• چهارشنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: ورزش بانوان
  • کد خبر: 91071912522
  • خبرنگار : 71419

نگاهي به عملكرد دختران واليباليست جوان در مسابقات قهرماني آسيا

نگاهي به عملكرد دختران واليباليست جوان در مسابقات قهرماني آسيا

تيم ملي واليبال جوانان دختر ايران با قرارگرفتن در رتبه هشتم مسابقات آسيايي، نسبت به دوره قبل يك پله صعود داشت. ملي پوشان ايران كه با تركيب نسبتا جديدي در اين رقابت‌ها شركت كرده بودند با پيروزي بر تيم‌هاي كويت و نيوزلند و همچنين تيم پرقدرت قزاقستان تا حدودي انتظارات را برآورده ساختند.

تيم ملي واليبال جوانان دختر ايران با قرارگرفتن در رتبه هشتم مسابقات آسيايي، نسبت به دوره قبل يك پله صعود داشت. ملي پوشان ايران كه با تركيب نسبتا جديدي در اين رقابت‌ها شركت كرده بودند با پيروزي بر تيم‌هاي كويت و نيوزلند و همچنين تيم پرقدرت قزاقستان تا حدودي انتظارات را برآورده ساختند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اگر چه تيم ملي ايران در دوره قبل با پنج پيروزي به رتبه نهم اكتفا كرده بود و از اين جهت كارنامه بهتري از تركيب فعلي داشت اما به زعم بسياري از كارشناسان صعود يك پله‌اي ايران در مسابقات واليبال دختران جوان آسيا، موفقيتي است كه مي‌تواند زمينه‌ساز روزهاي خوب واليبال بانوان ايران در آينده باشد.

توسعه ورزش واليبال و موفقيت‌هاي تيم‌هاي ملي مردان در دهه 80 و تداوم آن در سال‌هاي ابتدايي دهه 90 موجب شد تا دختران و پسران بسياري به اين رشته ورزشي علاقه ‌مند شوند. از آن‌جايي كه واليبال ورزشي است كه در مقايسه با بسياري از رشته‌هاي ديگر فضاي مناسب‌تري براي حضور زنان دارد، در سال‌هاي اخير شاهد جذب دختران بسياري به هيات‌هاي استاني وااليبال بوده‌ايم.

از ابتداي سال 90 و در هياهوي موفقيت‌ها و گاهي هم ناكامي‌هاي مردان واليبال ايران، واليباليست‌هاي دختر هم در تيم جوانان تمرينات خود را با جديت دنبال كردند. تشكيل ده‌ها اردوي تمريني و حضور در تورنمت دوستانه شرق آسيا به ميرباني تايلند موجب شد تا شاگردان ملوک شریف زاده به هماهنگي نسبتا خوبي با يكديگر دست يابند و با آمادگي به استقبال مسابقات قهرماني جوانان آسيا بروند.

ملي‌پوشان ايران كه با تركيب ندا چملانیان (پشت خط زن)- مریم خلیلی وفاطمه حسنی (قدرتی)- زهرا شیری و نسیم ایمانی (سرعتی) – شقایق شفیع (پاسور) و زهرا عباسپور لیبرو ؛ شناخته مي‌شدند در مرحله مقدماتي با پيروزي بر كويت، نيوزلند و قزاقستان و همچنين شكست برابر تايلند به جمع هشت تيم برتر اين مسابقات راه يافتند.

در مرحله حذفي اما با باخت در بازي برابر چين تايپه از راهيابي نيمه‌نهايي بازماندند. بدين ترتيب تيم ملي ايران براي قرارگرفتن دررتبه‌هاي پنجم تا هشتم بايد به مصاف هند مي رفت. در حالي كه پيش از اين ملي‌پوشان ايران در يك ديدار دوستانه و پاياپاي با نتيجه 3بر 2 از هند شكست خورده بودند، در سالن شهر ناخون پاتوم تایلند نتوانستند حتي يك ست از حريف قدرتمند خود بگيرند و در نهايت در سه ست متوالي مغلوب شدند.

تيم ملي واليبال دختران جوان ايران در روز پاياني اين رقابت‌ها براي تعيين رتبه‌هاي هفتم وهشتم به مصاف قزاقستان رفتند كه در نهايت پس از نمايش يك بازي سنگين با نتيجه 3بر2 مغلوب شدند و به رتبه هشتم در رقابت‌هاي آسيايي اكتفا كردند.

در پايان اين رقابت‌ها تيم‌هاي ملي چين، تايوان و ژاپن به ترتيب رتبه‌هاي اول تا سوم را بدست آوردند و به دنبال آن‌ها نيز تايلند و كره‌جنوبي در رده‌هاي بعدي قرار گرفتند، تا يكبار ديگر به همگان ثابت شود كه سطح واليبال زنان شرق آسيا بسيار بالاتر از ساير تيم‌هاي قاره كهن است.

اما نكته قابل توجه اين است كه در كادرفني بسياري از تيم‌ها نظير چين تايپه و تايوان و هند كه همگي بالاتر از ايران قرار دارند اساسا آناليز تعريف نشده است. شايد بيش از نيمي از تيم‌هاي واليبال زنان آسيا همچنان روي روش‌هاي سنتي بازي مي‌كنند و از واليبال مدرن بويي نبرده‌اند. در اين شرايط مربيان ايراني مي‌توانند با بهره‌گيري از دانش روز واليبال دنيا و تكيه بر سبك واليبال مدرن و سرعتي گام‌هاي بلندي در جهات پيشرفت واليبال ايران بردارند.

در حالي كه ولاسكو (سرمربي تيم ملي واليبال مردان) يكي از بزرگترن مدرسان فدراسيون جهاني واليبال و مبتكر سبك نوين واليبال جهان در ايران حضور دارد، مربيان، تمرين‌دهنده‌ها و مديران تيم‌هاي زنان مي‌توانند از نزديك چگونگي كار ، شيوه تمريني و همچنين بهره‌گيري از اصول آناليز صحيح را فرابگيرند و با اجراي تاكنيك‌هاي مدرن زمينه موفقيت تيم‌هاي ايراني را در مسابقات بين المللي فرآهم آورند.

تيم ملي واليبال جوانان دختر

جدول رده‌بندي رقابت‌هاي واليبال دختران جوان آسيا

1-چين

2-تايوان

3-ژاپن

4-تايلند

5-كره جنوبي

6-هندوستان

7- قزاقستان

8- ايران

9-استراليا

10- ویتنام

11- هنگ کنگ

12- نیوزلند

13- سریلانکا

14- مغولستان

15- ترکمنستان

16- کویت

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha