• شنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۱ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 91071509565

وزير آموزش و پرورش خبر داد:

بررسي ورود مباحث فلسفي به كتب درسي مقطع دبيرستان/تراكم جمعيتي در دبيرستانها نداريم

بررسي ورود مباحث فلسفي به كتب درسي مقطع دبيرستان/تراكم جمعيتي در دبيرستانها نداريم

وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه در دبيرستان‌ها هيچ گونه تراكم جمعيتي دانش آموزي نداريم، گفت: اين تراكم در مقطع ابتدايي است كه اين امر نيز طبيعي است.

وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه در دبيرستان‌ها هيچ گونه تراكم جمعيتي دانش آموزي نداريم، گفت: اين تراكم در مقطع ابتدايي است كه اين امر نيز طبيعي است.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميدرضا حاجي بابايي در حاشيه "روز جهاني كودك" كه امروز در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد، درباره تراكم برخي از كلاس‌ها كه گفته مي‌شود تعداد دانش آموزان آن به 30 تا 40 نفر نيز رسيده است، افزود: وجود چنين مسئله‌اي در كشور به دليل برخي فشارهايي است كه در برخي از مدارس وجود دارد.

وي ادامه داد: در بعضي از شهرك‌ها نيز چون مدرسه مشخص است و خانواده‌ها نمي‌خواهند فرزندان خود را به مناطق ديگري به جز مدارس خود شهرك‌ها بفرستند، اين مدارس دو نوبته‌اند، لذا تراكم جمعيتي دانش آموزان به وجود آمده است.

حاجي بابايي در پاسخ به اين كه اين تراكم جمعيتي تنها مختص شهرك‌هاي جديد نيست و در برخي از مناطق شهري نيز شاهد آن هستيم، پاسخ داد: در برخي نقاط شهري بيش از اندازه مدرسه وجود دارد و در برخي از مناطق نيز به تعداد كافي مدرسه وجود ندارد، لذا اين گونه مشكلات در برخي از نقاط كشور وجود دارد؛ بر همين اساس بحث مدرسه سازي را بر اساس آمارهاي تحليلي انجام مي‌دهيم.

وزير آموزش و پرورش گفت: بر اين اساس گروه‌ها و معاونت‌هايي را مشخص كرده‌ايم تا تعداد دانش آموزان مناطق را مشخص كنند و بر اساس آن تعداد كلاس‌ها و مدارس احداث و فضاهاي آموزشي ساماندهي شود.

حاجي بابايي با بيان اينكه در دبيرستان‌ها هيچ گونه تراكم جمعيتي دانش آموزي نداريم ادامه داد: اين تراكم در مقطع ابتدايي است كه اين امر نيز طبيعي است چرا كه يك برنامه عظيم كشوري در اين مقطع آغاز شده و بر اساس اين برنامه به دنبال انتقال همه مدارس نوبت دوم ابتدايي به نوبت صبح هستيم.لذا اين گونه تراكم به طور طبيعي اتفاق مي‌افتد.

وي با بيان اينكه ميانگين كشوري تراكم دانش آموز در كلاس‌ها 23 نفر است، افزود: اعلام كرديم در نقاطي كه شرايط و امكانات فضايي وجود دارد اگر تعداد دانش آموزان از 35 نفر فراتر رفت اين كلا‌س‌ها را به دو كلاس تقسيم كنند.

وزير آموزش و پرورش ‌درباره محتواي كتب درسي نيز گفت: اينكه من به عنوان وزير آموزش و پرورش به تنهايي براي كتاب‌هاي درسي تصميم بگيرم درست نيست و كارشناسان و مسئولان اين حوزه در اين باره بررسي و تصميم گيري مي‌كنند.

وي افزود: بر اساس برنامه تحول بنيادين و سند درس ملي هر ساله كتاب‌هاي 2 پايه تحصيلي تغيير مي‌كند و طي شش سال همه كتاب‌هاي درسي اصلاح، بازنگري و به صورت جديد التاليف در اختيار دانش آموزان قرار مي‌گيرد.

حاجي بابايي تصريح كرد: اين يك نظريه است كه در رابطه با كتب درسي به جاي مباني فلسفي و پيچيده به سمت مسائل روز دانش آموزان برويم. از جمله مباحث مربوط به اخلاق، مباحث اجتماعي، خانوادگي و فردي كه در قالب يك نظريه مطرح شده، اما اينكه چقدر تغيير كند و ما بايد چه اقدامي در اين زمينه انجام دهيم، بحثي است كه بايد آنرا به مولفان و كارشناسان محول كنيم.

وي در خصوص اينكه بايد مسائل فلسفي وارد كتب درسي دبيرستان شود يا نه؟ گفت: اين بحثي است كه بسياري از كارشناسان به آن معتقد هستند و در حال بررسي ابعاد مختلف آن هستند و كتاب‌هايي كه به صورت جديد چاپ و در اختيار دانش آموزان قرار خواهند گرفت، بسياري از مسائل را حل خواهند كرد؛ ضمن آنكه معتقديم پس از اصلاح و تدوين كتاب جديد باز هم ممكن است نقايصي وجود داشته باشد و آموزش و پرورش بايد همواره كتاب‌هاي خود را به روز در دستور كار قرار دهد.

به گزارش ايسنا، وزير آموزش و پرورش درباره تفاهم نامه‌ وزارت آموزش و پرورش با معاونت سينمايي درباره جشنواره فيلم كودك گفت: در حال حاضر در بحث سينما و نوع نگاه به سينما در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مباحث مختلفي در حال بحث و بررسي است.

حاجي بابايي افزود: معتقديم براي اين منظور بايد تعامل چند جانبه صورت بگيرد تا علاوه بر اينكه آموزش و پرورش نيازهاي خود را اعلام مي‌كند، توانمندي‌هاي آنها را نيز مورد بررسي قرار دهد.

وي افزود: اگر معاونت سينمايي به تنهايي بخواهد فيلمي‌ را توليد كند و توقع اين باشد كه آموزش و پرورش آنرا استفاده كند، شايد استانداردهاي لازم وجود نداشته باشد و اگر آموزش و پرورش بخواهند به تنهايي فيلم توليد كند، شايد نتواند از توانمندي‌هاي لازم در اين زمينه استفاده كند، لذا بايد اين دو دستگاه در كنار يكديگر قرار گرفته و با هم افزايي در جهت توليد محصولات بهتر اقدام كنند.

حاجي بابايي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران مبني بر مطرح شدن مجدد استيضاح وي و جدي بودن اين موضوع، گفت: اين موضوع هر چقدر جدي است همان قدر در موردش بنويسيد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha