• یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۱ / ۰۸:۳۶
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 91072314582

تندخوانی، تست زنی و قبولی در کنکور تبلیغاتی فریبنده است

معاون آموزش و پرورش: چه لزومی دارد 12میلیون دانش‌آموز را 12 سال برای شرکت درکنکور بدوانیم؟

معاون آموزش و پرورش: چه لزومی دارد 12میلیون دانش‌آموز را 12 سال برای شرکت درکنکور بدوانیم؟

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از تبلیغات گسترده و رنگین موسسات به ویژه موسسات کنکور و تقویتی گفت: برخی از موسسات تلاش‌های 11 ساله آموزش و پرورش را به بهانه ثبت نام دانش آموز نخبه و یا با استعداد بالا در سال آخر تحصیل، به نام خودشان مصادره و در ویترین‌های تبلیغاتی خود قرار می‌دهند، در حالی که معلمان سالهای سال برای تعلیم و تربیت این دانش آموزان تلاش می‌کنند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از تبلیغات گسترده و رنگین موسسات به ویژه موسسات کنکور و تقویتی گفت: برخی از موسسات تلاش‌های 11 ساله آموزش و پرورش را به بهانه ثبت نام دانش آموز نخبه و یا با استعداد بالا در سال آخر تحصیل، به نام خودشان مصادره و در ویترین‌های تبلیغاتی خود قرار می‌دهند، در حالی که معلمان سالهای سال برای تعلیم و تربیت این دانش آموزان تلاش می‌کنند.

ابراهیم سحرخیز در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، با بیان اینکه آموزش و پرورش همچون سال گذشته نوبت دوم مدارس یک شیفته را برای کلاس‌های کنکور و تقویتی دانش آموزان برنامه‌ریزی کرده است، افزود: بر اساس بخشنامه‌ای که به استان‌ها ارسال شده، تمامی مدارس می‌توانند نوبت دوم خود را در صورت خالی بودن به کلاسهای تقویتی، جبرانی و کلاسهای کنکور اختصاص دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از اتفاقاتی که به طور گسترده شاهد آن هستیم، تبلیغات رنگین موسسات و آموزشگاه‌هایی است که در خصوص تدوین کتاب‌های کمک آموزشی و یا کلاس‌های کنکور فعالیت می‌کنند، این در حالی است که فعالیت آنها و کتابهای ارائه شده در این موسسات باید توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصویب شود.

سحرخیز با اشاره به اینکه تبلیغات گسترده موسسات و آموزشگاه‌های خصوصی خانواده‌ها را به سمت استفاده از کلاس‌های خارج از مدرسه تشویق کرده است، تصریح کرد: بر اساس مصوبات آموزش و پرورش، کتابهای کمک درسی باید طبق استاندارد و با تایید سازمان پژوهش به عنوان مکمل درسی ارائه شود، در حالی که کتب ارائه شده در راستای آسان سازی و راحت کردن حل مسائل برای دانش آموزان بکار گرفته می‌شود.

وی کتابهای حل المسائل و کتابهای خارج از تایید آموزش و پرورش را نه تنها برای دانش آموزان مفید ندانست، بلکه آنها را مغایر با سیاست‌ها و اهداف تعریف شده در سند تحول بنیادین و تفکر محوری و دانش پژوهی دانش آموزان عنوان کرد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تبلیغات فریبنده موسسات خصوصی به ویژه در پایه سوم و چهارم دبیرستان و آماده سازی دانش آموزان بسیار گسترده است، خاطر نشان کرد: کلاسهای تندخوانی، تست زنی و یا تضمینی قبولی در کنکور از جمله مهمترین بخش تبلیغات این موسسات است این در حالی است که آموزش و پرورش تا زمانی که به دانش آموزان دیپلم ارائه دهد، سوالات خود را به صورت تشریحی برگزار می‌کند، لذا دانش آموزان نیازی به تست زنی ندارند و این مسئله به مشکلات قانون کنکور بازمی‌گردد.

سحرخیز گفت: تا زمانی که سایه کنکور به قدری سنگین است که دانشگاه رفتن فرزندان مهمترین اولویت خانواده‌هاست، فریاد آموزش و پرورش نیز به جایی نخواهد رسید؛ ضمن آنکه در قانون کنکور علاوه بر آموزش و پرورش سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت علوم، بهداشت و سازمان سنجش نیز مسئول هستند و باید ساختار آن را اصلاح کنند.

12 میلیون دانش آموز را 12 سال برای ورود به کنکور بدوانیم

وی با بیان اینکه چه لزومی دارد 12 میلیون دانش آموز را 12 سال برای وشرکت در کنکور بدوانیم؟ خاطر نشان کرد: اگر خانواده‌ها بدانند که دانش آموزان با اخذ دیپلم نیز می‌توانند وارد بازار کار شده و در صورت نیاز به اطلاعات و دانش بیشتر می‌توانند از راه‌های مختلف از جمله آموزش‌های کوتاه مدت و علمی کاربردی دانش خود را بالا ببرند، الزامی برای ورود همه دانش آموزان به دانشگاه وجود ندارد، در حالی که اکثر خانواده‌ها معتقدند فرزندانشان باید پس از اخذ مدرک لیسانس یا فوق لیسانس وارد بازار کار شود و این موضوع باعث شده تمام فعالیت‌های اصلی حاشیه شده و مباحث حاشیه‌ای اصل موضوع شود.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا، درباره برخی از موسساتی که در خصوص کتاب‌های کمک آموزشی نیز فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند، به خانواده‌ها هشدار داد کتابهای کمکی نباید مباحث درسی را به آسانی در اختیار دانش آموزان قرار دهد، چرا که بر اساس سند درس ملی، کتابها به گونه‌ای طراحی شده که دانش آموزان تفکر محور و پژوهنده تربیت می‌شوند، حال آنکه این کتاب‌ها اهداف آموزش و پرورش را خنثی می‌کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: زمانی ورود حل‌المسائل به کلاسهای درس قبح داشت و این در حالی است که امروز استفاده از این کتابها توصیه می‌شود.

انتقاد از حذف «دفتر مشق» و جایگزینی کتاب کار به جای آن

سحرخیز با بیان اینکه نباید ضعف‌های فعلی آموزش و پرورش را نیز نادیده بگیریم، بیان کرد: یکی از انتقاداتی که به برنامه‌های آموزش و پرورش وارد است، حذف «دفتر مشق» دانش آموزان و جایگزینی کتاب کار به جای دفتر است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد باید برخی اصلاحات نیز در این حوزه صورت بگیرد، چرا که نوشتن مشق نه تنها دانش آموزان را خلاق و متفکر تربیت می‌کرد، بلکه آنها را به خوش خط نویسی نیز وا می‌داشت، در حالی که امروز با ارائه کتاب کار دفتر مشق دانش آموزان حذف شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین با انتقاد شدید از صدا و سیما در خصوص تبلیغات گسترده برای برخی موسسات و آموزشگاه‌ها نیز گفت: اگر صدا و سیما نمی‌گذارد هر مواد خوراکی به دلیل زیان‌های وارده آن به جسم تبلیغ شود، پس چرا اجازه می‌دهد تبلیغاتی از این رسانه منتشر شود که برای روح و روان مضر است؟ چرا شهرداریها اجازه می‌دهند تا هر تبلیغی بروی در و دیوار شهر جای بگیرد؟ در حالی که باید مشاورین فرهنگی آموزش و پرورش در دستگاه‌ها حضور داشته باشند؟

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید فرهنگ سازی لازم در خصوص استفاده از کتاب‌ها و کلاس‌های مکمل دانش آموزان در بین خانواده‌ها شکل بگیرد، خاطر نشان کرد: همه این اتفاقات را نباید از چشم آموزش و پرورش ببینیم چرا که آموزش و پرورش در برابر تبلیغات گسترده تنهاست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha