سرویس
پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ / Oct 23 2014
تعداد کل اخبار: 31

پل کابلی میدان امام حسین(ع) مشهد فردا افتتاح می‌شود

» سرویس: استان ها - خراسان رضوي

پروژه میدان امام حسین (ع)، چهارمین تقاطع سه طبقه مشهد است که از سال 89 آغاز به کار کرده که فردا جمعه 12 آبان ماه به طور رسمی افتتاح می‌شود. این میدان یکی از چندین پروژه جذاب و برجسته شهر مشهد است؛ چرا که یک پل معلق روگذر در این پروژه اجرا می‌شود که گفته می‌شود مشابه این پل در کشور مشاهده نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،منطقه خراسان، پروژه تقاطع سه سطحی میدان امام حسین(ع) با توجه به حجم بالای ترافیک در این منطقه از اولویت‌های پروژه‌های عمرانی شهرداری مشهد به حساب می‌آید. مدیرنظارت بر پروژه‎های عمرانی شهرداری مشهد در این زمینه گفت: پل امام حسین (ع)، تقاطع غیرهمسطح سه سطحی است، بخش زیرگذراین پروژه با هزینه 10 میلیارد تومان در امتداد صد متری کمربندی قرار گرفته که در اسفند ماه سال 89 توسط استاندار به بهره‌برداری رسید.

مهندس سیدمحمود ریحانی با بیان اینکه ترافیک صدمتری به زیرگذر انتقال پیدا کرد، اظهار کرد: با این شرایط، احداث روگذر صورت گرفت که پس از تهیه طرح، محاسبات و نقشه‏‌های اجرایی، عملیات اصلی آن در تیرماه سال 90 شروع شد.

وی ادامه داد: در دو بخش پل کابلی و رمپ‌ها، دو پیمانکار به‌ طور هم‌زمان شروع به فعالیت کردند، طول پل 800 متر است که 200 متر پل کابلی و 600 متر پل‌های بتنی و رمپ‌های خاک مسطح تشکیل می‌دهند.

ریحانی با اشاره به مزایای این نوع پل تصریح کرد: ارزان تربودن، مدرن بودن روش،‌ سریع‌تر شدن روند کار از جمله مزایای این پروژه‎ به حساب می‎آید.

وی در خصوص پل کابلی اضافه کرد: 200 متر پل کابلی، شامل 2 پایلون 40 متری است که از نظر معماری، شکل پل منحصر به فرد است چرا که در این نوع پل، پایه‌ها با شیب ثابت هستند که کار را بسیار سخت کرد و مجبور شدیم قالب پایه‌ها را که هرکدام به نوعی است را سفارش دهیم، در سایر پل‌های کابلی پایلون‌ها یا به هم می‌رسند یا به طریقی به هم وصل می‎شوند، که این پل طراحی متفاوتی دارد و شکل معماری آن منحصر به فرد است.

مدیرنظارت بر پروژه‎های عمرانی شهرداری مشهد با بیان اینکه در کشور این مدل پل را نداریم و این نوع پل چهارمین پل کابلی کشور است، اظهار کرد: تبریز، تهران، کارون (اهواز) سه پل قبلی هستند که در کشور ساخته شده و پل چهارم در مشهد است.

وی خاطرنشان کرد:عرشه پل کابلی به صورت قطعات فلزی است که در کارخانه قبلا با استفاده از ورقه‌های مخصوص ساخته شده و به صورت قطعات 6 متری از تهران به مشهد رسیده است.

ریحانی ادامه داد: وزن کل عرشه فلزی 2 هزار تن است و بدون مسدود شدن ترافیک، حتی درساعات پایانی شب تا صبح با اخذ مجوز از پلیس (کم حجم‌ترین زمان ترافیک) قطعات (پایلون‌ها) را نصب کردیم، قطعات توسط پیچ وصل شده و کار بسیار دقیقی است که با دقت و کنترل و کمترین مشکل، قطعات را نصب کردیم بعد از نصب عرشه، نصب پری‌دال را داشتیم که چون پل در قوس بود پری‌دال‎های متفاوت بود که سختی بسیاری را به همراه داشت تا آرماتوربندی اصلی صورت گرفت.

وی بیان کرد: نصب پایلون، بتن‌ها و کابل اندازی هم‌زمان با هم صورت گرفت، به همین دلیل موفق شدیم عرشه را معلق نصب کنیم . در پل کابلی 42 هزار متر کابل مصرف شده در 48 دسته25 تایی طراحی شده و 1200 رشته (تعداد کابل ها) به طول 42 کیلومتر می‌شود که 180 هزار کیلوگرم بر سانتی متر مربع مقاومت دارد و 6 برابر آرماتور معمولی مقاومت کششی دارد.

مدیرنظارت بر پروژه‎های عمرانی شهرداری مشهد با بیان اینکه هر دسته 25 تایی کابلی بین 250 تا 300 تن بار را به پایلون منتقل می‌کند، تصریح کرد: نصب کابل‌ها در سه مرحله انجام شده است و برای هر کابل 10 تن بارمرده وارد شده است.

ریحانی با اشاره به پل بتنی میدان امام حسین(ع) گفت: پل بتنی شامل 13 دهانه 24 متری و دو رمپ خاکی مجموعا به طول 300 متر، در اجرای دهانه بتنی 400 تیر پیش ساخته 24 متری را خودمان تولید و حمل و نصب کردیم.

وی با عنوان اینکه در هر دقیقه 140 ماشین از این محل عبور می‌کند، اظهار کرد: هدف اصلی ساخت پل کاهش بار ترافیکی میدان امام حسین (ع) بود؛ چرا که تقاضای سفر به خواجه ربیع و جاده کلات زیاد است و همه مجبورند از این میدان عبور کنند و آخر هفته بیشترین ترافیک وجود دارد.

مدیر اجرایی پروژه امام حسین (ع) مشهد:

37 میلیارد تومان هزینه پل شده است

معارضات شرکت‏‌های خدماتی بزرگترین مشکل ما بود

مدیر اجرایی پروژه امام حسین (ع) مشهد به خبرنگار ایسنا گفت: بزرگترین مشکل در روند اجرای این پروژه، معارضات زیادی مثل کابل‌های 60 هزار ولت، زمین دکل‌های 63 هزار کیلوولت هوایی، لوله‌های گاز فشار قوی و محور صد متری، ‌فیبر نوری در بخشی از زیرگذر بود که با این حال، پروژه را در 15 ماه به انجام رساندیم.

مهندس حمیدرضا نیکنام افزود: 27 میلیارد تومان هزینه شده است که 14 میلیارد تومان به پل کابلی و 13 میلیون تومان به زیرگذر و روگذرتخصیص یافت.

وی ادامه داد: برای احجام 400 هزار متر مکعب خاکبرداری داشته‌ایم که در پروژه "بوستان بهار" استفاده شد و به نوعی صرفه‌جویی کردیم، 40 هزار مترمکعب بتن ریزی داشتیم. 5 هزار تن میلگرد، 50 هزار تن آسفالت، 30 کیلومتر جدول‌گذاری، 3800 متر حفاری و اجرای شمع‌های بتنی را نیز داشتیم .

نیکنام تصریح کرد: هم‌زمان با اجرای پل روگذر، عملیات احداث راست گردها و ورودی‌های میدان نیز انجام شده است، ضمناً‌ بتن مورد استفاده پروژه از بتن پر مقاومت STC است که بتن خود تراکم با مقاومت بالا است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع 37 میلیارد تومان هزینه پل شده است، بیان کرد: روزانه 300 نفر جهت تکمیل پروژه مشغولند، که به صورت 3 شیفت (شبانه روزی) فعالیت می‎کردند، در بخش‌های مختلف پروژه پل، میدان، ‌فضای سبز، نورپردازی و ... در روزهای تعطیل و غیر تعطیل انجام می‌شد.

پروژه‎ میدان امام حسین (ع) تا یک روز دیگر طی جشنی با حضور مردم و مسوولان به طور رسمی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
نام و نام خانوادگی*
ایمیل
متن نظر*
● تعداد‌ نظرات (0)