• شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۱ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 91072918869
  • خبرنگار : 71410

تصانیف اجرا نشده موسیقی ایران در آلبوم «شهر بی صدا»

تصنیف اجرا نشده عارف قزوینی به همراه 3 تصنیف از موسیقی قدیم ایران که تا کنون شنیده نشده‌اند، در آلبوم «شهر بی صدا» منتشر می‌شوند.

تصنیف اجرا نشده عارف قزوینی به همراه 3 تصنیف از موسیقی قدیم ایران که تا کنون شنیده نشده‌اند، در آلبوم «شهر بی صدا» منتشر می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، امیرمحمد تفتی خواننده این آلبوم درباره روند شکل‌گیری «شهر بی صدا» گفت: این اثر به دنبال همکاری بنده با کیوان ساکت در آلبوم «نای شکسته» و دوستی دوازده ساله‌ام با این هنرمند شکل گرفت و به دنبال آن دیگر هنرمندان از جمله سامان احتشامی به واسطه ترکیب سازی تار و پیانو در این آلبوم و نیز ارژنگ کامکار نوازنده تنبک‌ به ما ملحق شدند.

وی با اشاره به قطعات این اثر افزود: در این آلبوم 4 تصنیف را به انتخاب خودم گنجانده‌ام که یکی از آنها متعلق به عارف قزوینی است که تا به حال اجرا نشده است.

این تصنیف در کتاب فرامرز پایور به روایت عبدالله دوامی آمده که تا کنون عینا اجرا نشده است؛ البته بند آخر این تصنیف در کتاب درج نشده که ما طبق قواعد نت نگاری شده آن این بند را به آن اضافه کردیم.

این خواننده ادامه داد: سه تصنیف دیگر نیز قدیمی و متعلق به دوران‌های بسیار گذشته است که تاکنون در هیچ اثر و کنسرتی خوانده نشده‌اند.

این تصانیف با تلفیق شعر و موسیقی آن زمان و بر اساس قواعد 70 سال پیش ساخته شده‌اند به گونه‌ای که زمان ساخت یکی از آنها مشخص نیست.

تفتی با بیان اینکه تمامی این تصانیف شناسنامه‌دارهستند، بیان داشت: هیچ کدام از قطعات این آلبوم تا‌کنون شنیده نشده‌اند و ما آنها را بدون بازسازی و با ترکیبی که در گذشته خلق شده‌اند، اجرا کرده‌ایم؛ البته مقدمه 3 تصنیف از این مجموعه را کیوان ساکت ساخته است.

خواننده آلبوم «شهر بی صدا» در خصوص همکاری با کیوان ساکت، احتشامی و کامکار گفت: کیوان ساکت و احتشامی تکنیکی‌ترین نوازندگان حال حاضر هستند که توانسته‌اند در زمینه ساز خودشان شیوه خاصی را خلق کنند.

بر این اساس و با توجه به فضای آلبوم از این دو هنرمند در کار بهره بردم؛ همچنین چندین پیشنهاد برای نوازندگی تمبک داشتیم اما ارژنگ کامکار به لحاظ فکری و روحی با ما عجین‌تر بود، به همین خاطر با همفکری دوستان، ایشان را دعوت به همکاری کردیم.

تفتی در خاتمه خاطر نشان کرد: «شهر بی صدا» روایت فضای اجتماعی حال حاضر است که به زودی از طریق انتشارات «آوای باربد» در بازار موسیقی منتشر می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha