ۱۷ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 91081710740

انتقاد صریح معاون وزیر آموزش و پرورش:

پیش دانشگاهی سال قهر بچه‌ها با کتاب است/کتاب‌های کمک آموزشی، بلای جان آموزش و پرورش شده

پیش دانشگاهی سال قهر بچه‌ها با کتاب است/کتاب‌های کمک آموزشی، بلای جان آموزش و پرورش شده

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش کتب کمک آموزشی فوق برنامه را بلای جان آموزش و پرورش دانست و گفت: مقطع پیش دانشگاهی، سال قهر دانش‌آموزان با کتاب است، چرا که شمار زیادی از کتاب‌های رنگارنگ سبز، زرد، سرخ و آبی، توسط معلمان روی سر بچه‌ها آوار می‌شود.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش کتب کمک آموزشی فوق برنامه را بلای جان آموزش و پرورش دانست و گفت: مقطع پیش دانشگاهی، سال قهر دانش‌آموزان با کتاب است، چرا که شمار زیادی از کتاب‌های رنگارنگ سبز، زرد، سرخ و آبی، توسط معلمان روی سر بچه‌ها آوار می‌شود.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین هژبری در اولین همایش علمی «توسعه آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش در افق 1404»، با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دنبال تحقق حیات طیبه است، گفت: با شکل گرفتن حیات طیبه، آخرت طیبه نیز حاصل می‌شود.

وی به طرح این سوال که آیا مدارس ما واقعا محل رویش و پرورش استعدادها، هستند؟ اظهار کرد: نمی‌خواهم زحمات صورت گرفته را زیر سوال ببرم و یا تک بعدی و افراطی بحث کنم، اما واقعا این سوال مطرح است که آیا شرایط فعلی زمینه‌ساز رویش و پرورش است؟

هژبری از دانش‌آموز باوری و دانش‌آموز یاوری به عنوان یکی از راهبردهای طلایی حوزه پرورشی در وزارت آموزش و پرورش یاد کرد و گفت: باید کارها را به دست دانش‌آموزان بسپاریم و نقش‌های جدید خلق کنیم تا آنها بتوانند در این عرصه شکوفا شوند.

وی به عضویت 609 هزار دانش‌آموز در شوراهای مدارس اشاره کرد و گفت: هر سال 10 میلیون دانش‌آموز پای صندوق‌های رای در مدارس حاضر می‌شوند و می‌توان از همین فضا برای ارائه آموزش‌های مرتبط استفاده کرد.

هژبری ادامه داد: در حال حاضر جامعه نگران برگزاری انتخابات پیش‌رو است، اما اگر آموزش‌ها به صورت بنیادی در این عرصه صورت بگیرد، دیگر نباید چنین نگرانی‌هایی داشته باشیم.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مهارت‌آموزی و آموزش‌ مهارت‌های زندگی به عنوان یک اصل در برنامه درس ملی تلقی می‌شود، اظهار کرد: چرا گواهی کار و دانش وزارت آموزش و پرورش، اعتبار لازم را ندارد و دانش‌آموزان علی‌رغم سپری کردن این دوره، دوباره به مراکز فنی حرفه‌ای مراجعه می‌کنند؟ سازمان فنی حرفه‌ای در عرض وزارت آموزش و پرورش قرار دارد، پس چرا ارزش مدرک یک دوره آموزشی چند ماهه در این مراکز بیشتر از دیپلم کار و دانش وزارت آموزش و پرورش است؟ چرا درباره این مدرک تا این اندازه تبلیغ می‌شود؟

وی ادامه داد: شرایط موجود به معنای کم‌کاری هنرستان‌ها و مراکز کار و دانش آموزش و پرورش نیست، بلکه هر ناظر منصفی متوجه تلاش‌های صورت گرفته می‌شود، اما باید نقصان‌هایی که وجود دارد و ضعف‌هایی که در میدان عمل به نظر می‌رسد را رفع کنیم.

هژبری در ادامه کتب کمک آموزشی فوق برنامه را بلای جان آموزش و پرورش دانست و گفت: مقطع پیش دانشگاهی، سال قهر دانش‌آموزان با کتاب است، چرا که شمار زیادی از کتاب‌های رنگارنگ که سبز، زرد، سرخ و آبی است، توسط معلمان روی سر بچه‌ها آوار می‌شود.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش در ادامه به نقش مشاوران پرورشی در امر ترغیب دانش‌آموزان به مهارت‌آموزی اشاره کرد و گفت: مشاوران پرورشی در ستاد ساماندهی فنی حرفه‌ای در استان‌ها فراموش شده‌اند که باید این ضعف برطرف شود.

وی از تولید آزمون‌های بومی رغبت‌سنجی و استعدادیابی به عنوان یک تولید ملی یاد کرد و گفت: پس از گذشت 30 سال که آزمون‌های وارداتی تکراری از دانش‌آموزان صورت می‌گرفت، هم‌اکنون دست‌اندرکاران حوزه پرورشی با آزمون‌های بومی رغبت‌سنجی و استعدادیابی را انجام می‌دهند که این اقدام شایسته توجه است و می‌تواند نقش مهمی در تشویق دانش‌آموزان به آموزش‌های فنی حرفه‌ای داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha