• چهارشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91072617152
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

«هفته‌ی هنر ایران» در کره‌ی جنوبی در حال برگزاری است

«هفته‌ی هنر ایران» در کره‌ی جنوبی در حال برگزاری است

«هفته هنر ایران در کره جنوبی» در حال برگزاری است.

«هفته هنر ایران در کره جنوبی» در حال برگزاری است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برای پاسداشت پنجاهمین سالگرد آغاز روابط فرهنگی و سیاسی ایران و کره جنوبی با همکاری بنیاد فردوسی، سفارت ایران در کره جنوبی و فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌یی، برنامه‌های هنری و فرهنگی گوناگونی با نام «هفته هنر ایران» در مهرماه امسال از یک هفته پیش برپا شده که همچنان این ویژه‌برنامه‌ها در کشور کره جنوبی در حال برگزاری است.

کاروان هنرمندان ایران که با همراهی ملی‌پوشان باستانی‌کار در این یادبود حاضر شده‌، در یک هفته برنامه‌های فشرده و متنوعی را در شهرهای سئول و ایل‌سان کره جنوبی برپا کردند.

جشنواره کشورهای اسلامی آغازین گام حضور هنرمندان ایرانی در کره جنوبی بود. در این جشنواره که در منطقه سئونگ‌بوک شهر سئول با همراهی هنرمندان چندین کشور مسلمان همچون ایران، مراکش، مصر، ترکیه، اندونزی و عربستان برپا شد، گروه موسیقی سنتی داروگ از سبزوار به هنرنمایی پرداخت.

از دیگر برنامه‌های جشنواره کشورهای اسلامی در کره جنوبی، برپایی نمایشگاه صنایع ‌دستی، کارگاه خوشنویسی و عرضه کالاهای فرهنگی و کتاب‌های فردوسی‌شناسی تولیدشده از سوی بنیاد فردوسی در غرفه ایران بوده است.

بر اساس این گزارش، بنیاد فردوسی کوشیده است برای بازنمایی میراث فرهنگی نامدار ایرانی ویژه آثار ثبت‌شده در یونسکو، یادگارهای فرهنگی را آماده کند و به این بهانه در کشور کره جنوبی، کارت‌پستال‌های سه‌گانه نگاره‌های شاهنامه بایسنقری، آیین‌های پهلوانی و ورزش زورخانه‌یی و ماسوله دردانه ایرانی را عرضه کرده است.

گام دوم کاروان هنری ایران در کشور کره جنوبی، مرکز فرهنگی گنگ‌سئو بوده است، ویژه‌برنامه شب ایرانی این‌بار به نمایش آثار عکاسی زورخانه‌های ایران اختصاص داشت که در نگارخانه این مرکز به نمایش درآمد.

میزبان ویژه‌برنامه‌ شب ایرانی در مرکز فرهنگی گنگ‌سئو، انجمن فرهنگی کره بود. آیین گشایش این ویژه‌برنامه‌ با حضور نمایندگان پارلمان کره جنوبی و سخنرانی احمد معصومی‌فر، سفیر ایران در کره جنوبی، آغاز شد. پس از آن، اجرای موسیقی سنتی ایرانی به درخواست کره‌یی‌ها با نواختن قطعه محبوب ایشان با نام «آری رنگ» انجام شد.

در گام سوم، دانشگاه گاچان سئول، میزبان گروه هنری ایران بود. این دانشگاه که نامدارترین دانشکده پزشکی کره جنوبی را در خود جای داده، چند سالی است که در تکاپوی راه‌اندازی کرسی زبان پارسی است. در این دانشگاه هم‌زمان با روز بزرگداشت حافظ، نمایشگاه خوشنویسی محمد یاراحمدی با دستمایه قرار دادن شعرهای این شاعر نام‌آور ایرانی و دیگر حکمت‌های نهفته در ادب پارسی به نمایش درآمد.

در این آیین گرامی‌داشت، گروه موسیقی سنتی داروگ نیز به احترام لسان‌الغیب حافظ شیرازی، تصنیف‌هایی برگرفته از شعرهای او را به اجرا درآوردند. در پایان آیین بزرگداشت حافظ، سفیر کشورمان در سئول به پاس حضور هنرمندان و باستانی‌کاران ایران، میزبان میهمانی رسمی شام در سفارت ایران بود.

در گام چهارم، همایش علمی «موسیقی و گذرگاه‌های فرهنگی ایران و کره» در دانشکده باستان‌شناسی هانیانگ، مهم‌ترین برنامه هفته هنر ایران در سئول بود که با همراهی شماری از استادان و پژوهشگران این نهاد علمی به انجام رسید.

در این همایش، پروفسور لی، رییس موزه دانشگاه هانیانگ در مقام دبیر همایش، پس از خوش‌آمدگویی درباره «1500 سال ارتباط دوستانه ایران و کره» به سخنرانی پرداخت و احمد معصومی‌فر، سفیر کشور ایران، هم در این همایش به «پای‌بست‌های ارتباطی دو کشور در زمان معاصر» اشاره کرد.

همچنین از دیگر سخنرانان این همایش، به سخنرانی دکتر جئون درباره «تبدیل‌های موسیقی ایران باستان و کره جنوبی»، دکتر گیم درباره «تاثیرهای فرهنگ ایرانی و کره‌ای بر یکدیگر» و میثم موحدفرد، رییس هیات مدیره بنیاد فردوسی با موضوع «شاهنامه فردوسی، شاهکار حماسی شرق» می‌توان اشاره داشت.

نمایشگاه آثار فرهنگی چندزبانه ایران و اجرای گروه موسیقی از دیگر بخش‌های این همایش بود. دانشگاه هانیانگ که پنجمین دانشگاه بزرگ کره جنوبی به شمار می‌آید، بویژه در زمینه کاوش آثار تاریخی با ایران همکاری تنگاتنگ دارد.

در گام پنجم، جشن دیپلماتیک سفیران کشورهای گوناگون با سخنرانی مدیرکل وزارت امور خارجه کره جنوبی برگزار شد. در این برنامه نیز گروه موسیقی سنتی داروگ با همراهی نوازندگان کره‌یی به اجرای مشترک قطعاتی پرداختند که مورد تشویق هنردوستان ایرانی و کره‌یی قرار گرفت.

در کنار این جشن، نمایشگاه آثار عکس زورخانه‌یی میثم موحدفرد و نمایشگاه آثار خوشنویسی محمد یاراحمدی به همراه نمایش آثار صنایع‌ دستی ایران برپا شد.

در گام ششم، شهر ایل‌سان کره جنوبی هم از حضور هنرمندان ایرانی بهره‌مند شد و نهاد فرهنگی آرام نوری این شهر، میزبان هفته هنر ایران بود.

بخش پایانی هنرنمایی گروه هنرمندان ایرانی به اجرای برنامه در دهکده جهانی ایته‌وون اختصاص دارد. ایته‌وون که دربردارنده منطفه مهاجران و خارجیان شهر سئول است، میزبان گردهمایی بزرگی از هنرمندان و فرهنگیان بیش از 50 کشور دنیاست که برای بازنمایی فرهنگ خویش می‌کوشند در این آوردگاه، نمایشی درخور توجه داشته باشند.

بر اساس این گزارش، حضور چندین‌هزار گردشگر خارجی در این دهکده جهانی، زمینه‌ساز شایسته‌ای شده است تا هنرمندان کشورمان با معرفی هنر ایرانی، بیش از پیش، ایشان را به فرهنگ کهن ایران علاقه‌مند کنند و با توجه به اقبال ویژه‌برنامه‌های هنرمندان و باستانی‌کاران ایران در کشور کره جنوبی، دهکده جهانی ایته‌وون، همچنان میزبان «هفته هنر ایران» است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha